انتقاد شدید مسعود فراستی از سریال «بازی مرکب» + ویدئو
مسعود فراستی، منتقد مشهور، در تازه ترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» که جمعه شب از شبکه سه سیما پخش شد، به انتقاد از سریال کره ای «بازی مرکب» پرداخت.
سریال «بازی مرکب» (Squid Game) از زمان انتشارش در ماه سپتامبر از پلتفرم نتفلیکس خیلی زود به محبوبیتی جهانی دست یافت و به پربیننده سریال نتفلیکس بدل شد.
فراستی در برنامه «هفت» درباره ی این سریال گفت: «فیلمساز ادعا میکند ضد سرمایه داری است اما کاملاً همراه آن است. حرکات دوربین هم نشان می دهد کارگردان فیلمسازی بلد نیست.»
فراستی با تأکید بر اینکه هوانگ دونگ هیوک، خالق سریال «بازی مرکب»، کارگردان مؤلف نیست، گفت:
«این سریال را کمپانی سرمایه داری نتفلیکس ساخته است که کارش پررنگ کردن فیلم های مارول است. نتفلیکس یک کمپانی جدی است و به خوبی می تواند یک تبلیغات جهانی انجام دهد. این نکته ی نخست موفقیت سریال است. نکته ی دوم در موفقیت سریال، خشونت داخل آن است. من فکر می کنم خشونت در این کار یکی از دلایل اقبال آن است.
خشونتی که ظاهراً علیه سرمایه داری است. خشونتی که در محصولات کره وجود دارد و در فیلم برنده اسکار «انگل» هم وجود داشت، خشونتی ضد انسانی و عنان گسیخته! در حالی که به نظرم کارهای کره ای به شدت مبلغ سرمایه داری است.
من واقعاً شک دارم که این حد از خشونت واقعاً در خود کره وجود دارد که این همه در سینما و سریال های کرهای وجود دارد؟ دوربین طرف مهاجمان است نه مردم. فیلمساز ادعا می کند ضد سرمایهداری است اما کاملاً همراه آن هاست.
در این سریال، سرمایه داری از هر زمان دیگری جلادتر و خونریزتر شده و فیلمساز ما را سمپات کسانی که می میرند، نمی کند. همه ی کسانی که کشته می شوند، لانگشات است، یعنی اصلاً عددی نیستند! آن زمان هم که کلوزآپ می گیرد، زمانی که آبنبات می خورند و در واقع آن ها را دست می اندازد.
زاویه ی دوربین را نگاه کنید! همیشه با نگهبانان است، نه مردم! اگر فیلمساز ادعا می کند که علیه اینهاست، پس چرا در جایگذاری دوربین آن را نمی بینیم؟ برنده ی سریال هم یک شخصیت نیمه منگل، نیمه منفعل است. در سکانس مواجهه ی این فرد با پیرمرد گرداننده ی بازی، دوربین نمی داند باید چه کند؛ لانگشات می کند.
کمی بعد کلوزآپ می گیرد و شعارهای به اصطلاح انسانی پیرمرد را می شنویم. در واقع، دوربین که ساده ترین وسیله برای همذاتپنداری است، از سوی کارگردان نمی داند باید کجا قرار بگیرد. همین پنج دقیقه نشان می دهد که کارگردان فیلمسازی بلد نیست.»
بیشتر بخوانید:
ریختن دندان های کارگردان سریال «بازی مرکب» بر اثر فشار ساخت پروژه
از موفقیت مالی عظیم سریال «بازی مرکب» چقدر نصیب کارگردان آن شد؟