راهنمای کود دهی گیاهان خانگی

منبع: فوت و فن

109

1400/9/14

13:54


راهنمای کود دهی گیاهان خانگی

آیا گیاهان خانگی‌تان را به موقع و به اندازه تغذیه می‌کنید؟ روش درست این کار را می‌دانید؟ اگر مطمئن نیستید باید چه پاسخی بدهید مطلب امروز را دنبال کنید.

گیاهان هم مانند ما انسان‌ها و همه موجودات دیگر هستند، آنها هم نیاز به مواد غذایی دارند. تنها منبع غذا رسان گیاهانی که درون خانه ما در گلدان زندگی می‌کنند خود ما هستیم. گیاهانی که در طبیعت رشد می‌کنند به طرق مختلف تغذیه می‌شود. ممکن است از شاخسار تجذیه شده گیاهان دیگر که درون خاک هستند تغذیه کنند، ممکن است از آب رودخانه‌ای که پر از املاح است تغذیه کنند و … . اما گیاهان گلدانی که ما در خانه کاشته ایم چشم‌شان تنها به دستان ما است! چون منبع دیگری وجود ندارد که به آنها غذا رسانی کند. به همین دلیل است که تغذیه درست و به موقع گیاهان خانگی بسیار مهم است.

مواد مغذی ضروری

همه گیاهان برای رشد خوب به مواد غذایی خاصی نیاز دارند. گیاهان بیرون از خانه می‌توانند ریشه‌هاشان را بگسترانند و به دنبال مواد غذایی بگردند اما گیاهان درون خانه این آپشن را ندارند. به همین دلیل است که به شما نیاز دارند. از روی این راهنمای تغذیه گیاهان خانگی نت برداری کنید تا دوستان سبزتان از شما تشکر کنند!

باید برای گیاهان خانگی‌تان به طور منظم مواد غذایی ارگانیک (طبیعی) و غیر ارگانیک (شیمیایی) فراهم کنید. سه ماده غذایی عمده ای که گیاهان از طریق کودها به دست می‌آورند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است (این مواد غذایی معمولا روی بسته‌های کود به اختصار N، P و K نوشته می‌شوند). نیتروژن برای رشد مناسب شاخ و برگ گیاه مهم است (رشد رویشی)، فسفر به رشد ریشه‌ها کمک می‌کند و پتاسیم برای گلدهی مناسب ضروری است. تغذیه گیاهان‌تان با این ۳ ماده غذایی باید جز یکی از روتین‌های مراقبت از گیاهان خانگی‌تان شود.

درصد هر کدام از مواد غذایی که درون کود وجود دارد روی بسته آن نوشته شده. یک کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ از ۱۰ درصد نیتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم تشکیل شده؛ بقیه ۷۰ درصد کود از مواد ارگانیک یا بی‌اثر تشکیل شده. درصد مواد غذایی موجود در هر کود بسته به کارخانه تولید کننده آن متفاوت خواهد بود. اما همیشه این مقدار را روی بسته کود می‌بینید. هر چقدر عدد بزرگ‌تر باشد، درصد مواد غذایی بیشتر است.

حقیقت‌هایی راجع به کود دهی

خب حالا شما کارهای ابتدایی که باید برای نگهداری از گیاهان خانگی‌تان انجام دهید را می‌دانید اما باید از چه کودی استفاده کنید؟ کودهای ارگانیک معمول از گوشت، پودر استخوان، کود گاوی، امولسیون ماهی و محصولات دریایی ساخته می‌شوند. کودهای شیمیایی در نام‌های تجاری مختلفی یافت می‌شوند. در هنگام تهیه این کودها نوشته روی محصول را به دقت بخوانید.

بعضی از این کودها برای نیازهای گیاهان خاصی ساخته شده اند. تعدادی از گیاهان مانند آزالیا، کاملیا و گاردنیا به کودهای اسیدی احتیاج دارند، کودهایی که پی اچ خاک را پایین نگه می‌دارند. اگر این گیاهان را درون خانه در گلدان نگهداری می‌کنید، حتما باید برای‌شان کودهای اسیدی فراهم کنید. بقیه گیاهان به مجموعه‌ای از مواد معدنی و مغذی نیاز دارند که نیازشان از طریق استفاده از کودهایی که حاوی این مواد هستند تامین می‌شود.

می‌توانید کودها را به طرق مختلفی به گیاهان‌تان بدهید:

– می‌توانید کود را به صورت خشک، یا به شکل پودر و یا به شکل قرص‌هایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، با خاک مخلوط کنید.

– می‌توانید قرص‌هایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می‌کنند را در آب حل کنید و آن را کم کم و به دفعات به گیاه بدهید.

– بعضی از کودها را باید به صورت اسپری روی شاخسار گیاه پاشید.

– کودهای مایع را باید با آب رقیق کرد و با توجه به دستور روی بسته کود به گیاه داد.

صبر داشته باشید

کودهای ارگانیک آرام اثر می‌کنند. مدت زمانی طول می‌کشد تا این کودها در خاک شکسته شوند و مواد غذایی‌شان را به گیاه بدهند. بعضی دیگر از کودها، مانند قرص‌هایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می‌کنند، هم به این صورت هستند و مواد غذایی را به یکباره در اختیار گیاه قرار نمی‌دهند. با این حال اکثر کودهای شیمیایی سریعا وارد عمل می‌شوند! این نوع کودها خیلی سریع مقدار زیادی مواد غذایی در اختیار گیاه قرار می‌دهند.

بعد از دادن کود به گیاه صبور باشید و انتظار نداشته باشید یک روز بعد نتیجه آن را ببینید. بسته به نوع گیاه‌تان، ظهور نتیجه دلخواه طول خواهد کشید.

قبل از اینکه به گیاه کود دهید خاک آن را به طور کامل مرطوب کنید. هیچ وقت، هیچ وقت بیشتر از مقدار گفته شده روی بسته کود به گیاه کود ندهید و اگر باید ابتدا کود را رقیق کنید، حتما این کار را انجام بدهید. فکر نکنید با کود دهی بیشتر و غلیظ‌تر گیاه به آن لطف کرده اید، در حقیقت این کار ممکن است باعث سوختن ریشه‌ها و مرگ گیاه‌تان شود. در حقیقت معمولا بهتر است مقدار کمتری از کود را به گیاه بدهید و به جای آن دفعات کود دهی را بیشتر کنید. این امر در مورد کودهای شیمیایی بیشتر صدق می‌کند.

هدف از کود دهی گیاه این نیست که گیاه‌مان رشدی سریع و غیر عادی داشته باشد، بلکه هدف آن است که رشد عادی خود را انجام دهد و سالم بماند. در زمان‌هایی که گیاه از رشد باز می‌ماند و فصل استراحتش است آن را کود دهی نکنید. این فصل برای اکثر گیاهان در پاییز و زمستان است اما گیاهانی هم هستند که در بهار و تابستان به خواب می‌روند.

با رعایت این نکته‌ها گیاهانی سالم و شاداب خواهید داشت که همواره می‌درخشند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو