سنگ شجر و خواص فوق العاده آن

منبع: فوت و فن

116

1400/9/15

11:49


سنگ شجر و خواص فوق العاده آن

سنگ شجر یا عقیق شجر (dendrite stone) یک کانی از نوع کالسدونی به رنگ خاکستری متمایل به سفید و گاهی بی‌رنگ است که در داخل آن نقش‌هایی قهوه‌ای یا سیاه شبیه به درختان، سرخس، حیوانات و غیره تشکیل شده‌ است. به این نقش‌های‌ منحصر به فرد حاوی منگنز یا آهن در اصطلاح دندریت گفته می‌شود. نام این سنگ زیبا برگرفته از اصطلاح یونانی به معنای درخت مانند است. کمیاب‌ ترین نوع سنگ عقیق شجر به رنگ سبز و دندریت ‌های سفید دیده می‌شود‌. یونانی‌ها با دفن این سنگ در مزارع معتقدند که محصولات کشاورزی خود را بیمه می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از افراد خرید سنگ شجر ثروت، فراوانی و آرامش به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم درباره خصوصیات فیزیکی و فواید سنگ شجر صحبت کنیم.

آشنایی با خصوصیات فیزیکی سنگ شجر

سنگ شجر بسیار شبیه به اوپال خزه و دارای اجزای دندریتیک است. سختی این سنگ بین ۵.۵ الی ۷ موهس، ضریب شکست آن بین ۱.۵۳۰ الی ۱.۵۴۰ و وزن مخصوصش ۲.۵۹ الی ۲.۶۷ می‌باشد. رنگ این سنگ معمولا بی‌رنگ و خاکستری مایل به سفید است. اجزای داخلی آن که شباهت زیادی به درخت درخت دارد به دلیل وجود یون‌های آهن و منگنز به رنگ قهوه‌ای و سیاه دیده می‌شود‌‌. هر چه میزان یون آهن در داخل اجزای دندریت سنگ بیشتر باشد، رنگ آن بین قرمز تا قهوه‌ای خواهد شد. هر چه میزان شفافیت سنگ‌های شجر بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. سنگ‌های شجری که نقش‌های تشکیل شده در داخل آن‌ها به مناظر طبیعی و اشکال زیبا شباهت داشته باشند، از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند. برای برش عقیق شجر معمولا از برش ساده استفاده می‌کنند، البته برش‌هایی به شکل گلابی، گرد، بیضی و اشکال دیگر نیز دیده می‌شوند.

سنگ‌های شجر بیشتر در چه مناطقی یافت می‌شوند؟

این سنگ‌های زیبا بیشتر از منابع کشورهای چین، استرالیا، برزیل، اروگوئه، هند، آمریکا، مکزیک، ماداگاسکار،‌ مغولستان،‌ قزاقستان و نامیبیا استخراج می‌شوند‌. در کشور ما ایران معادن سنگ عقیق شجر در شهرستان زیر کوه در مجاورت شهر قاین در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. برای اولین بار در سال ۱۳۵۰ یک چوپان معدن این سنگ در ایران را کشف کرد. یک نوع عقیق شجر معروف نیز با نام سنگ موکا متعلق به هند است و در کنار رودخانه‌ها یافت می‌شود‌.

استفاده از سنگ شجر چه خواصی دارد؟

از خواص سنگ شجر می توان به تاثیر گذاری بر روی چاکراهای سوم و چهارم اشاره کرد و باعث پاک‌سازی و تنظیم آنها می‌شود. به تقویت قلب و جریان خون، کنترل قند خون و دیابت کمک می‌کند. با تنظیم روده‌ها و دستگاه گوارش باعث درمان عفونت و التهابات می‌شود. زنان باردار با به همراه داشتن سنگ شجر می‌توانند روح و روان خود را طراوت و شادابی ببخشند و انرژی‌های منفی را از خود دور کنند. افراد با مدیتیشن روزانه و به دست گرفتن این سنگ دلنشین به روح خود آرامش هدیه می‌کنند. برخی از باغداران معتقدند که با دفن کردن این سنگ در باغ رشد درختان و محصولات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند‌.

برای پاکسازی و شارژ سنگ‌ شجر چه باید کرد؟

از آنجایی که سنگ‌های شجر انرژی‌های منفی محیط اطراف خود را جذب می‌کنند، پس از مدتی نیاز به شارژ و پاکسازی دارند‌. برای پاکسازی باید آن‌ها را درون محلول آب و نمک دریا قرار دهید و اجازه دهید به مدت هفت تا دوازده ساعت داخل محلول باقی بمانند. یکی دیگر از روش‌های پاکسازی این است که هفت الی دوازده ساعت آن‌ها را در کنار سنگ نمک بگذارید. قرار دادن این سنگ در داخل آب روان و جاری به مدت نیم ساعت انرژی‌های منفی را از آن پاک می‌کند. هرگز نباید عقیق شجر با مواد شوینده اسیدی یا چرب تماس پیدا کند زیرا کیفیت خود را از دست می‌دهد.

روش تشخیص اصل بودن سنگ شجر

یکی از راه های تشخیص سنگ عقیق شجر کشیدن آن بر روی شیشه است. عقیق شجر اصل به دلیل سختی بیشتری که نسبت به شیشه دارد، بدون اینکه خودش هیچ خط و خشی بردارد، بر روی شیشه خط می اندازد.

علاوه بر این، سنگ تقلبی شجر نسبت به سنگ اصل آن از وزن و چگالی کمتری برخوردار است.

نکته مهم در تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ ها این است که با وجود اینکه اکثر سنگ های طبیعی دارای بی نظمی های بیشتری هستند، اما صاف بودن سنگ هم دلیل محکمی برای اصل نبودن آن نیست، بنابراین بر اساس صاف بودن یا دارای بی نظمی بودن سنگ نمیتوان با قطعیت راجع به اصل یا فیک بودن آن نظر داد.

در صورتیکه برای تشخیص اصل بودن سنگهای قیمتی تجربه کافی ندارید، بهترین کار این است که برای خرید سنگ شجر اصل به فروشگاه ها و سایتهای معتبر مراجعه نمایید.

از سایت های اینترنتی معتبر فروشگاهی به دیجی کالا، ترب و سایت لبخند درون می توان اشاره کرد که ارائه دهنده انواع سنگهای قیمتی اصل با قیمتی بسیار منصفانه میباشد، بنابراین برای خرید سنگ شجر اصل میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو