شستشوی فرش دستبافت

منبع: فوت و فن

109

1400/9/13

10:02


شستشوی فرش دستبافت

اگر می خواهید در منزل خود فرش دستبافت را بشویید و دچار بهم ریختگی رنگی نشوید . مطالب زیر را به خوبی مطالعه کنید.

مواد شوینده مناسب برای شستشوی فرش دستباف

 یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در شست شوی فرش دستباف انتخاب یک شوینده مناسب می باشد. از آنجا که فرش های دستباف دارای بافت بسیار حساس و ظریفی هستند بهتر است برای شست و شوی ان ها از شوینده های گیاهی استفاده کنید. همانطور که می دانید این شوینده‌ها دارای درصد کمتری از مواد شیمیایی هستند .به همین دلیل هیچ گونه آسیبی را به بافت فرش شما منتقل نخواهند کرد. از طرف دیگر تماس پوست بدن شما با این شوینده ها عوارض و آسیبی را برای بدن تان نیز به وجود نخواهد آورد. بهتر است برای شست شوی فرش دستباف از شوینده های مخصوص این فرش استفاده کنید در حال حاضر پاک‌کننده های زیادی برای این کار در بازار وجود دارند.

چگونگی شستشوی فرش دستباف در منزل

 اگر قصد شست شوی فرش دستبافت خود در منزل را دارید .شما می توانید با به کارگیری چند نکته مهم در این زمینه فرش خود را شست شو دهید. اول اینکه اغلب فرش های دستباف در هنگام شست شو دچار ترکیب رنگ می شود به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل باید آن را به صورت بخش شست شو دهید. برای مثال فرش خود را به صورت فرضی به چند قسمت تقسیم کنید و برای شست شو به صورت تقسیم بندی شده اقدام کنید این کار باعث می شود تا از ایجاد ترکیبات رنگی در فرش شما جلوگیری شود. توجه داشته باشید که برای شست شوی فرش دستباف فرچه و یا پارچه مورد نظر را با قدرت زیادی روی فرش نکشید برای پاک کردن فرش حرکت دست خود را به صورت دورانی و دایره ای مانند ادامه دهید. بهتر است برای شست شو از پارچه های نخی و یا پنبه ای استفاده کنید از به کار بردن فرچه های زبر و پلاستیکی در این فرآیند خودداری نمایید. توجه کنید که ماده شوینده را نیز به صورت مستقیم روی فرش نریزید و ابتدا پارچه خود را به شوینده آغشته کرده و سپس آن را روی محل مورد نظر تان را به آرامی بکشید زیرا ریختن مستقیم ماده شوینده روی فرش می تواند به آن آسیب وارد کند.البته میتوانید فرایند شستشوی فرش را به خوبی در قالیشویی مادر به صورت ویدیویی ببینید.

آبکشی فرش دستباف

 یکی از مهم ترین مراحل شست شوی فرش دستباف آب کشیدن آن می باشد .زیرا این کار باید به صورت تخصصی و ویژه انجام شود تا هیچ گونه رطوبت اضافی در فرش شما باقی نماند .بهتر است برای آبکشی فرش دستباف از تی استفاده نکنید. زیرا با قدرت کشیدن این وسیله روی فرش سبب از هم پاشیدن تار و پود آن می‌شود و می‌تواند آسیب‌های زیادی را به آن وارد کند. شما می توانید برای آبکشی فرش خود به صورت قسمت قسمت آن را وکیوم کنید. در حال حاضر دستگاه های وکیوم زیادی در بازار وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها بخشی از آب اضافی فرش خود را از آن خارج کنید. پس از آب کشیدن توجه کنید که نباید فرش را به صورت خیس لول کنید. زیرا این فرایند سبب می شود تا پس از خشک شدن فرش به صورت یک دست کامل روی زمین قرار نگیرد. اگر می خواهید فرش شما ابگیری شود می‌توانید آن را به صورت افقی روی طناب قرار دهید و یا این که در یک محل بلند از زمین پهن کنید.

خشک شویی فرش دستبافت

 شما نباید فرش دستباف را برای خشک کردن در معرض نور آفتاب قرار دهید همانطور که می دانید آفتاب تاثیر بسیار مخربی روی این فرش ها خواهد گذاشت و از آنجا که در بافت این فرش ها از رنگ‌ها و تار و پود طبیعی استفاده شده است تابش مستقیم نور خورشید به این فرش باعث از بین رفتن بافت ان شده و فرش را دچار پوسیدگی می کند. تابش نور خورشید به بخش‌هایی از فرش باعث می‌شود تا در آن قسمت رنگ فرش نسبت به سایر بخش‌های آن تغییر کند. به همین دلیل بهتر است برای خشک کردن فرش دستباف آن را در گرمخانه های مخصوص قرار دهید در این کارخانه‌ها مثل قالیشویی اندرزگو بخاری ها و سنسورهای حرارتی وجود دارد که گرمای منتشر شده از آنها می تواند فرش شما را خشک کند و قرار گرفتن فرش در این دما هیچگونه آسیبی آن وارد نمی کند و بهترین روش برای خشک شویی فرش دستباف می باشد .بهتر است برای خشک کردن فرش دستباف از گرما استفاده شود زیرا در شرایطی برخی از افراد برای این کار فرش را در مقابل باد سرد قرار می دهد که این فرایند روشی مناسب برای این کار نخواهد بود.

مراقبت از فرش دستباف در منزل

 اگر می‌خواهید فرش شما برای مدت طولانی ترین حالت خود را حفظ کرده و تمیز و پاکیزه بماند می توانید از انواع روفرشی ها برای آن استفاده کنید. در حال حاضر نمونه های کاربردی از این ابزار در بازار یافت می شود شما می توانید از روفرشی های شفاف تلقی و یا پلاستیکی در این زمینه استفاده کنید. استفاده از آن ها طرح و نقش اصلی فرش شما را نیز به نمایش خواهد گذاشت .البته نمونه های پارچه ای رو فرشی ها کاربرد بیشتری دارند و شما می توانید آن ها را در طرح ها و رنگ های مختلف تهیه کرده و استفاده کنید. اگر قصد تمیز کردن فرش خود را دارید می توانید از محلول جوش شیرین و سرکه در این زمینه استفاده کنید ابتدا باید کمی جوش شیرین و سرکه را با هم ترکیب کرده و سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب روی فرش خود بکشید. توجه داشته باشید که این کار را با فشار کمی انجام دهید بعد از انجام این فرایند با یک پارچه تمیز و مرطوب روی فرش خود بکشید تا سرکه و جوش شیرین اضافه از روی آن پاک شود.البته اگر فرش شما نیاز به ترمیم و یا رفوگری داشته باشد باید به یک قالیشویی خوب مثل مادر مراجعه کنید.

دستگاه و شستشوی فرش دستباف

در حال حاضر دستگاه‌ها و ابزارآلات زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند فرایند شست شوی انواع فرش و مبلمان و پرده را برای شما انجام دهند این دستگاه ها بدون هیچ آسیبی باعث پاکیزه شدن فرش شما خواهند شد .البته تنها عیب استفاده از این روش هزینه های بالای آن می باشد زیرا اغلب این دستگاه از قیمت بالایی برخوردار هستند. اما تهیه آن ها کاملا مقرون به صرفه خواهد بود زیرا پس از آن شما دیگر از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نخواهید کرد. این ماشین ها با داشتن مخازن مخصوص و کاربردهای گوناگون می تواند با استفاده از مواد شوینده فرش شما را شسته خشک کرده و تمیز کنند استفاده از آن ها بسیار راحت می باشد و شما می توانید با مطالعه کتاب مخصوص این دستگاه به خوبی کار کردن با آن را یاد بگیرید. این ابزار آلات از حجم زیادی برخوردار نیستند و به راحتی در هر کجای از منزل شما قابل جایگیری خواهند بود شما می‌توانید از این دستگاه برای شست شوی فرش دستباف خود استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو