ارزش پول ایران به پایین ترین حد در تاریخ رسید

منبع: روزیاتو

63

1400/9/15

10:16


ارزش پول ایران به پایین ترین حد در تاریخ رسید

ارزش پول ایران به پایین ترین حد در تاریخ رسید

با ناموفق بودن دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، ارزش ریال ایران به پایین تر میزان خود رسید.

به دنبال این اتفاق، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ارز برای نخستین بار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید. هر پوند انگلیس نیز با قیمتی بیش از ۴۰ هزار تومان معامله شد.

پیش از این دولت حسن روحانی رکورددار سقوط ارزش ریال بود و حالا در دولت ابراهیم رئیسی ارزش واحد پول ایران به پایین ترین میزان خود رسیده است.

کاهش ارزش پول کشور به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهد انجامید.

دور جدید مذاکرات احیای برجام روز دوشنبه ۸ آذر در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد و جمعه به پایان رسید. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌ ای اختصاصی با رویترز گفت به نظر نمی‌ رسد ایران درباره ی انجام آنچه برای بازگشت به پیروی متقابل از برجام ضروری است، جدی باشد.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده روز شنبه در جمع خبرنگاران از احتمال وضع تحریم‌ های بیشتر در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ ای توسط ایران خبر داد.

پیش تر، کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ایران، طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ ای برای احیای توافق برجام را مهمترین عامل افزایش قیمت ارز در ایران عنوان کرده و گفته بود: «اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌ رسد، اما اگر برجام احیا شود و امکان فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.»

افزایش قیمت دلار در کشور معمولاً اثری منفی بر قیمت سایر اجناس و خدمات دارد و سطح عمومی قیمت‌ ها را بالا می‌ برد. در حال حاضر میزان تورم در ایران حدود ۴۵ درصد است.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو