استفاده از این ظروف کلسترول خون را زیاد می کند

91

1400/9/13

11:50


پلاستیک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره اکثر مردم جهان است. اگرچه بسیاری از محصولات پلاستیکی فقط برای مدت کوتاهی نزد صاحبان خود هستند، اما ممکن است سال ها و سال ها طول بکشد تا این مواد در محل های دفن زباله تجزیه شوند.

استفاده از این ظروف کلسترول خون را زیاد می کند

به گزارش بهداشت نیوز، به تازگی  تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات خود دریافتند که بحث استفاده از پلاستیک فراتر از مشکلات زیست محیطی بوده و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که این پلاستیک ‌ها از آن  ساخته شده اند، خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را افزایش می‌ دهند. البته هنوز دلیل این امر نامشخص است. مطالعات جدید همچنین نشان می دهد در پلاستیک نوعی ماده شیمیایی وجود دارد که کلسترول خون را زیاد می کند.
چانگ‌ چنگ ژو، دانشمند رشته زیست‌ پزشکی و سرپرست این تیم تحقیقاتی در مطالعات اخیر خود دریافت که یک نوع فتالات خاص که نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می شود که پلاستیک‌ ها را بادوام‌ تر می‌ کند، باعث افزایش سطح کلسترول در  پلاسما می‌ شود.

این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: ما در تحقیقات خود دریافتیم که دی سیکلوهگزیل فتالات یا همان DCHP به فاکتوری در بدن انسان به نام گیرنده پرگنان ایکس یا PXR متصل می شود. تعامل این دو ماده در روده، پروتئین‌های کلیدی مورد نیاز برای جذب و انتقال کلسترول را به سیستم گوارش القا می ‌کند. آزمایش‌ های ما نشان می ‌دهد که DCHP با هدف قرار دادن سیگنال‌ های PXR روده، میزان بالایی از کلسترول را در بدن انسان ایجاد می‌کند.

DCHP دقیقا چیست؟
نرم کننده های فتالات ماده ای هستند که تولید کنندگان از آن در تعدادی از محصولات مصرفی ساخته شده از پلاستیک استفاده می کنند. این ماده در محصولات مختلفی از جمله لوازم آرایشی، لوله های پلاستیکی، چسب ها و مواد شوینده مورد استفاده قرار داشته و اگرچه این ماده در حال استفاده گسترده است اما آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا، DCHP را یک ماده با اولویت بالا برای ارزیابی خطر می داند. 

اعضای این تیم  مطالعاتی می‌ گویند که دانشمندان درباره تأثیر منفی DCHP بر انسان اطلاعات کمی دارند. دکتر ژو در این رابطه می افزاید: این پژوهش، اولین مطالعه ای است که اثرات قرار گرفتن در معرض DCHP را بر کلسترول بالا و خطر بیماری قلبی عروقی در مدل های جانوری نشان می دهد.به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی های ما بینش و درک جدیدی از تاثیر مواد شیمیایی مرتبط با پلاستیک بر کلسترول بالا  و خطر بیماری قلبی عروقی ارائه می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو