بعد از استعفای «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، مسئله این است که عربستان سعودی باید به لبنان به عنوان یک کشور مستقل نگاه کند.

وی در ادامه این گفتگو تاکید کرد، اما عربستان می‌خواهد بر ساختار سیاسی لبنان  مسلط شود.  «عبدالعزیز خوجه» سفیر اسبق عربستان در لبنان صراحتا اعلام کرد که کشورش از سال۱۹۹۰ حدود  ۷۲ میلیارد دلار در لبنان هزینه کرده و چیزی به دست نیاورده است.

شیخ نعیم قاسم درباره اوضاع داخلی لبنان اظهار داشت که ما تمایل داریم کار دولت همچنان ادامه داشته باشد و تشکیل جلسه دهد، اما مسائلی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کرد.

وی تاکید کرد، حزب الله متحدانی دارد که مستقیماً توسط «طارق البیطار» قاضی پرونده انفجار بندر بیروت  مورد هدف قرار گرفتند و هدف قرار دادن آنها یک اقدام سیاسی آشکار بود.

معاون دبیرکل حزب الله درباره جنایت منطقه «الطیونه» بیروت که توسط حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» انجام شد اظهار داشت، عناصر حزب نیروهای لبنانی این جنایت را در الطیونه مرتکب شده و قصد داشتند که کشور را به فتنه بکشانند تا مقدمات جنگ داخلی در لبنان فراهم شود؛ اما مقاومت و صبر و شکیبایی حزب الله و جنبش امل این فتنه را خنثی کرد.

روز گذشته جورج قرداحی رسما از سمت وزیر رسانه لبنان استعفا کرد. وی در توضیح علت استعفای خود گفت: نیازی به تکرار داستان و یادآوری این نکته نیست که مصاحبه قبل از انتصاب من به عنوان وزیر انجام شده است.

وی در ادامه از هجمه برخی رسانه های لبنانی و شبکه های اجتماعی به شکل هدفمند خبر داد و گفت: به سبب این هجمه، درخواستها برای استعفای من و تحریم لبنان از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آغاز شد. اکثر کسانی که در لبنان نسبت به من تعصب داشتند، اولین کسانی بودند که خواستار حاکمیت و استقلال شدند.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در واکنش به این اقدام قرداحی، در حساب توییتری خود نوشت: «کشورهای متجاوز [به یمن] با حماقت خود ظلم زیادی در حق جورج قرداحی کردند و عربستان سعودی همانگونه که ذاتش اینگونه است، در این دشمنی تا جایی رفت که بیهوده با همه لبنان دشمنی کرد و کوچک دیده شد، در حالی که این وزیر لبنانی با مواضع ملی‌گرایانه و میهن‌پرستانه‌‌اش [در چشم] بزرگ دیده شد.»

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان گفت که استعفای «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی این کشور بعد از بحران پیش آمده بین لبنان و عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس «ضروری» بود.

این درحالی است که بسیاری از ناظران معتقدند استعفای جورج قرداحی تغییری در مناسبات عربستان با لبنان به وجود نخواهد آورد و ریاض با اصل دولت لبنان و حضور حزب الله در این کشور مشکل دارد.

قرداحی ۲ ماه قبل از آنکه به عنوان وزیر کابینه نجیب میقاتی انتخاب شود، از جنگ عربستان در یمن انتقاد کرده بود و آن را بیهوده دانسته و گفته بود که نیروهای انصارالله یمن همانند حزب الله، از کیان و کشورشان دفاع می‌کنند. این اظهارات به بحران سیاسی بین عربستان سعودی و لبنان منجر شد.

واکنش حزب الله به استعفای قرداحی: عربستان به دنبال تسلط بر ساختار سیاسی لبنان است