«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات روز گذشته (چهارشنبه ۱۴ آذر ماه) یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که لحن این اظهارات نشان می‌دهد که هنوز فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران در ارتباط با دو سند اخیری که هیأت مذاکره‌کننده ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و مربوط به لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شد، گفت: «متن پیشنهادی ایران مبتنی و براساس پیش نویس ۶ دور قبل بوده و همان متن مبنا قرار گرفته و اصلاحات و پیشنهادهای مورد نظر ایران بر روی متن مشخص شده و ارائه شده‌اند. این پیشنهادها از آن جهت که کاملا منطبق بر برجام ارائه شده، طبیعتا حداکثری نبوده و نیستند، اما متاسفانه رویکرد طرف مقابل نسبت به تعهداتش حداقلی است».

اولیانوف نیز در پیامی که امروز (دوشنبه) در صفحه توییتری خود منتشر کرد، درباره اظهارات این مقام ارشد وزارت خارجه ایران نوشت: «به نظر من، لحن این اظهارنظرات نشان می‌دهد که فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد».

نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: «همانطور که به طور مکرر به تمامی شرکای خود در مذاکرات وین گفته‌امی، صبر و فقط با صبر می‌توانیم به زبان مشترک برسیم. بیایید از نتیجه‌گیری‌های عجولانه بپرهیزیم».

مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در یک جلسه توجیهی در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین در باره اظهارات برخی مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور که نسبت به نتیجه گفت‌وگوها تردید دارند، بیان کرد: بر خلاف اظهارات مقام‌‌های آمریکایی، من معتقدم که اگر طرف‌های مقابل حسن نیت داشته باشند و از بازی بی‌فایده مقصرنمایی دست بردارند، توافق در دسترس است.

این مقام ارشد ایرانی در حالی تأکید کرده بود که اسناد ایران حداکثری نبوده و رویکرد طرف مقابل در قبال تعهداتشان حداقلی است که روز شنبه هفته جاری (۱۳ آذر ماه) یک مقام ارشد وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود که اسناد ارائه شده ایران، عقب‌نشینی از مصالحه‌هایی بود که قبلاً در ۶ دور قبلی مذاکرات وین مطرح شده بود. 

دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر و هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و ایران دو سند درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و طرف‌های اروپایی از ایران درخواست کردند که برای رایزنی با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند و مجدداً به زودی برای ادامه این مذاکرات به وین بازگردند که هنوز زمان دقیق بازگشت به مذاکرات نامشخص است.

از طرف دیگر «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات «وین» طی روزها و هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که تیم ایران بسیار در مذاکرات جدی است و ارائه اسناد از سوی جمهوری اسلامی نمایانگر جدیت این کشور برای رسیدن به توافق است و هم‌اکنون نوبت به طرف‌های مقابل است تا عزم خود را نشان دهند.

وی اخیراً تصریح کرده است پس از آن که طرف‌های مقابل مذاکره کننده، به دو سند ارائه شده ایران پاسخ دهند، سند سوم تحت عنوان «تصمیم» درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه خواهد شد.