به گزارش دنیای اقتصاد، روزنامه کیهان در تشریح عملکرد صدروزه دولت نوشت:

اکنون 100 روز از آغاز به ‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد، 100 روز به یک معنا، اگرچه زمان معناداری برای رقم زدن تحولات مهم توسط یک دولت نیست اما به جرات می‌توان گفت که سید ابراهیم رئیسی در مدت زمان کوتاه‌، اتفاقات راهبردی قابل توجهی رقم زده است.

دوازدهم مرداد ماه ۱۴۰۰ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از رهبر انقلاب دریافت کرد و بلافاصله بعد از پایان مراسم تنفیذ با همراهی حسن روحانی به پاستور رفت و در ساختمان ریاست جمهوری مستقر شد.

رئیسی در شرایطی دولت را از روحانی تحویل می‌گرفت که مردم هرروزه نسبت به آینده ناامیدتر می‌شدند. عملکرد روحانی در سال‌های سکانداری ریاست دستگاه اجرایی کشور ثمره‌ای جز رکود اقتصادی و تورم بی‌سابقه و افسار‌گسیخته برای مردم حاصلی نداشت و رکوردهای تاریخی و تأسف‌بار همچون رکورد‌ رشد منفی اقتصادی، رکورد گرانی مسکن، خودرو و قیمت ارز، رکورد کاهش ارزش پول ملی، رکورد تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، رکورد افزایش شاخص فلاکت و... به نام دولت خود ثبت کرد.

این در حالی بود که بر اثر عملکرد ضعیف دولت، برخی کشور را در حل مشکلات ناکارآمد می‌پنداشتند و امید عمومی به آینده در وضعیت خوبی قرار نداشت. طبق نظرسنجی‌ها، مسئله اقتصاد، معیشت، توان خرید مردم، ارزش پول ملی، بیکاری و سایر مسائل از دغدغه‌های اصلی و اساسی مردم محسوب می‌شد. مردم خواهان حضور مسئولین دولتی در متن جامعه و نظارت مستقیم و بدون واسطه و به‌صورت حضوری و نه صرفاً مجازی و ویدیوکنفرانسی بودند تا مسئولین را در مشکلات، همراه خود ببینند.

رئیسی اما با شعار «تغییر و تحول به نفع مردم» از عدلیه به مجریه آمد و خوب می‌دانست که درخواست تغییر در شرایط موجود از جانب مردم جدی است. آیت‌الله رئیسی در جلسه‌ای با جمعی از اقتصاددانان گفته بود: «وضعیت اقتصادی که دولت تحویل گرفته را شما به‌خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند. از دولت توقع است که شرایط را تغییر دهد و مردم به‌خوبی می‌دانند که این کار یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد».

اکنون ۱۰۰ روز از آغازبه ‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد، ۱۰۰ روز به یک معنا، زمان معناداری برای رقم زدن تحولات مهم توسط یک دولت نیست. اما می‌توان به جرات گفت که سید ابراهیم رئیسی در ۱۰۰ روز اول دولت خود، اتفاقات راهبردی قابل توجهی رقم زده است.

رئیس‌دولت سیزدهم اولین و شاید مهم‌ترین اقدامی که در این ۱۰۰ روز انجام داد، تغییر نگاه دولت به مردم بود. سفرهای کم خرج و امیدوارکننده آخر هفته به استان‌ها، بازدید‌های سرزده، گفت‌وگوهای مستقیم و بی‌واسطه با اقشار مختلف مردم، مدیریت عوارض زلزله در هرمزگان و ‌اندیکا، مدیریت بحران حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها و اصرار به اینکه دولت دیگر مردم را در طرح‌های اقتصادی و سیاسی غافلگیر نخواهد کرد، از مهم‌ترین مصادیقی است که می‌توان از تغییر نگاه قوه مجریه به مردم یاد کرد. جالب آنکه پس از مدت‌ها رضایت عمومی از قوه مجریه در ایران روند صعودی پیدا کرده است.

سفر علیه نسخه‌های از راه دور

رئیسی و وزرای دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز گذشته، آخر هفته‌های خود را برای سرکشی و بازدید میدانی به استان‌های مختلف کشور اختصاص دادند. در این ۱۰۰ روز، به‌طور متوسط در هر ده روز به یک استان رفته و خود شخصاً و با همراهی وزرا به اقصی‌نقاط کشورمان سفر کرد و در میان مردم شهر، روستا و عشایر حضور یافت. مسئله‌ای که مدت زیادی بود بین مردم به‌عنوان یک مطالبه وجود داشت و می‌توان گفت که سفرهای استانی دولت تقریباً تعطیل شده بود.

با اینکه رئیسی در اولین سفر خود در تاریخ ۵ شهریور به خوزستان رفته بود، وقتی که زلزله‌‌ اندیکا رخ داد، صبح جمعه ۷ آبان‌ماه بدون اطلاع قبلی و به‌صورت سرزده وارد مناطق روستایی شد و مستقیماً پای صحبت‌های مردم نشست.

رئیسی درباره سفرهای استانی خود که برخی به آن برچسبِ غیرکارشناسی‌بودن را می‌زدند، گفت: «ما ۶ روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان می‌رویم؛ کاری که در میدان انجام می‌شود حتماً در پشت میز انجام نمی‌شود و حضور در استان برکاتی دارد. سفر استانی ما همراه پیشینه و پسینه است و هم قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان انجام می‌شود و هم یک هیئت به استان اعزام می‌شود تا نیازهای فوری را مشخص کنند.»

وقتی آن جوان تنگستانی در نشست صمیمانه رئیس‌جمهور و وزرا با نخل‌داران و کشاورزان بوشهر می‌گوید انتظار نداشتم که حتی مسئولان استانی به نخیلات بیایند، چه برسد به رئیس‌جمهور یعنی دولت در مسیر اعتماد‌آفرینی قرار گرفته است.

ثمره ۱۰۰ روز تلاش دولت، تامین میلیون‌ها دُز واکسن و مدیریت موفق کرونا

دستاوردهای ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم فقط به سفرهای استانی محدود نمی‌شود بلکه سلامت جامعه را نیز در بر گرفته است؛ روحانی در حالی مدیریت بحران کرونا را با هفتصد کشته در روز تحویل دولت رئیسی داد که درمان کرونا را هم گروگان سیاست خارجه خود و برجام کرده بود. بسیاری از مسئولان دولت حسن روحانی در حالی تلاش داشتند عدم‌ واردات واکسن کرونا به کشور را به‌دلیل نپیوستن ایران به FATF گره بزنند که با روی کار آمدن دولت رئیسی میلیون‌ها دز واکسن کرونا وارد کشور شد.

دولت رئیسی طی ۱۰۰ روز ۱۰۰۰ درصد بیش‌تر از دولت روحانی واکسن وارد کرد و در همین مدت ۷۰۰ درصد هم مرگ و میر حاصل از کرونا در ایران را کاهش داد. این سرعت واردات واکسن و افزایش قابل توجه واکسیناسیون جامعه در صد روز، سبب کسب رکوردهای جهانی برای ایران در مبارزه با کرونا شد و به عنوان یک اتفاق راهبردی مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.

به یاد داریم روزهای دلهره‌آور و سختی که با این عناوین تلخ روح و ذهنمان را آزرده ساخته بود.عناوینی همچون؛روزانه بیش از ۷۰۰ جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری و کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی و مطالبات معوق کادر درمان بالاخص‌پرستاران، کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ تزریق و داروی ضدکرونا در داروخانه‌ها.

محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا و صف‌های طولانی چند صد متری در مراکز تزریق واکسن،محدودیت‌های تردد شبانه و تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و...، تعطیلی‌های مکرر بازار،اخبار ناخوشایندی بود که هر روز از رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسید.

هرچند در آن دوران وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای واردات واکسن انجام داده بود اما میزان تولید و واردات واکسن کرونا به کندی پیش می‌رفت.به شکلی که تا ۲۲ مرداد سال جاری تنها ۱۸.۵ میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دُز فرار‌تر رفته است.

آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دولت را برای تامین سریع واکسن به خط کرد که نتیجه آن افزایش واردات واکسن‌های مختلف و جاری شدن سیل واکسن به کشور شد؛ این در حالی است که دولت از حمات تولید داخل نیز غافل نبود.

در فاصله کوتاه از عمر دولت رئیسی بسیاری از بهانه‌ها و بی‌تدبیری‌ها و احاله دادن‌های همه مسائل به کشورهای دیگر! به یک صدایی و عزم جزم مسئولان نظام تبدیل شد و با فعال شدن دیپلماسی، رایزنی و ارتباطات گسترده با کشورها، همگان و به ویژه کشورهای همسایه ما دیدند که نگاه ایران به دنیا و به ویژه غرب همراه با عزت و اقتدار و حفظ غرور ملی است.

چرا واردات واکسن شتاب گرفت؟

درخصوص واردات پرشمار واکسن در روزها و هفته‌های اخیر دلائل مختلفی بیان شده است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس‌جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم بود.

افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون

با واردات و تامین واکسن‌های مورد نیاز مردم اکنون دیگر خبری از صف‌های طولانی واکسیناسیون نیست، همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن خود را دریافت کنند.

۸۵ درصد ایرانیان دُز اول را دریافت کردند

به گفته وزیر بهداشت، امروز به مرحله ۸۵ درصد تزریق دُز اول در کشور رسیده‌ایم و حدود ۷۰ درصد دُز دوم را دریافت کردند و در برخی استان‌ها این میزان به ۷۸ درصد رسیده است‌؛ضمن اینکه در برخی استانها ۹۳ درصد افراد دز اول را دریافت کردند.

عین‌اللهی با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند، اظهارداشت: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲۰ میلیون دز واکسن تولید داخل داریم.

به گفته وی، در مجموع از ۱۷۰ میلیون واکسن، بیش از۱۰۶ میلیون واکسن تزریق شده است.

اکنون به جای آن همه دلهره و تشویش با یک مدیریت درست و بهره‌مندی صحیح از نظر نخبگان و صاحب نظران، خبرهای ناخوشایند و ناامیدوارانه جای خود را به خوش خبری و امید داده و بارقه‌های امید هر روز بیش‌تر از دیروز جسم و روح ایرانیان را نوازش می‌دهد.

خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دز در کم‌تر از ۳ ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته، ۱۰۰۰درصد رشد داشت!

تزریق بیش از۱۰۶ میلیون دز واکسن به صورت شبانه‌روزی در مراکز تجمیعی، درب منازل و مغازه‌ها و...

ایجاد گشایش در کسب و کارها، حوزه آموزش و زندگی مردم و اعمال هوشمند پروتکل‌های بهداشتی از جمله این اخبار دلنشین هستند.

به یاد داشته باشیم! اگرچه نمی‌توانیم خدمات و تلاش‌های مسئولان سابق نظام سلامت و دولتمردان گذشته را در دوران سخت کرونا نادیده بگیریم؛ اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که وقتی یکصدایی و توجه به نظرات نخبگان و صاحب نظران حوزه سلامت گرانیگاه تصمیمات کلان دولتمردان قرار گرفت؛ آن روزهای پرتلاطم و پر دغدغه، جای خود را به ایام آرامش و امید داده و با یکدلی و هم‌افزایی دولت و ملت، مسیر غلبه کامل بر این بیماری شوم و نامیمون طی خواهد شد.

دستاوردهای اقتصادی دولت‌، از افزایش صادرات نفت تا تامین کسری بودجه بدون استقراض

اقدامات دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز اول در حوزه اقتصادی نیز به گونه‌ای است که بی‌اغراق، معادل عملکرد چند سال دولت قبل بوده است.

یکی از این اقدامات مهم،حذف دلال بازی از زنجیره تولید و عرضه مرغ وتخم مرغ و تعداد دیگری از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بود.مردم یادشان هست که اوائل همین امسال و در دولت تدبیر و امید روحانی برای خرید یک کیلو مرغ دولتی باید ساعتها در صف‌های طویل میادین تره‌بار می‌ایستادند.

این اتفاق ناخوشایند نه تنها در ابتدای امسال بلکه در سال‌های قبل نیز به عناوین مختلف و عمدتا به دلیل دلال بازی در زنجیره توزیع کالاهای اساسی تکرار می‌شد. اما در دولت سیزدهم و در همین روزهای اخیر مردم شاهد راه‌اندازی سامانه هوشمند عرضه کالاهای اساسی بودند که همین امر موجب شد تا ضمن حذف جریان دلالان از چرخه عرضه مرغ و تخم‌مرغ و سایر کالاهای اساسی قیمت برخی از این کالاها کاهش مناسبی یافته و به سادگی نیز در دسترس عمومی قرار گیرد. مثلا قیمت هر کیلو مرغ که تا چندی پیش به حدود ۴۰هزار تومان رسیده بود الان در عموم مغازه‌های مرغ فروشی به کیلویی ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان کاهش یافته وهر شانه تخم مرغ نیز از ۶۰هزار تومان به مرز ۴۰هزار تومان تنزل کرده است. ضمن اینکه دیگر خبری از آن صف‌های طول نیست و حتی مردم می‌توانند از طریق سفارش اینترنتی کالای خود را درب منزلشان تحویل بگیرند.

کاهش نیاز به واردات کالاهای اساسی

همچنین در دوره ۱۰۰ روزه اخیر، وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال آینده را ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد که به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سطح زیرکشت گندم در سال آینده نسبت به سال جاری افزایش قابل توجهی یابد و از طرف دیگر نیاز کشور به واردات این کالای اساسی کاهش پیدا کند.

علاوه‌بر این بانک مرکزی هم در این مدت فرآیند تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را ادامه داده است. دولت قبلی در ۵ماهه اول امسال حدود هفت میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی پرداخته بود و دولت سیزدهم نیز در ماه‌های شهریور تا آبان، چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای کالاهای اساسی پرداخت کرده است.

آغاز جهش تولید مسکن

علاوه‌بر موارد فوق‌،با گذشت ۱۰۰ روز از فعالیت دولت مقدمات اجرای قانون جهش تولید مسکن آغاز شده است. طبق این طرح دولت در طول چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی را احداث می‌کند. در این مدت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی در سایت ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که دولت قبل در هشت سال، یک طرح مسکنی ۴۰۰ هزار واحدی داشت که به ثمر نرسید.

در حوزه تعاون، کار و رفاه چند اقدام مهم را آغاز کرد. اولین اقدام کاهش زمان صدور مجوز فعالیت بود به طوری که برای اولین بار صدور مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای از شش ماه به سه روز کاهش یافت و در نتیجه طی هفته اول ۵۰ مجوز صادر شد.

جدیت بیشتر در تشکیل شورای عالی اشتغال اعمال شد، به طوری که این شورای عالی هر دوهفته یکبار به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و رئیس‌جمهور به صورت مستمر در جریان تحولات و پیشرفت کار در این بخش قرار می‌گیرد و تصمیمات لازم در مدت کوتاه‌تری اتخاذ می‌شود. پیشتر و در دولت قبل جلسات شورای عالی اشتغال در سال یک یا دو بار تشکیل می‌شد.

افزایش صادرات نفت به‌رغم تحریم

با وجود استمرار تحریم‌ها در دولت سیزدهم، صادرات نفت در این مدت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد میزان صادرات نفت به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. رسانه‌های خارجی هم در هفته‌های اخیر گزارشی‌های متعددی از روند رو به رشد صادرات نفت ایران منتشر کرده‌اند.

افزایش منابع ارزی دولت، تامین نیازهای ارزی کشور و بهبود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی از نتایج این دستاورد برای اقتصاد ایران است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم که تقریبا در چند دهه اخیر در آغاز به کار هیچ دولتی سابقه نداشته است، تدوین استراتژی اقتصادی است. این استراتژی با رویکرد افزایش رشد اقتصادی و کنترل تورم تدوین شده است. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کنترل ترازنامه بانک‌ها و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی با هدف مهار تورم، توسعه پایه‌های مالیاتی و روش‌های تامین‌ مالی غیرتورمی از جمله هدایت اعتبار، از جمله محورهای این استراتژی است.

یکی از مهم‌ترین مزایای این استراتژی که به تایید و تصویب هیئت دولت رسیده است، تعیین خط مشی برای همه دستگاه‌های دولتی و سندی برای تفاهم است تا همه سیاست‌ها بر محوریت این استراتژی طراحی شود. کاهش اختلافات در دولت و اجماع کارشناسی از دیگر مزایای تدوین این استراتژی است.

تامین کسری بودجه و پرداخت حقوق بدون استقراض

یکی دیگر از موانع پیش‌پای دولت نوپای سیزدهم، کسری بودجه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به عنوان میراث دولت قبل بود. دولت جدید، بدون استقراض از بانک مرکزی توانست ماه‌های شهریور، مهر و آبان را پشت سر بگذارد و در کنار پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان دولت و سایر هزینه‌ها را تامین کند.

دولت قبل همه تنخواه بودجه سال جاری را از بانک مرکزی دریافت و مصرف کرد و دولت سیزدهم دیگر امکان دریافت تنخواه جدید نداشت اما دولت جدید، علاوه‌بر تامین هزینه‌ها، شش هزار میلیارد تومان از تنخواه بودجه‌ای که دولت قبل دریافت کرده بود را بازپرداخت کرده است. آغاز کنترل پایه پولی و خلق نقدینگی یکی از برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم است. برای تحقق این هدف بانک مرکزی سامانه سمات را راه‌اندازی کرده است.

دستاوردهای ملموس با تغییر راهبردی در سیاست خارجی

همچنین با تغییر جهت راهبردی سیاست خارجه دولت رئیسی، در ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم دو اقدام مهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز انجام شد. اقدام اول عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و دوم انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان بود. پیمان شانگهای موجب بهبود سطح روابط اقتصادی ایران با حداقل ۳۰ درصد اقتصاد جهان شد و در آینده به تقویت روابط با بخش بزرگتری از اقتصاد جهان، منجر می‌شود.

قرارداد سوآپ ایران‌، ترکمنستان و آذربایجان نیز علاوه‌بر بهبود سطح پایداری شبکه گاز کشور در فصل زمستان، زمینه ترانزیت گاز از مرز ایران به سمت آذربایجان را فراهم می‌کند.البته این اولین گام برای تبدیل شدن ایران به‌هاب گازی منطقه است.

رئیسی همچنین در حوزه سیاست خارجی گسترش روابط با همسایگان را اولویت نخست سیاست خارجی دولت سیزدهم اعلام کرده و با نگاه به شرق تلاش کرده اثر تحریم‌ها را کاهش دهد.

روزنامه «گاردین» در همین خصوص، با بیان اینکه تمرکز رئیس‌جمهور ایران بر خنثی کردن تحریم‌ها با نگاه به شرق و همسایگان است نه مذاکره با غرب نوشت: به نظر می‌رسد دولت جدید ایران بیش از آنکه از طریق مذاکرات وین به دنبال خثی‌‌سازی اثر تحریم‌ها باشد، به دنبال تقویت روابط با همسایگان، کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه است.

اخیراً «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع فعالان اقتصادی کشورمان که برای حضور در بخش تجاری نشست سازمان همکاری‌های اکو در عشق‌آباد حضور داشتند، اظهار داشت: دکتر رئیسی به درستی، سیاست تعامل حداکثری با همسایگان را در صدر اهداف سیاست خارجی کشورمان قرار‌داده و با جدیت موضوع تقویت تجارت خارجی در حوزه‌های نفتی و غیرنفتی را پیگیری می‌کند.

پیش‌تر همچنین مدیر مطالعات غرب آسیا و آفریقای «موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای» با ستایش از سیاست‌های منطقه‌ای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت، بهبود فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به تهران این امکان را می‌دهد تا اوضاع را بهتر مدیریت کند.

از تعامل عزتمندانه و هوشمند با غرب تا نقش‌آفرینی در بحران افغانستان

دولت سید ابراهیم رئیسی همچنین در ۱۰۰ روز گذشته پس از ارزیابی‌های لازم و تشکیل تیمی از کارشناسان اقتصادی و حقوقی در حالی وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده که به صراحت اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیئت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

همچنین یکی از موضوعات جدی و تحولات پیچیده‌ای که در روزهای نخست تصدی دولت جدید ایران در همسایگی کشورمان رخ داد، تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در پی یک پیشروی سریع پس از آزاد شدن این کشور از اشغال ۲۰ ساله آمریکا بود.

با توجه به مرز مشترک و همسایگی ایران و افغانستان، این مسئله نیازمند تلاش‌های سیاسی گسترده‌ برای جلوگیری از متاثر شدن ایران از ناامنی‌ها و شرایط بی‌ثبات دوره انتقالی در افغانستان و در عین حال تدابیری برای کنترل مرزها و مدیریت ورود آوارگان به کشور بود. در عین حال، ایران تلاش کرد با برگزاری دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران تدابیری در زمینه راه‌حل سیاسی برای حل بحران افغانستان ارائه کند.

تقویت جبهه مقاومت و ارتقای قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران

همچنین به باور تحلیلگران، اقدام ایران به درخواست حزب‌الله و از طریق بخش خصوصی لبنان به ارسال سوخت به منظور حل مشکل کمبود سوخت در این کشور که با روی کار آمدن دولت رئیسی در ایران تسریع شد، در تشکیل دولت لبنان نقش داشت.

ایران همان‌طور که به ونزوئلا و دیگر کشورهای دوست سوخت فروخته بود به لبنان هم که با یک بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمک کرد؛ اقدامی که نه تنها سبب دوستی بیش‌تر دو ملت ایران و لبنان شد، افزایش محبوبیت حزب‌الله لبنان را در پی داشت چرا که به دور از سیاسی‌کاری، در حال برطرف کردن رنج و نیاز مردم شامل رفع موقت نیاز بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی خدماتی درمانی و... است.

این کار حزب‌الله باعث شد، آمریکا که سال‌ها سبب عدم شروع پروژه انتقال سوخت از مصر به لبنان می‌شد، سرانجام با این طرح که بخشی از آن هم از طریق سوریه تکمیل می‌شود، موافقت کند.

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که واردات گازوئیل از ایران باعث سردرگمی آمریکا و عجله آنها به منظور یافتن راه‌حلی برای بحران انرژی لبنان شد.

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» نیز در زمان تحویل این محموله‌ها در یادداشتی نوشته بود نفتکش‌های ایرانی چه به لبنان برسند و چه مورد هدف قرار گیرند، نشانه عزت و محبوبیت حزب‌الله لبنان و شخص نصرالله هستند و آمریکا و رژیم صهیونیستی از هم اکنون در این ماجرا شکست خورده محسوب می‌شوند.

به هر ترتیب بررسی این اقدامات دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز ابتدایی آغاز به کار آن نشان می‌دهد که رئیس‌دولت و تیم همراه او با انگیزه و انرژی تلاش دارند که به وعده‌های انتخاباتی خود و رفع مشکلات کشور عمل کنند. با عملکرد ۱۰۰روزه دولت سیزدهم، طبق نظرسنجی‌ها میزان امید مردم به حل مشکلات افزایش یافته و اقداماتی که برخی از آنها در این گزارش ذکر شد، سرمایه اجتماعی دولت و اعتماد تا حدود زیادی احیا شده و انتظار حل مشکلات، خصوصاً مسائل اقتصادی هنوز وجود داشته و ادامه دارد.