تراژدي تلخ براي كودكان

80

1400/9/14

13:00


تراژدي تلخ براي كودكان

سلامت نیوز:فيلمي در فضاي مجازي كه درآن شكنجه يك كودك را نشان مي‌دهد و مشخص نيست مربوط به كدام شهرستان است. براساس گزارش «اعتماد» مشاهده اين فيلم قلب انسان را به درد مي‌آورد، اما شايد قلب برخي مسوولان امر راكه بايد آمار اين رفتارهاي خشونت‌آميز را به صفر برسانند، فقط در لحظه مشاهده چنين صحنه‌هايي به درد آورد و پس از مشاهده نيز يادشان برود كه كِي و كجا اين فيلم‌ها را ديده‌اند. اگر هم مسببان اين نوع خشونت‌ها بازداشت شوند پس از چند روز مجدد آزاد مي‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،خشونت عليه زنان، خشونت عليه كودكان و خشونت عليه اقشار آسيب‌پذير جامعه در سراسر دنيا ديده مي‌شود اما مساله قابل تامل اين است كه چرا هنوز كه هنوز است بايد رفتارهاي خشونت‌آميز وجود داشته باشد؟ آن‌هم با تحليل‌هايي كه جامعه‌شناسان و روانشناسان ارايه مي‌دهند؟ «يونگ»؛ يكي از تئوري‌پردازان در شاخه روانشناسي در اين باره جمله‌اي دارد؛ «انسان سالم ديگران را آزار نمي‌دهد. معمولا كسي كه شكنجه شده به شكنجه‌گر تبديل مي‌شود.» در يكي از پرونده‌هاي مهم جنايي كشور كه در دهه 80 در پاكدشت رخ داد، متهم اين پرونده پسر 22 ساله‌اي بود كه خود در كودكي توسط يكي از آشنايان مورد تجاوز و از سوي پدرش شكنجه شده بود.

او در تمام اعترافاتش به خاطر جناياتي كه مرتكب شده بود، مي‌گفت: «يك بار پدرم پاهايم را با زنجير بست و با چوب آنقدر كتكم زد تا از هوش رفتم. يك بار ديگر هم كم مانده بود با ميله‌اي كه در دست داشت مرا به قتل برساند. از همان كودكي دلم مي‌خواست بميرم تا حدي كه بعد از يكي از دعواهاي سخت با پدرم، با آجر محكم به سرم كوبيدم تا بميرم اما موفق نشدم.»


خشونت عليه كودكان يا كودك‌آزاري هر نوع رفتاري است كه به لحاظ روحي، جسمي و عاطفي به كودك ضربه وارد مي‌كند. با وجود اين تعاريف ساده اگر مسوولان با نظارتي جدي و برخوردي قاطعانه چنين مشكلاتي را پيگير شوند نظير اين صحنه‌هاي آزار‌دهنده كمتر مي‌شود و چه بسا فرد شكنجه‌شده در آينده به شكنجه‌گر تبديل نخواهد شد.


در فيلمي كه اخيرا در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده است؛ خانه‌اي از جنس فقر را به تصوير مي‌كشد كه در اين فيلم پسري هفت، هشت ساله با چوب بزرگي از طرف يك مرد به‌شدت كتك مي‌خورد. اين شدت شكنجه به قدري است كه چوب با قطر زيادي كه دارد در كمر اين بچه خردسال خرد مي‌شود، اما مرد ول‌كن نيست و همچنان اين پسر بچه را شكنجه مي‌كند. در تصوير ديده و شنيده مي‌شود: (پسر در حال كتك خوردن با چوب، با لهجه‌اي كه مشخص نيست متعلق به كدام منطقه از كشور است التماس مي‌كند) «دايي، دايي...»


آن سوي تصوير كه مشخص نيست چه كسي دوربين به دست گرفته است از اين صحنه‌هاي خشونت‌بار فيلمبرداري مي‌كند. در ميان اين تصوير صداي بچه سه، چهار ساله‌اي هم شنيده مي‌شود كه در تصوير چهره‌اش ديده نمي‌شود. او در صداهاي منتشرشده در اين تصوير با جملاتي بخش بخش شده، مي‌گويد: «بابا، بابا...» و كلماتي كه نمي‌توان متوجه شد.

تصويري از فضاي اتاق
اين پسر ميان يك اتاق بدون فرش افتاده و مانند يك مار مي‌خزد و التماس مي‌كند. يك تخت آهني كه روي آن لباس‌هاي رنگي و بالشت تلمبارشده ديده مي‌شود. بند طنابي ما بين دو پنجره كوچك اتاق رد شده كه لباس‌هاي شسته‌شده‌اي به طرز نامرتبي پهن شده. اين كودكي كه شكنجه مي‌شود شلوار روشن خاكي به پا دارد و تيشرت كودكانه‌اي به تن.


جنس اين اتاق فقر است و فرهنگ اين مرد هم مانند جنس همان خانه با فقر شكل گرفته است. اين فيلم كه با ضجه‌هاي اين كودك شروع مي‌شود حدود 2 دقيقه و نيم طول مي‌كشد و كتك خوردن اين كودك را به تصوير مي‌كشد.

كودك‌آزاري پديده نوظهوري نيست
روزانه از اين‌گونه فيلم‌ها چه ثبت شوند و چه ثبت نشوند بسيار است، اما آنچه مهم است پيگيري اين تصاوير است كه مسوولان به‌طور جد ناديده مي‌گيرند. اگر مسوولان تنها با يك نفر از اين افراد رفتار قاطعانه‌اي داشته باشند و در اين رفتار پيگيري مستمري داشته باشند، درصد آمار اين رفتارهاي خشونت‌آميز كم و كمتر مي‌شود.
كودك‌آزاري پديده نوظهوري نيست و خشونت عليه كودكان و موارد نقض حقوق كودك پديده‌اي ساختاري است كه به جايگاه كودكان و روابط آنان با خانواده، نهادهاي عمومي جامعه، قوانين، باورها و سنت‌هاي تربيتي و فرهنگي جوامع مرتبط است.


به گفته كارشناسان اجتماعي، كودك‌آزاري يكي از آسيب‌هاي اجتماعي تاثيرگذار بر روح و روان افراد است كه نياز به بررسي و برنامه‌ريزي مناسب به منظور پيشگيري و كمك به رفع يا كاهش آن در جامعه مدرن امروزي دارد. اين عده معتقدند، بيشترين ميزان كودك‌آزاري‌ها از سوي والدين صورت مي‌گيرد كه دلايل آن‌هم مواردي چون اعتياد، مشكلات اقتصادي، فقر و مشكلات فرهنگي و ناآگاهي والدين از برخوردهاي صحيح با كودكان است.


روانشناسان براساس تعريف سازمان بهداشت جهاني، كودك‌آزاري را در دسته‌هاي بدرفتاري فيزيكي، روحي، عاطفي، سوءاستفاده جنسي، سوءاستفاده صنعتي و غفلت و بي‌توجهي تقسيم‌بندي مي‌كنند. خط تلفن ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزي پاسخگوي تماس‌هاي مردمي در رابطه با مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه كودك‌آزاري است و اورژانس اجتماعي و تيم متخصص با استقرار در خودروها خدمات مشاوره‌اي، روانشناسي، مددكاري را به صورت حضوري به افراد ارايه مي‌كنند. به نظر مي‌رسد شيوع بيماري كرونا، ايجاد محدوديت‌هاي فيزيكي و قرنطينه‌هاي طولاني‌مدت از يك سو و مشكلات اقتصادي حاكم بر جامعه بر سلامت روان خانواده‌ها تاثيرگذار بوده است و در اين بين كودكان بيشترين قربانيان خشونت و آزار هستند.

طي ۶ ماهه نخست سال جاري؛ كودك‌آزاري در صدر گزارشات اورژانس اجتماعي استان خراسان رضوي قرار گرفته است.


براساس گزارش روز 28 آبان‌ماه ايرنا كه مصادف با روز جهاني پيشگيري از كودك‌آزاري و منع خشونت با كودكان اعلام شده است؛ فريبا رضايي وكيل پايه يك دادگستري و رييس اداره معاضدت كانون وكلاي قزوين با بيان اينكه بي‌تفاوتي در برابر كودك‌آزاري جرم محسوب مي‌شود، گفت: «ماده ۱۷ قانون حمايت از اطفال و نوجوانان اعلام كرده است كه اگر كسي از كودك‌آزاري اطلاع داشته باشد و آن را اعلام نكند، مجرم بوده و اين كار پيگرد قانوني دارد و اگر از كمك طلبيدن به آنها خودداري كند به مجازات محكوم مي‌شود.

بي‌گمان مداخله فوري مراجع قضايي، انتظامي و نهادهاي حمايتي در مواردي كه به سلامت جسمي و روحي كودكان آسيب مي‌زند بسيار اهميت دارد. با بي‌تفاوتي اجتماعي نسبت به كودك‌آزاري در جامعه اخلاقيات كمرنگ و چه بسا از بين مي‌رود و همچنين نتايج زيان‌بار و مخرب كودك‌آزاري در بزرگسالي پررنگ‌تر و جامعه را به ورطه‌ نابودي خواهد كشاند.

اين وكيل پايه يك دادگستري در قزوين افزود: يكي از موضوعات مهمي كه بايد نهادهاي دولتي و غير دولتي متولي كودك مد نظر قرار دهند آموزش حقوق كودك به كودكان و جامعه است زيرا بسياري از جرايم عليه اين قشر به جهت جهل به قوانين حوزه كودكان اتفاق مي‌افتد. قانون حمايت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ يكي از مهم‌ترين قوانين در حوزه كودكان است كه داراي ۵۱ ماده و ۱۵ تبصره مي‌باشد كه براي حمايت از افراد زير ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.»


مدير كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري قزوين با بيان اينكه سلامت روان افراد جامعه در گرو تربيت صحيح كودكان است، اعلام كرد: «والدين دعوت‌كنندگان كودكان به دنيا هستند پس موظف هستند رفاه، آسايش، بهداشت، آموزش و تربيت صحيح را براي آنان تامين كنند. آموزش مهارت‌هاي زندگي، ارتباط درست با افراد و مهارت «نه» گفتن به كودكان از ضرورت‌هاي مهم در تربيت كودكان به شمار مي‌رود. حفظ آرامش، افزايش احساس امنيت و رضايت، كاهش استرس، افسردگي و فشارهاي عصبي در فضاي خانه از مهم‌ترين موارد موثر در تربيت صحيح فرزندان و كاهش خشونت‌هاي خانگي هستند.

در آموزه‌هاي اسلامي ابراز محبت به فرزندان، نهادن نام نيكو و توجه به تربيت كودكان همواره مورد تاكيد پيشوايان و معصومين بوده است. تربيت صحيح، جايگزين كردن ساير تنبيه‌ها به جاي بدني، ايجاد فضاي ارتباطي مثبت نيز از مولفه‌هاي موثر در تربيت صحيح فرزندان به شمار مي‌رود. ضروري است مراجعه به مراكز مشاوره فرهنگ‌سازي شود تا والدين با آگاهي صحيح و كسب مشاوره‌هاي لازم در صورت وجود مشكل بتوانند به دور از هرگونه خشونت كلامي و رفتاري مشكلات خود را حل كنند تا آثار آن به كودكان آسيبي وارد نكند. آگاهي‌هاي قبل از ازدواج، آموزش‌هاي رسانه‌ها و سازمان‌ها در پيشگيري از خشونت خانگي لازم و ضروري است و در اين راستا نقش مراكز مشاوره و اورژانس اجتماعي بهزيستي بسيار حايز اهميت است.»


معاون امور اجتماعي بهزيستي استان قزوين نيز در همين راستا گفت: «غفلت و مسامحه يكي از شايع‌ترين انواع كودك‌آزاري است و اغلب در خانواده‌هاي كم‌درآمد مشاهده مي‌شود. اغلب كودك‌آزاري از نوع غفلت و مسامحه و بعد جسمي است كه كودك‌آزاري از نوع غفلت و مشكلات عاطفي نشانه بارزي ندارد تا بتوان به راحتي تشخيص داد. براساس دقيق‌ترين تعابير علمي موجود كودك‌آزادي عبارت است از هرگونه فعل يا ترك فعلي كه باعث آزار روحي و جسمي و ايجاد آثار ماندگار در وجود يك كودك شود.

برخي از اين آثار مي‌تواند مخفي باشد مانند ممانعت از حاضر شدن در كلاس درس، محروم كردن كودك از غذا، حبس در حمام يا زيرزمين يا آثار جسمي نظير تنبيه بدني و تجاوز جنسي كه در دسته آزار فيزيكي كودك جاي مي‌گيرد. براساس تعريف سازمان بهداشت جهاني هرگونه آسيب يا تهديد جسم و روان يا سعادت و رفاه و بهزيستي كودك به دست والدين يا افراد كه نسبت به او مسوول هستند، كودك‌آزاري محسوب مي‌شود و همچنين در اصطلاح متخصصان نيز هرگونه آسيب جسمي، رواني، سوءاستفاده جنسي، بهره‌كشي و عدم رسيدگي به نيازهاي انساني افراد زير ۱۸ سال توسط افراد ديگر كودك‌آزاري تلقي مي‌شود. آزار عاطفي مانند بي‌توجهي به نيازهاي عاطفي و خشونت كلامي، آزار جنسي كودك نظير مشكلات جنسي، حمله فيزيكي، مسامحه و غفلت در خصوص نيازهاي ضروري كودك نظير بهداشت و سلامتي از مهم‌ترين انواع كودك‌آزادي است.

يكي از دلايلي كه كودك‌آزاري را بسيار غير قابل توجيه مي‌كند اين است كه به دليل روح معصوم و حساس كودكان اثرات هرگونه كودك‌آزاري حتي در ابعاد بسيار كوچك نيز تا پايان عمر همراه فرد باقي خواهد ماند و اثرات آن عواقبي است كه در سنين بعدي بروز خواهد كرد. مسووليت‌پذيري اين افراد كم شده و معمولا مردم‌گريز، نامهربان و پرخاشگر از آب درمي‌آيند كه اگر به آن رسيدگي نشود، جواناني عاصي و بزهكار در آينده خواهند بود.

كودكاني كه در كودكي آزار مي‌بينند ممكن است در بزرگسالي با بحران‌هاي روحي و رواني مواجه شوند و خود به عنوان افراد آزاررسان در جامعه باشند. عدم اعتماد به نفس، انحرافات جنسي، بدبيني، شكست تحصيلي، استفاده از انواع مشروبات الكي و اعتياد، غمگيني و افسردگي، نگراني و ترس، خودآزاري، خشم و عصبانيت، بروز رفتارهاي انزواگرايانه و گرايش به خودكشي را مي‌توان از مهم‌ترين اثرات منفي كودك‌آزاري در سنين بالاتر دانست كه در روح و روان فرد باقي مانده است.»


طي ۶ ماهه نخست سال جاري؛ كودك‌آزاري در صدر گزارشات اورژانس اجتماعي استان خراسان رضوي قرار گرفته است.بنابر اعلام مديركل بهزيستي استان خراسان رضوي، طي ۶ ماه نخست سال جاري، تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ مورد كودك‌آزاري، هزار و ۴۷۰ مورد اختلافات خانوادگي و ۹۶۱ مورد همسرآزاري در تماس با سامانه تلفني اورژانس اجتماعي اين استان ثبت شده و در اين ميان كودك‌آزاري با بيشترين تماس در صدر و داراي رتبه نخست بوده است.

۲ هزار و ۱۰۰ مورد تماس طي ۶ ماه نخست سال جاري در ارتباط با كودك‌آزاري با سامانه تلفني اورژانس اجتماعي اين استان خبر داد. گزارش كودك‌آزاري در صدر و داراي رتبه نخست تماس‌هاي مردمي بوده است. بيش از سه‌‌چهارم اين موارد با موضوع غفلت و مسامحه بوده كه نشان از ناآگاهي والدين نسبت به تعاريف و حقوق كودك دارد. همچنين اختلافات خانوادگي با هزار و ۴۷۰ تماس و همسرآزاري با ۹۶۱ تماس رتبه‌هاي دوم و سوم تماس‌ها با اورژانس اجتماعي خراسان رضوي را داشته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو