به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بهزاد ولی زاده رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت ، با اشاره به مصرف محصولات دخانی در افراد اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد از مردان بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانی و ۱۴ درصد از مردان بالای ۱۸ سال ماده مضر سیگار مصرف می کنند.

او ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، گزارش ها حاکی از آن است که سالیانه ۵۵میلیارد نخ در کشور تولید و میزان بیشتری نیز به کشور قاچاق می شود.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: صنعت فروش دخانیات چرخش مالی ۴۰ هزار میلیاردی داشته اما آمار مورد تایید وزارت بهداشت در این زمینه  حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و سه برابر این قیمت یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان بر اثر مصرف انواع محصولات دخانی به حوزه سلامت کشور تحمیل می شود. 

ولی زاداه اضافه کرد:  مبلغ تحمیلی بر حوزه سلامت  تنها ۳۰درصد هزینه های تحمیلی است و ۷۰ درصد سایر هزینه ها  شامل موارد مختلف مانند مرگ زود رس و سایز عوارض ناشی از استعمال دخانیات است.

او افزود: درآمد مالیات بر دخانیات در حدود سه هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان است که این مبلغ در مقایسه با هزینه های ناشی از استعمال دخانیات بسیار ناچیز است و این نشان از پایین بودن نرخ مالیات بر دخانیات در کشور است.