کدام پیام‌رسان اطلاعات کاربران را امن نگه می‌دارد؟

منبع: برترین ها

104

1400/9/13

15:48


بنیاد مرز‌های الکترونیکی یا EFF با مولفه‌های مختلفی به بررسی امنیت و میزان رعایت حریم خصوصی برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته است.

دیجیاتو: طبق بررسی‌های انجام شده اپلیکیشن‌های ChatSecure، پیجین، سیگنال، سایلنت سیرکل، تلگرام و تکست‌سکیور امتیاز کامل بررسی‌های اولیه را دریافت کرده‌اند. از طرفی دیگر اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و اسکایپ در برخی حوزه‌ها نمره قابل قبول دریافت نکرده‌اند.

علیرغم نظارت گسترده اینترنتی، کاربران فضای سایبری به وسیله‌ای امن و قابل دسترسی برای مکالمه با یکدیگر از طریق موبایل یا رایانه نیاز دارند. بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری اپلیکیشن «پیام‌رسان امن» خود را برای این امر ارائه کرده‌اند، اما این ابزارها واقعا امن هستند؟

بنیاد EFF که در واقع یکی از شناخته‌شده ترین گروه‌های حقوق دیجیتال محسوب می‌شود، در مرحله اول کمپین ارزیابی خود برخی از این اپلیکیشن‌ها را بر اساس مختلف ارزیابی کرده و قصد دارد در مراحل بعد، اپلیکیشن‌هایی که بالاترین امتیاز را از نظر امنیت دارند بیشتر مورد بررسی خود قرار دهد.

از بین پلتفرم‌های پیام رسان موجود تنها تعداد انگشت شماری از آنها اکثر الزامات را برآورده می‌کنند و از این تعداد برنامه نیز، تنها تعداد محدودتری کاربرپسند هستند. در واقع موضوع امنیت از یک سو و کاربرپسند بودن برنامه‌ها باعث شده تعداد پلتفرم‌های محدودی مورد توجه قرار گیرند.

باتوجه به اینکه در حال حاضر اکثر برنامه‌های پیام رسان به رمزگذاری سرتاسری مجهز شده‌‌اند، انتظار می‌رود بتوانند امنیت بالاتری نسبت به گذشته داشته باشند، ولی در عمل ظاهرا اینطور نیست.

با این حال در این گزارش قید شده است، که حتی از این نتایج نیز نمی‌توان به عنوان تاییدی برای تضمین امنیت اپلیکیشن یاد کرد. بلکه این نتایج نشان‌دهنده این موضوع هستند که پروژه‌ها در مسیر درستی قرار دارند.

این در حالی است که FBI نیز امنیت و قابلیت دسترسی به چت‌های رمزگذاری شده واتس‌اپ، iMessage و تلگرام را رتبه بندی کرده است. براساس این رتبه بندی دسترسی به چت‌های رمزگذاری شده واتس‌اپ ساده و چنین دسترسی به چت‌های تلگرام سخت است.

در بین برنامه‌های پیام‌ رسان، واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر، وایبر و اسکایپ از نظر امنیت بسیار پایین‌تری در فهرست موجود برخوردار هستند. در حالیکه برنامه‌هایی مانند سیگنال و تلگرام در این رتبه بندی با توجه به مولفه‌های مشخص شده، توانسته‌اند بالاترین امتیاز را کسب کنند.

دو مجله معتبر Rolling Stone و Property of the People موفق شده‌اند به اسنادی از FBI دست پیدا کنند که پیام‌رسان‌های محبوب را از این زاویه رتبه بندی کرده است. البته گفتنی است که اسناد مربوطه محرمانه نیستند، اما روی داده‌های آنها حساسیت وجود دارد.

بی‌شک اکثر شبکه‌های اجتماعی قصد دارند با امنیت بالاتر و رعایت حریم خصوصی کاربران به فعالیت خود ادامه بدهند. اما ظاهرا در بین آنها و براساس بررسی‌های FBI، تلگرام و سیگنال از امنیت بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. اما iMessage اپل و واتس‌اپ چنین وضعیتی ندارند. با وجودی که تیم کوک مدیرعامل اپل بارها در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران و تمرکز بر امنیت آنها صحبت کرده است، چطوراین برنامه نتوانسته در رتبه بندی جایگاه بهتری را از آن خود کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو