بوق نزنید تا چاق نشوید!

منبع: فوت و فن

86

1400/9/13

09:37


بوق نزنید تا چاق نشوید!

طبق یک تحقیق جدید، صدای مداوم بوق زدن اتومبیل‌ها، سوت زدن قطارها و پرواز هواپیماها می‌تواند روی میزان وزن شما تأثیر بگذارد.
طبق یک تحقیق جدید که در نشریه Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است، صدای ترافیک ممکن است منجر به افزایش اندازه دور کمر در زنان و مردان شود.

این تحقیق با شرکت ۵۰۷۵ فرد بالغ سوئدی انجام شد. محققان فشارخون، وضعیت دیابت، شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر و نسبت دور کمر به باسن این افراد را با توجه به تعریف سازمان جهانی بهداشت از چاقی مفرط مورد بررسی قرار دادند. همچنین افراد شرکت‌کننده به یک پرسشنامه بسیار مفصل در مورد جوانب مختلف زندگی مانند سلامتی، عادت‌های خواب، استرس شغلی و میزان آلودگی صوتی در محیط زندگی پاسخ دادند.

محققان دریافتند:

  • به ازای هر ۵ دسی‌بل صدا بالاتر از ۴۵ دسی‌بل صدای ترافیک خیابان، اندازه دور کمر افراد ۰٫۲۱ سانتی‌متر افزایش می‌یابد و زنان بیشتر در معرض خطر هستند.
  • به ازای هر ۵ دسی‌بل افزایش پس از ۴۵ دسی‌بل صدای ترافیک، نسبت کمر به باسن ۰٫۱۶ سانتی‌متر افزایش می‌یابد و این مشکل بیشتر در مورد مردان صادق است.
  • در افرادی که بیشتر در معرض هر سه نوع صدا یعنی صدای ترافیک خیابان‌ها، صدای قطارها یا صدای هواپیماها هستند، احتمال افزایش اندازه بخش میانی بدن بیشتر می‌شود.

یکی از محققان این تحقیق در این رابطه گفت: «نتیجه مهم این تحقیق این است که قرار گرفتن در معرض صدای ترافیک به هر شکلی به مدت طولانی، احتمالاً یکی از عوامل خطرزا برای چاقی ناحیه شکم محسوب می‌شود».

وی افزود: «مکانیسم اصلی رابطه بین آلودگی صوتی و چاقی این است که صدای ترافیک، سطح یک نوع هورمون استرس به نام کورتیزول را افزایش می‌دهد. این هورمون باعث تحریک انباشتگی چربی در ناحیه شکم می‌‌شود». طبق گفته‌های وی، افزایش کورتیزول می‌تواند باعث تحریک بیش‌ازحد سیستم عصبی سمپاتیک به ویژه در محور HPA ‌شود.
افرادی که نمی‌توانند در محیط‌های ساکت و دور از شلوغی زندگی کنند، چه کنند؟ این محقق می‌گوید: «برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند تأثیر منفی قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی را خنثی کند». وی همچنین پیشنهاد می‌کند در طول شب پنجره‌ها را ببندید، به هنگام خواب از گوش‌گیر بهره ببرید و اتاق‌خواب خود را در ساکت‌ترین بخش خانه انتخاب کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو