مسابقه امروز حتی تماشاگر هم ندارد تا یک گام دیگر از جذابیت فاصله بگیرد. اخیرا در دو مسابقه پرسپولیس و استقلال برابر رقبا شاهد حضور تعداد محدودی هوادار در ورزشگاه بودیم، اما امروز از این امتیاز هم خبری نیست تا آنچه می‌بینیم، یک بازی در زمان نامناسب با شرایط نامناسب باشد.  در عین حال امیدواریم سرخابی‌ها با قضاوت موعود بنیادی‌فر آن‌قدر نمایش خوبی ارائه بدهند که بعد از مسابقه همه این بی‌تدبیری‌ها را از یاد ببریم. صد البته تحقق این رویا هم دشوار است؛ چرا که پرسپولیس و استقلال امسال روی هم کلا دو بازی تماشاگرپسند انجام نداده‌اند، اما کاش امروز روز متفاوتی برای آنها باشد.

p31 (4) copy

دربی از زاویه دید یحیی

پرسپولیس با دو پیروزی در دو مسابقه خانگی اخیرش برابر نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان، موفق شد در جدول رده‌بندی از استقلال سبقت بگیرد. حالا آنها با 14 امتیاز روی پله دوم جدول رده‌بندی هستند. پرسپولیس یک امتیاز بیشتر از استقلال دارد و خودش را در دو امتیازی سپاهان صدرنشین می‌بیند. شیرین‌ترین سناریو امروز برای سرخ‌ها این است که آنها دربی را ببرند و سپاهان در سیرجان به گل‌گهر ببازد. در این صورت پرسپولیس به صدر جدول خواهد رسید؛ هرچند روشن است که وقوع این اتفاقات آن‌قدرها هم ساده نیست. پرسپولیس از نظر روحی شرایط خوبی برای دربی دارد، اما یحیی گل‌محمدی نشان داده نسبت به این بازی خاص، نوعی هراس بازدارنده دارد. گل‌محمدی تا به حال شش بار در دربی‌ها سرمربی پرسپولیس بوده و تنها یک بار پیروز شده است. همان برد هم کمی با چاشنی خوش‌شانسی رقم خورد. او البته در جریان بازی به استقلال نباخته، اما دو مرتبه در ضربات پنالتی مغلوب رقیب سنتی شده که این مساله کام هواداران را بسیار تلخ کرده است. یحیی اگر امروز نترسد، ابزار مناسب برای پیروزی بر استقلال را در اختیار دارد. در تیم او حامد لک دوباره جایگاه اصلی‌اش را پس گرفته و تیم بعد از یک آزمون بی‌نتیجه روی بازی با سه دفاع، به سیستم چهار دفاعه بازگشته است. شاید بزرگ‌ترین مشکل فنی پرسپولیس در بازی امروز، غیبت احتمالی جلال حسینی باشد. گفته می‌شود کاپیتان پرسپولیس مصدوم است و این خسرانی بزرگ برای سرخ‌ها به شمار می‌آید. وضعیت کمال کامیابی‌نیا هم برای حضور در ترکیب اصلی روشن نبود. اگر او به بازی امروز نرسد، سرخ‌ها به مشکل خواهند خورد؛ چرا که در این صورت احتمالا رضا اسدی که در گذشته عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته به ترکیب قرمزها باز خواهد گشت. به‌طور کلی اما یحیی برای بازی امروز جایگاه امن‌تری دارد. به هر حال او پارسال پرسپولیس را قهرمان لیگ کرده، سابقه به فینال بردن قرمزها در لیگ قهرمانان آسیا را دارد و امسال هم با همه افت‌وخیزها جزو مدعیان است. بنابراین حتی اگر پرسپولیس امروز بازنده باشد، باز بعید است اتفاقی برای گل‌محمدی رخ بدهد.

p31 (3) copy

دربی از زاویه دید فرهاد

استقلال اما با شرایط چندان خوبی وارد دربی نمی‌شود. آنها سه بازی ابتدایی فصل را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا امیدواری‌های زیادی در مورد عملکرد متفاوت آبی‌ها در لیگ 21 به وجود بیاید. با این حال در ادامه، روند عوض شد و حالا چهار بازی پیاپی است که استقلال موفق به کسب پیروزی نمی‌شود. آبی‌ها در این چهار هفته برابر رقبا تن به تساوی داده‌اند؛ گاهی مثل مسابقه آخر برابر نفت آبادان سزاوار پیروزی بودند، اما گاهی همچون دیدار با گل‌گهر سیرجان نمایشی کسالت‌بار ارائه داده‌اند. هر چه هست اما این امتیازات حیاتی است که در پس تساوی‌های استقلال می‌سوزد و از بین می‌رود. آبی‌ها در این چهار هفته هشت امتیاز از دست داده‌اند و شاید اثرات این فرصت‌سوزی بزرگ، بار دیگر در روزهای پایانی فصل خودش را نشان بدهد. فرهاد مجیدی آشکارا بیشتر از یحیی گل‌محمدی برای کسب پیروزی در بازی امروز تحت فشار است. او هنوز هیچ موفقیت خاصی روی نیمکت استقلال به دست نیاورده است و حالا با نتایجی که طی هفته‌های گذشته به دست آورده، صدای منتقدان را در آورده است. امسال مجیدی خودش تیم بسته، مدیرعامل کاملا همسو با او در حال فعالیت است و دولت مورد انتقاد سرمربی استقلال هم عوض شده است. تقریبا هر کسی را هم که او خواست خریدند و آوردند؛ بنابراین چیزی جز موفقیت از این مربی انتظار نمی‌رود. مجیدی امروز ممکن است وریا غفوری را در اختیار نداشته باشد؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد زیانی بزرگ برای آبی‌ها به شمار می‌رود. در این صورت یامگا باید در پست دفاع راست به میدان برود که به این شکل از زهر خط حمله استقلال هم کاسته خواهد شد. در هر صورت مجیدی همیشه نسبت به حضور در دربی اشتیاق داشته و حتی فصل گذشته پیش از قرعه‌کشی جام حذفی ابراز امیدواری کرد تیمش به پرسپولیس بخورد. انتظار می‌رود همین روحیه باعث شود استقلال بازی تهاجمی‌تری را در دستور کارش قرار بدهد و مسابقه را جذاب کند. خود فرهاد هم می‌داند اگر دوران نبردن‌های تیمش بیش از حد طولانی شود، ممکن است حوصله هواداران و مدیران باشگاه سر برود.