فرش فانتزی یا فرش کلاسیک ؟ کدام را بخریم؟

منبع: بیتوته

127

1400/9/13

09:59


فرش فانتزی یا فرش کلاسیک ؟ کدام را بخریم؟



فرش فانتزی,فرش کلاسیک,انواع فرش فانتزی

فرش فانتزی

 

امروزه فرش ماشینی کاشان در طرح و سبک های مختلفی بافته می شود. از نظر طرح و نقشه می توان فرش ماشینی را در دو دسته فرش با طرح فانتزی مدرن و فرش طرح کلاسیک قرار داد. انتخاب طرح فرش هم همیشه کار سختی بوده است. اما داشتن کمی اطلاعات این انتخاب را آسان تر می کند.

 

در این مقاله قصد داریم نکاتی مهم در انتخاب و خرید فرش فانتزی مدرن و همین طور فرش کلاسیک بیان کنیم. پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا بهترین فرش کاشان را متناسب با دکوراسیون خود خرید کنید.

 

آشنایی با انواع فرش فانتزی و مدرن

همان طور که گفته شد فرش ماشینی از نظر طرح و نقشه به دو گروه مجزا تقسیم می شود. دسته اول فرش فانتزی مدرن و گروه دوم نیز فرش با طرح کلاسیک و سنتی. البته برخی از طرح ها را نیز می توان در هر دو دسته قرار داد.

 

فرش های فانتزی در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند. به دلیل تولید انواع فرش فانتزی و مدرن در کارخانه های فرش کاشان، رقابت زیادی در تولید این نوع فرش ماشینی شکل گرفته است. همین باعث شده فرش فانتزی کاشان با طرح هایی بی نظیر و کیفیت فوق العاده بافته و روانه بازار شود.

 

البته باید گفت تناسب بالایی که طرح های فرش فانتزی با دکوراسیون های جدید و مینیمال دارند باعث استقبال هرچه بیشتر و در نتیجه تولید بیشتر این نوع فرش ماشینی شده است.

 

به صورت کلی می توان فرش فانتزی مدرن بافته شده در کارخانه فرش کاشان را در چند دسته مختلف قرار داد. در ادامه با انواع فرش فانتزی آشنا شده و خصوصیات هر یک را بررسی می کنیم.

 

فرش ترک (ترکیه ای) لایت

فرش ترک یا فرش ترکیه ای هم مثل فرش وینتیج مشهور و پرطرفدار شده است. خواستگاه این نوع فرش طبیعتا از کشور ترکیه بوده است. ویژگی اصلی فرش های ترک، داشتن طرح و نقش مدرن و رنگ بندی لایت است. 

 

فرش فانتزی,فرش کلاسیک,فرش ترک

فرش ترک (ترکیه ای) مدرن طرح گل رز 700 شانه زمینه فیلی قالی کاشان

 

خلوت بودن طرح و نقشه در فرش ترکیه ای و هم چنین داشتن رنگ بندی روشن باعث جلب نظر ها به سمت این طرح ها شده است. ظاهر خلوت و رنگ بندی لایت در فرش ترکیه ای می تواند فضای خانه را دل باز و پرنور تر جلوه دهد. مزیتی که برای یک دکوراسیون مدرن امروزی ایده آل خواهد بود.

 

فرش وینتیج (کهنه نما)

فرش وینتیج و کهنه نما که با نام فرش پتینه نیز شناخته می شود مطمئنا پرطرفدار ترین نوع فرش مدرن محسوب می شود. فرش وینتیج ماشینی همان طور که از نامش مشخص است به نوعی جلوه فرش های قدیمی و کهنه شده ایرانی را دارد.

 

فرش فانتزی,فرش کلاسیک,فرش وینتیج

فرش وینتیج 1500 شانه جدید قالی کاشان مدل بورسا ذغالی

 

احتمالا خودتان هم می دانید که فرش دستباف هرچه کهنه تر باشد دارای ارزش مادی و معنوی بیشتری است. همین موضوع شده در گذشته خیلی از افراد فرش دستباف خود را در محلی عمومی مثل کوچه پهن کنند تا فرسوه و پاخورده شود.

 

در بین فرش های فانتزی و مدرن نیز نقشه هایی با ظاهر فرش های کهنه شده و سنتی دیده می شود. این نوع نقشه ها که تنوع زیادی دارند توانسته اند خریداران زیادی برای خود پیدا کنند.

 

یکی از ویژگی های فرش های وینتیج، داشتن ظاهر مدرن و در عین حال اصیل است. چون رنگ بندی اغلب طرح های کهنه نما خنثی و متناسب دکوراسیون های امروزی است. اما نقش هایی که در طرح فرش به کار می رود همان نقش و نگار های سنتی فرش دستباف ایرانی است. برخی از طرح های کهنه نما نیز کاملا مدرن هستند.

 

فرش شگی (پرزبلند)

فرش شگی یا فرش پرزبلند نیازی به معرفی نخواهد داشت. ظاهر خاصی که فرش پرزبلند دارد به خوبی معرف این فرش ماشینی می باشد. در فرش های ماشینی معمولی ضخامت یا همان خاب فرش بین 5 تا 15 میلی متر متغیر است. اما یک فرش شگی حداقل 5 سانتی متر ضخامت دارد.

 

داشتن نخ های خاب بسیار بلند باعث شده این فرش فانتزی مدرن با نام فرش پرزبلند و شگی شناخته شود. فرش شگی با این ضخامت بالا مطمئنا دارای بافتی بسیار نرم و لطیف است. از این جهت به عنوان فرش اتاق کودک گزینه ای عالی خواهد بود.

 

فرش شنل (بلژیکی)

فرش شنل نسبت به دیگر فرش های فانتزی خیلی شناخته شده نیست. این نوع از فرش های مدرن از نظر بافت همانند گلیم ها دارای ضخامتی بسیار پایین هستند. اما داشتن گل های برجسته و طرح و رنگ مدرن باعث شده ظاهر جذاب تری داشته باشند.

 

فرش شنل همانند گلیم ها بدون نخ خاب بافته می شود. اما نسبت به گلیم بافت ظریف و حساس تری دارد. وزن پایین نیز مشخصه دیگر یک فرش شنل مدرن است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش شنل استفاده از لاتکس یا ترمز فرش لازم خواهد بود.

 

فرش سه بعدی

فرش سه بعدی مسلما می تواند جلوه و زیبایی یک بخش از دکوراسیون خانه را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. فرش سه بعدی در شانه و تراکم های مختلفی بافته می شود و تنوع طرح بسیار زیادی هم دارد.  اما اغلب بافتی از نوع فریز یا کلاریس دارد.

 

فرش کلاسیک چیست؟

فرش کلاسیک نقطه مقابل فرش های فانتزی مدرن است. فرش کلاسیک طرح و نقشه ای اصیل و سنتی دارد که ساخته دست توانای هنرمندان ایرانی است. ویژگی اصلی طرح های کلاسیک نیز همین نقش و نگار های مشترکی است که در آن ها دیده می شود

 

فرش فانتزی,فرش کلاسیک,فرش کلاسیک ماشینی

فرش کلاسیک ماشینی طرح افشان آنالی 1200 شانه زمینه کرم قالی کاشان

 

در یک فرش کلاسیک ایرانی می توان نقش های افشان، ختایی، بته جقه، خشتی یا قابی، گلدانی، محرابی، درختی، اسلیمی، شاه عباسی و... را مشاهده کرد. فرش طرح کلاسیک به شکلی با زندگی ما ایرانی ها عجین شده است. به همین دلیل در هر خانه ای می توان این نوع فرش را نیز به چشم دید. حتی در دکوراسیون های مدرن نیز طرح های کلاسیک به وفور استفاده می شود. به خصوص برای فرش آشپزخانه که باید طرحی شلوغ و چرک تاب داشته باشد. 

 

فرش فانتزی بخریم یا فرش کلاسیک؟

بعد از شناخت انواع طرح های فرش فانتزی و کلاسیک در این جا به سوال اصلی خود بر می گردیم. در انتخاب طرح فرش باید به نوع دکوراسیون دقت زیادی داشت.

 اگر دکوراسیون خانه به سبک مدرن باشد مطمئنا یک فرش فانتزی مثل فرش وینتیج جلوه بهتری در این فضا خواهد داشتو بالعکس. یعنی در یک فضای کاملا سنتی مثل یک خانه قدیمی و روستایی مطمئنا نمی توان از یک فرش مدرن با طرح سه بعدی استفاده کرد.

مورد دیگری که در اینجا می توان به آن اشاره کرد، شلوغ یا خلوت بودن دکوراسیون است. طرح های کلاسیک و دستباف گونه معمولا نقشه هایی شلوغ دارند. در حالی که طرح های فرش فانتزی ساده و خلوت تر اند.

 

 برای فضایی که دکوراسیون شلوغی دارد مسلما استفاده از یک فرش فانتزی با طرحی ساده و خلوت گزینه بهتری خواهد بود.

 

خرید فرش فانتزی و فرش کلاسیک ماشینی به قیمت کارخانه 

اگر قصد خرید فرش فانتزی مدرن یا فرش کلاسیک ماشینی کاشان را دارید بهتر است دقت زیادی در خرید خود داشته باشید. چون در بازار فرش در کنار فرش های درجه یک کاشان می توان فرش های بی کیفیت و تقلبی زیادی را نیز دید. البته برای کاهش هزینه و قیمت فرش با اطمینان خاطر راهی آسان تر هم وجود دارد. 

 

برای خرید مطمئن فرش ماشینی کاشان به قیمت درب کارخانه و بالاترین کیفیت ممکن، سایت قالی کاشان (www.ghaliekashan.com) را پیشنهاد می کنیم. با خرید از سایت قالی کاشان مطمئنا هیچگاه در دام کلاهبردارانی که فرش بی کیفیت را با قیمتی ارزان به فروش می رسانند نخواهید افتاد.  انواع فرش ماشینی درجه یک با گارانتی 10 ساله کیفیت در فروشگاه قالی کاشان عرضه شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو