گیاه خانگی برای سالم ماندن پوست‌تان پرورش دهید

منبع: فوت و فن

130

1400/9/15

11:16


گیاه خانگی برای سالم ماندن پوست‌تان پرورش دهید

اگر گیاه خانگی می‌خواهید که علاوه بر زیبایی‌ خود به زیبا شدن شما هم کمک کند، آلوئه ورا پرورش دهید!

از آلوئه ورا در انواع و اقسام اشکال، کرم، عصاره، برگ و … برای زیبایی و سلامت پوست استفاده می‌شود. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید برگ‌های گیاه خودتان را جدا کنید و برای زیبا شدن پوست‌تان از آنها استفاده کنید، در اشتباهید. با بزرگ شدن آلوئه وراتان و در آوردن برگ‌های زیاد، برگ‌های بزرگ‌تر را از گیاه جدا کنید و قسمت ژله‌ای بین برگ را به پوست صورت و بدن‌تان بمالید تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید.

این گیاه در واقع از خانواده ساکولنت‌ها است که ساختاری رزتی دارد و گل‌هایی لوله‌ای به رنگ‌های کرم، زرد و قرمز یا نارنجی تشکیل می‌دهد. این گیاه بومی آفریقا و خاورمیانه است و در مناطق گرم‌تر می‌تواند تمام سال را در بیرون از خانه سپری کند و حتی در باغچه کاشته شود. اما اگر در مناطقی با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید در طول زمستان باید آلوئه وراتان را در داخل خانه پرورش دهید. گیاه آلوئه ورا انواع مختلف دارد.

شرایط نگهداری

– نور

فهمیدن اینکه گیاه آلوئه ورامان به چه مقدار نور نیاز دارد می‌تواند سخت باشد چرا که برخی می‌گویند گیاه باید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد و بعضی دیگر مکانی روشن با نور غیر مستقیم را برای آلوئه ورا تجویز می‌کنند. انواع مختلف آلوئه ورا نیازهای مختلفی هم دارند. بسته به سایز و زادگاه آلوئه وراتان، نیازهای گیاه متفاوت خواهد بود. اگر نمی‌دانید نوع خاص آلوئه ورایی که تهیه کرده اید به چه میزان نور نیاز دارد، آن را در مکانی قرار دهید که آفتاب صبح گاهی داشته باشد و در ظهرهای گرم در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد. نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که هر چه گیاه آلوئه وراتان بزرگ‌تر باشد نور بیشتر و مستقیم‌تری هم نیاز دارد.

– آبیاری

زمانی که گیاه‌تان در گلدان یا خاک باغچه مستقر شد و جا افتاد، دیگر نیاز زیادی به آبیاری ندارد چون این گیاه هم مانند خیلی از ساکولنت‌ها آب را در درون خود ذخیر می‌کند. اگر گیاه را در بیرون از خانه و در باغچه کاشته اید و در محیطی خشک زندگی می‌کنید، در طول تابستان هر دو هفته یک بار تا هر ماه یک بار گیاه را آبیاری کنید. آلوئه ورایی که درون گلدان کاشته شده باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارد و در طول تابستان باید هفته‌ای یک بار آبیاری شود و در بقیه طول سال یک هفته درمیان یا هر زمانی که ۵ سانتی متر ابتدای خاک گلدان گیاه خشک شد. اگر گیاه‌تان در طول زمستان در مکانی با دماهای پایین نگه داشته می‌شود، ماهی یک بار آبیاری برایش کفایت می‌کند.

– خاک

آلوئه وراتان را در خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت بکارید و گلدانش را طوری انتخاب کنید که برای گیاه کوچک باشد. این گیاه بهترین عملکرد را وقتی دارد که ریشه‌هایش تمام گلدان را پر کرده باشند و در صورتی که آن را در گلدانی بزرگ بکارید شادابی خود را از دست می‌دهد.

اگر همیشه گیاهان‌تان را بیش از حد آبیاری می‌کنید، آلوئه وراتان را در خاکی متشکل از ۴ قسمت خاک کاکتوس، ۲ قسمت سنگریزه و ۱ قسمت شن یا شن سیلیکا بکارید.همچنین می‌توانید آن را در خاکی با ترکیب نصف خاک کاکتوس و نصف سنگ آهک خرد شده بکارید.

– کود دهی

اگر گیاه آلوئه وراتان را در درون خاک باغچه کاشته اید، این گیاه تمام مواد مغذی که نیاز دارد را از خاک دریافت خواهد کرد مگر اینکه آن را در خاکی شنی کاشته باشید. اگر گیاه به نظرتان شاداب نمی‌آید و رشد کمی دارد، در طول فصل رشد گیاه (بهار و تابستان) هر دو هفته یک بار آن را با کودهای ارگانیک مایع و طبق دستور گفته شده روی بسته کود، تغذیه کنید. این مقدار برای گیاهانی است که در باغچه کاشته شده اند. برای تغذیه گیاهان گلدانی از بهار تا پاییز ماهی یک بار به گیاه کود کاکتوس دهید. گیاه‌تان را در طول زمستان کود دهی نکنید!

تعویض گلدان

گلدان گیاه آلوئه وراتان را سریع عوض نکنید چون همانطور که گفتیم این گیاه بهترین عملکرد را در گلدانی که برایش کوچک است دارد. برای تعویض گلدان منتظر شوید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان ضرباتی آهسته وارد کنید و طوقه گیاه را با یک دست بگیرید و با دست دیگر گیاه را از گلدانش خارج کنید. به کمک حرکات آرام انگشتان، اندکی از خاک قدیمی چسبیده به ریشه‌های گیاه را از آن جدا کنید. مراقب باشید در این هنگام به ریشه‌های گیاه آسیب نزنید. گلدانی جدیدی که برای کاشت گیاه تهیه می‌کنید باید به اندازه‌ای باشد که ریشه‌های آلوئه وراتان دو سوم آن را پر کند. خاکی تازه برای گیاه فراهم کنید و آن را در گلدان جدیدش بکارید. تا یک هفته بعد از کاشت گیاه آن را آبیاری نکنید تا خطر پوسیدگی ریشه کمتر شود. مطمئن شوید گیاه‌تان را در گلدانی با سوراخ‌های زهکش باز و به اندازه می‌کارید.

مشکلات و بیماری‌ها

آلوئه ورا معمولا به بیماری یا آفت خاصی مبتلا نمی‌شود اما باز هم باید احتیاط کرد که ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی قارچی نشوند. اگر خاک آلوئه ورا برای مدت طولانی خیس بماند، ریشه‌‌ها گندید می‌شوند. برای اینکه از این مشکل جلوگیری شود، گیاهان آلوئه ورایی را که در بیرون از خانه قرار داده اید در خاکی شنی یا سنگریزه‌ای پرورش دهید و یا روی یک برآمدگی بکاریدشان.

دشمن دیگری که گیاه آلوئه وراتان را تهدید می‌کند سرما است. اگرچه بعضی گونه‌های آلوئه ورا می‌توانند دمای چند درجه زیر صفر را هم تحمل کنند، باز هم باید گیاهی که در بیرون از خانه کاشته شده را از سرما محافظت کرد. برای این کار روی گیاه‌تان را با پتو یا پارچه بپوشانید و اگر گیاه را در گلدان کاشته اید، آن را به درون خانه بیاورید. برای پوشاندن روی گیاه از پلاستیک استفاده نکنید..

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو