خطر شیوع اُمیکرون با بازگشایی مدارس / باید مدارس پایش شود، نیرو نداریم

106

1400/9/15

11:40


خطر شیوع اُمیکرون با بازگشایی مدارس / باید مدارس پایش شود، نیرو نداریم

سلامت نیوز:در شرایطی که مدارس کشور به‌طور کامل بازگشایی شدند، اما میلیون‌ها خانواده راضی به حضور فرزندانشان در سرکلاس‌های درس نشدند و همچنان آموزش مجازی را در منزل پیگیری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،آنهایی نیز که در طول یک سال و نیم گذشته یا به‌واسطه حضور دائم فرزندشان در منزل یا نگران افت تحصیلی آنها بودند، رضایت به آموزشی حضوری دادند. در شرایطی که حدود 55 تا 60 درصد از دانش آموزان به سرکلاس‌های درس می‌روند و مدیران مدرسه در نظر سنجی‌ توسط والدین، امکان حضور دانش آموزان را به خودشان سپردند، مسئولان آموزش و پرورش همزمان با بازگشایی مدارس در 15 آبان، به خانواده‌ها اطمینان دادند که حضور دانش آموزان در سرکلاس‌های درس بدون کوچکترین خطر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.


اما آمار شکایت‌های بهداشتی از مدارس نشان می‌دهد که خانواده‌ها خیلی از حضور فرزندانشان در مدارس رضایت ندارند و بنا بر اعلام وزارت بهداشت، پس از نانوایی‌ها، عدم رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌های درس مدارس، بیشترین شکایت‌های بهداشتی را طی سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده ‌است که به باور مسئولان این وزارتخانه آمار شکایت‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

طبق این آمار، شکایت از نانوایی‌ها ۳۱ درصد، شکایت از اماکن مسکونی ۲۲ درصد، شکایت از مدارس ۲۲ درصد، شکایت از سلف سرویس و رستوران‌ها ۱۳ درصد و شکایت از بقالی و سوپرمارکت‌ها ۱۲ درصد به خود اختصاص داده‌اند، این درحالی است که وزیر اسبق آموزش و پرورش و دیگر مسئولان وزارتخانه، گفته بودند: «خانواده‌ها برای حضور در مدارس نگران نباشند.»


خطر شیوع اُمیکرون با بازگشایی مدارس
حال با شیوع سویه اُمیکرون که به باور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیشترین مبتلایان این جهش کرونا، کودکان زیر 12 سال هستند، این نگرانی وجود دارد که بازگشایی مدارس باعث شیوع گسترده کرونا در جامعه باشد، هرچند که این سازمان به همه کشورها تاکید کرده که حتما مدارس‌شان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تهویه مناسب و واکسیناسیون همه معلمان بازگشایی کنند. بنا به تاکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش کشورمان، قرار بر سخت‌گیری رعایت پروتکل‌ها در مدارس بود، اما شکایت‌های والدین نشان می‌دهد که این سخت‌گیری‌ها فقط روی کاغذ و نه در عمل صورت گرفته است.

در این میان کارشناسانی نظیر دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران براین باورند که «اگر یک دانش آموز مبتلا به این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت آن بسیار بالاتر از سویه دلتا است، در کلاس درسی که به‌دلیل سرما پنجره‌های آن بسته است، عطسه کند تمام دانش آموزان به کرونا مبتلا شده و آنها نیز به خانه رفته و دیگر اعضای خانواده‌شان را مبتلا می‌کنند.

همچنین پدر و مادر خانواده مجبور به حضور به سرکار هستند و آنها عامل انتقال این سویه خطرناک در مترو و اتوبوس‌های بسیار شلوغ می‌‌شوند.» در چند هفته گذشته از مجموع ۵۱۵ بازدید انجام شده از مدارس استان قم، ۷ کلاس درس به واسطه تست مثبت ۴۸ دانش آموز، تعطیل شده است. در تاریخ 25 آبان نیز معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از پلمب دو مدرسه در این استان خبرداد و گفت: « همزمان با شروع مدارس مهریز در مهرماه آمار دانش آموزان مبتلا به ویرس کرونا ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که زمانی‌که آموزش و پرورش اختیار بازگشایی و حضور دانش آموزان را به مدیران مدارس سپرد و در تهران نیز ۹۳ درصد مدارس اکنون از مجوز بازگشایی برخوردار هستند گزارش می شود که تنها 20 درصد خانواده های دانش آموزان با بازگشایی مدارس موافقت خود را اعلام کرده اند. نتایج نظرسنجی ها نشان می ‌دهد که ۵۹.۴ درصد از خانواده ‌های تهرانی با بازگشایی مدارس، موافق و ۴۰.۶ درصد مخالف هستند.


پنجره‌ها را در سرما باز کنید!
اما باروند نارضایتی والدین از شرایط بازگشایی مدارس، راهکار مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برای تهویه مناسب در کلاس‌های درس باز کردن پنجره‌ها است. همان‌گونه عبدالرضا فولادوند به ایلنا در پاسخ به این سوال که تهویه هوا یکی از راهکارهای کاهش شیوع کرونا است، با توجه به فصل سرما، این پروتکل چگونه اعمال خواهد شد؟ گفت: تهویه‌ها باید بر اساس پروتکل ۰۶ باشد.

طبق این پروتکل ۲۰ درصد سطح مساحت کلاس باید پنجره داشته باشد و این پنجره‌ها باید باز باشد. وی در پاسخ به این سوال که در زمستان که امکان باز گذاشتن پنجره‌ها وجود ندارد چطور می‌توان این پروتکل را رعایت کرد؟ گفت: «آن زمان که سرما شروع شد مدیر مدرسه اختیار دارد که تصمیم گیری جدیدی نسبت به این موضوع داشته باشد.» این صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نشان می‌دهد که هیچگونه هماهنگی و راهکاری برای همان «اطمینانی» که مدیران ارشد آموزش و پرورش به والدین داده بودند وجود ندارد.


ناتوانی در خرید اقلام بهداشتی
مدیر یکی از مدارس دخترانه تهران در رابطه با رعایت پروتکل‌ها و تهویه کلاس‌‌ها در مدارس می‌گوید:‌«ما به اولیا اجباری نکردیم که حتما باید فرزندشان در مدرسه حضور داشته باشند و پس از آن جنجالی که در رابطه با رضایت‌نامه والدین برای حضور دانش آموزان در مدارس رخ داد، آموزش و پرورش تصمیم گرفت این موضوع را به «خوداظهاری» تغییر داد. در این فرم‌های خود اظهاری دانش آموزان به سوالاتی همچون مراجعه به سایت وزارت بهداشت با تماس با شخص مبتلا به کرونا پرسیده می‌شود. این فرم خود اظهاری برای کسانی‌ است که به مدرسه مراجعه می‌کنند.»

وی که تمایلی ندارد نامی از وی در این گزارش قید شود در رابطه با آموزش دانش آموزان در مدارس می‌افزاید: «همکاران ما (معلمان) درس نمی‌دهند چون از یک کلاس 36 نفره، شش نفر در کلاس حضور دارد و بیشتر به رفع اشکال دانش آموزان می‌پردازند و آموزش‌ها از طریق پلتفرم شاد صورت می‌گیرد. مدرسه ما بیش از 700 نفر دانش آموز دارد، اما بیشترین جمعیت دانش آموزی که به مدرسه مراجعه می‌کنند 20 تا 30 نفر است.»

وی در ارتباط با کمک‌های دولتی برای خرید تجهیزات بهداشتی خاطرنشان می‌کند: «هیچ امکانات یا پولی از سوی وزارت آموزش و پرورش به ما داده نمی‌شود و مدارس برای خرید الکل، ماسک و حتی سطل‌های زباله دَردار که تاکید آموزش و پرورش برای همه کلاس‌ها است، واقعا با مشکل روبه‌رو هستند. مسئولان ذیربط به ما می‌گویند که از مشارکت اولیا بهره بگیرید، در مقابل اولیا نیز می‌گویند وقتی فرزند ما به مدرسه نمی‌آید و مدرسه دولتی است، چرا باید پول بدهیم.

این موضوع برای ما یک دردسر بزرگ شده، چند وقت پیش به ما ابلاغ شد که باید همه کلاس‌ها سطل زباله دَردار داشته باشند و ما برای خرید این اقلام و برای 26 کلاس درس، شش میلیون تومان هزینه کردیم و همین امر موجب شد حساب مدرسه خالی شود، درحالی‌که از 26 کلاس موجود فقط از چهار کلاس استفاده می‌شود.»


باید مدارس پایش شود، نیرو نداریم
در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوعات به سراغ یک کارشناس آموزشی رفتیم و محمدرضا نیک‌نژاد می‌گوید: «متاسفانه رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه کاهش داشته و مدرسه نیز نمونه‌ای از جامعه ایرانی است. اما همین جمعیت حداقلی که به مدارس می‌‌روند و در آینده که مدارس پذیرای جمعیت بیشتری از دانش آموزان خواهند بود، با توجه به موقعیت مدارس و سن و سال دانش آموزان، ما نیاز به نیروی بیشتر داریم. همچنین باید پایش‌های مداوم جدی از وضعیت مدارس و دانش آموزان صورت بگیرد. باید پایگاه‌هایی وجود داشته باشد که این پایش‌ها و نیازها را به‌صورت تخصصی پیگیری نمایند.

برخی از کشورها از متخصصان پزشکی بهره گرفته‌اند تا دانش آموزان بیمار یا آنهایی که در مدارس حضور دارند، دائم رصد شوند و پایگاه بهداشتی مختص این موضوع دارند. اما در کشور ما فقط به فکر تعدیل نیرو در آموزش و پرورش هستند و در بحث نیروهای عادی و معلم ما با کمبود جدی مواجه هستیم، چه برسد به نیروهای متخصص بهداشتی.»

وی در ادامه می‌افزاید: «معاون مدارس و مدیر مدرسه در برخی از ساعات مجبور به تدریس در کلاس درس هستند و مدیر مدرسه به‌عنوان رهبر آموزشی مدرسه باید درس بدهد!. چون مسئولان می‌گویند که یک مدیر می‌تواند 6 ساعت تدریس کند و سه مدیر می‌تواند به اندازه یک معلم، ساعت آموزشی را پر نماید. در این شرایط با تعدیل معلمان می‌توان در بودجه نیز صرفه‌جویی کرد.

از سوی دیگر زمانی‌که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هیچگونه تئوری مشخصی برای کنترل و راهکار شرایط موجود ندارد و می‌گوید باید پنجره‌ها را باز کنند و اگر هوا سرد بود مدیر فکری به‌حال شرایط کند! مدیر مدرسه چه کاری می‌تواند انجام دهد؟‌ وقتی پنجره‌ها باز شود، بدن بچه‌ها ضعیف و موجب سرماخوردگی آنها می‌شود و همین امر ریسک ابتلای راحت‌تر آنها به کرونا را فراهم می‌کند، چون مقاومت بدن کاهش پیدا می‌کند.

این آشفتگی در سطح بالای تصمیم گیری به سطوح پایین‌تر که مدارس هستند، نفوذ می‌کند. آموزش ترکیبی نیز نمی‌تواند موثر باشد چون فقط چند دانش آموز در کلاس درس حضور دارند و بقیه در منزل هستند، پس همزمانی آموزش ترکیبی چگونه است؟ اصلا شاد توانایی پخش تصویر را ندارد و همه عوامل باعث این آشفتگی می‌شود و متاسفانه ادامه نیز خواهد داشت.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو