به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، سلول‌های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که نقش حمل اکسیژن به بافت‌های بدن را برعهده دارند.

سطح پایین هموگلوبین نشانگر کم‌خونی است. کم‌خونی یکی از شایع‌ترین اختلالات خونی است که در سراسر جهان ۱.۶۲ میلیارد نفر به آن مبتلا هستند.

بر اساس آماری که سال گذشته در نشریه PloS One منتشر شد، حدود ۴۷ درصد زنان غیرباردار و ۵۲ درصد زنان باردار در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به این عارضه مبتلا هستند. مهم ترین علائم این عارضه شامل ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و ضربان قلب سریع یا نامنظم است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه مانهایم در آلمان نشان می‌دهد کم‌خونی در زنان باردار در کشورهای با درآمد کم و متوسط بسیار شایع است و بسیار از زنان با وجود سوء تغذیه وارد دوران بارداری می‌شوند. کمبود آهن عامل اصلی کم‌خونی است.

در این مطالعه یک هزار مادر و جنین از لحاظ کم‌خونی مادر باردار و تاثیر آن بر کم‌خونی کودک، اختلال در رشد و بیماری‌های عفونی مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعات نشان می‌دهد کم‌خونی مادر در دوران بارداری با کم‌خونی متوسط و شدید کودک مرتبط است. این مطالعه رابطه‌ای بین کم‌خونی مادر در دوران بارداری را با تاخیر در رشد یا افزایش خطر بیماری‌های عفونی در کودک نشان نمی‌دهد.

محققان احتمال می‌دهند کم‌خونی در دوران بارداری یک عامل مستعدکننده برای تولد نوزاد کم‌وزن و نارس باشد.

بر اساس این مطالعه کم‌خونی در مردان با افزایش سن شیوع بیشتری دارد و در زنان قبل از یائسگی دیده می‌شود. درمان کم‌خونی به ویژه قبل از باداری برای جلوگیری از عوارض نامطلوبی که بر سلامتی دارد ضروری است.