غذا‌های مناسب در سرماخوردگی کودکان

153

1400/9/14

15:02


غذا‌های مناسب در سرماخوردگی کودکان

سلامت نیوز-*الهام کریمی در این مقاله کوشش کرده‌ام که درباره علت سرماخوردگی در برخی از کودکان توضیح بدهم و اینکه چرا برخی از کودکان بیشتر سرما می‌خورند. ابتدا به شرح مختصری از علائم سرماخوردگی می‌پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در این مقاله کوشش کرده‌ام که درباره علت سرماخوردگی در برخی از کودکان توضیح بدهم و اینکه چرا برخی از کودکان بیشتر سرما می‌خورند. ابتدا به شرح مختصری از علائم سرماخوردگی می‌پردازیم. کودکان ابتدا احساس ناراحتی و خراش گلو دارند و بعد آبریزش بینی و انسداد به آن افزوده می‌شود. خراش و درد گلو زود بهبود می‌یابد. ترشح‌های بینی هم شفاف است. 30 درصد از کودکان سرفه هم دارند. ویروس از طریق اشیایی که در دسترس چند نفر است، مثل لیوان، گوشی تلفن، درب یخچال و ... منتقل می‌شود. ویروس در محیط خارج از بدن و روی اشیا به مدت 2 ماه زنده می‌ماند.

مواد مغذی مفید برای جلوگیری از سرماخوردگی

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از بهترین غذاها برای درمان سرماخوردگی است. یک مطالعه نشان داد که خواص درمانی سوپ مرغ به دلیل وجود ماده‌ای به نام کارنوزین است که در سینه مرغ یافت می‌شود و به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با علائم آنفلوانزا کمک می‌کند. در یک مطالعه دیگر، متخصصان به این نتیجه رسیدند که آب مرغ علاوه بر اینکه مانند پلاسبو (دارو نما) عمل می‌کند، تاثیرات دیگری هم دارد. محققان در این مطالعه به بررسی تاثیرات سوپ مرغ بر روی مخاط بینی سه گروه از بیماران پرداختند. گروه اول آب سرد، گروه دوم آب داغ و گروه سوم سوپ مرغ خوردند. نتایج نشان داد که هم آب داغ و هم سوپ مرغ به تسکین گرفتگی بینی بیماران کمک کردند، اما سوپ مرغ موثرتر بود.


آب مرغ

آب مرغ هم مانند سوپ مرغ، منبع خوبی از آب لازم بدن هنگام سرما خوردگی است. آب مرغ حاوی کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل منیزیوم، کلسیم، فولات و فسفر است. اگر آب را همان‌طور که داغ است بخورید، به عنوان یک ضد احتقان عمل کرده و به برطرف شدن گرفتگی گلویتان کمک بهینه‌ای می‌نماید. از طرفی خوردن آب مرغ روش خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن است. بهتر است به جای خرید آب مرغ آماده، خودتان در خانه آب مرغ درست کنید. در این صورت، خواص آن بیشتر و میزان کالری، پروتئین و مواد مغذی آن هم زیادتر می‌شود.


کیوی

کیوی در درمان سرماخوردگی عالی است. یک مطالعه نشان داد که خوردن کیوی به عنوان میان‌وعده می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین دهد و حتی دوره بیماری را کوتاه‌تر کند. در این مطالعه، افراد به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه هر روز چهار عدد کیوی و گروه دیگر روزانه دو عدد موز خوردند. نتایج این مطالعه نشان داد که گلودرد افرادی که کیوی خورده بودند، زودتر از گروه دیگر بهبود بافت. همچنین سنگینی سر در این افراد نسبت به گروهی که موز خورده بودند، زودتر تسکین یافت.

ماست

در یک مطالعه، محققان 198 دانشجو را زیر نظر گرفتند و نحوه اثر‌گذاری مصرف 12 هفته‌ای مکمل‌های پروبیوتیک را بر روی مدت و شدت سرماخوردگی بررسی کردند. نتیجه این مطالعه نشان داد دانشجویانی که باکتری مفید مصرف کرده بودند، دو روز زودتر از گروهی که پلاسبو دریافت کردند بهبود یافتند و شدت علائم‌شان هم 24 درصد کاهش یافت. محققان ادعا کردند که پروبیوتیک‌ها ممکن است واکنش‌های التهابی بدن را بهبود ببخشند. بعضی از ماست‌ها حاوی پروبیوتیک هستند. به دنبال ماستی باشید که حاوی باکتری زنده و فعال است.

سیر

سیر فواید متعددی برای سلامتی دارد. قرن‌ها است که از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند. این گیاه خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچی دارد. یک مطالعه به بررسی تاثیرات سیر بر روی درمان سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی پرداخته است.

آب نارگیل

یک مطالعه دیگر این است که باید بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. آب درمانی برای بدن هنگامی که دچار تب یا اسهال هستید و یا زیاد عرق کرده‌اید، بسیار مهم است. تمام این عارضه‌ها می‌توانند باعث شوند آب و الکترولیت زیادی را از دست بدهید. آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای درمان سرماخوردگی است.

چای داغ

حتما شما هم زمانی که سرما می‌خورید، از نوشیدنی چای داغ لذت می‌برید. چای داغ همانند سوپ مرغ مانند یک ضد احتقان طبیعی عمل کرده و به پاکسازی مخاط سینوس‌ها کمک می‌کند. حواس‌تان باشد که چای آن قدر داغ نباشد که بدتر گلویتان را تحریک کند.

نوشیدن چای داغ در طول روز باعث می شود هم بدنتان هیدراته بماند و هم گرفتگی گلویتان تسکین پیدا کند. چای حاوی «پلی‌فنول‌ها» هم می‌باشد. پلی‌فنول‌ها ترکیبات طبیعی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند.

بادام با پوست

بادام هم به جلوگیری از سرماخوردگی و هم به بهبود آن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که بهتر است پوست بادام را نگیرید.

عسل

عسل اثر ضدباکتریایی خوبی دارد، چون حاوی مقدار زیادی از ترکیبات ضدمیکروبی است. تاثیرات ضدباکتریایی عسل آن قدر قوی است که در عصر باستان از آن برای پوشاندن زخم استفاده می‌کردند. بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که عسل می‌تواند سیستم ایمنی را هم به طرز مثبتی تحریک کند. این ویژگی‌ها به تنهایی باعث می‌شوند عسل تبدیل به یک ماده غذایی عالی برای درمان فوری سرماخوردگی شود.

چرا بعضی از کودکان بیشتر سرما می‌خورند؟

اکنون به علت پاتولوژی و فیزیولوژی مستعد بودن بدن برخی از کودکان به ابتلا به سرماخوردگی می‌پردازم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بچه‌ها مرتبا سرما بخورند، این است که سیستم ایمنی آنها هنوز کاملا تکامل پیدا نکرده است. همچنین فرزند شما با سرماخوردگی فقط بر علیه یکی از بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی ایمنی پیدا می‌کند. آیا می‌توانید همه سرماخوردگی‌هایی که به آن مبتلا شده‌اید را به یاد بیاورید؟ فرزند شما باید به همه آنها و حتی بیشتر مبتلا شود تا نسبت به همه ویروس‌های سرماخوردگی ایمنی پیدا کند. دلیل دیگر می‌تواند به علت دمای پایین بدن یا ضعف ژنتیکی از جمله سیستیک فیبروزیس باشد. در این مقاله کوشش کردم که مختصری درباره سرماخوردگی در کودکان و علت‌های آن بپردازم. امید دارم که توانسته باشم قدمی نه چندان بزرگ که مفید برای شما خوانندگان عزیز بردارم.

* کارشناس ارشد تغذیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو