سکوت اساتید و متخصصین مدیریت و سیاستگذاری سلامت در برابر دو موضوع مهم

98

1400/9/15

13:41


سکوت اساتید و متخصصین مدیریت و سیاستگذاری سلامت در برابر دو موضوع مهم

سلامت نیوز-*احمد نجاتیان: در این روزها نظام سلامت کشور ما شاهد دو موضوع مهم (علاوه بر مقابله با کرونا) است که در دستور کار نظام عمومی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، موضوعاتی که هر کدام میتواند به نحوی آینده نظام سلامت را متاثر سازد. در موضوع اول که از سوی وزیر علوم و برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و انتقال آن به وزارت علوم ( مانند تمام دنیا و کشور خودمان در قبل از سال 1364) مطرح شده است. موضوع دوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی برای رفع کمبود پزشک در کشور است که عمدتا توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی ( به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیر در حوزه آموزش عالی ) مطرح شده است.


در هر دوی این موضوعات شاهد واکنش و مخالفت شدید نهادهای پزشکی ( مانند نظام پزشکی و انجمنهای پزشکی ) و یا نهاد های تحت مدیریت پزشکان ( مانند وزارت بهداشت ، فرهنگستان علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس ) بوده ایم. برخی از موافقان این موضوعات ، پزشکان و این نهاد ها را متهم به صنفی نگری و دارای تعارض منافع در این طرحها میدانند.


جدای از درستی یا نادرستی طرح این موضوعات در شرایط فعلی کشور ، آنچه عجیب است سکوت مطلق دیگر گروههای نظام سلامت در موافقت و یا مخالفت با این موضوع هاست . در حوزه نظام سلامت بیش از چهل رشته دانشگاهی وجود دارد که شامل اساتید و متخصصان و دانشجویانی است که همواره در کلاسهای درس شاکی وضعیت فعلی هستند و در مقالات ، نظریاتی را در همین موضوعات بیان نموده اند ولی امروز که کشور نیاز به بررسی عالمانه این مباحث دارد که هر کدام میتواند درآینده نظام سلامت و سلامت مردم موثر باشد همگی در سکوت هستند .

در این بین ، از اساتید ، متخصصین و دانشجویان رشته های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و سیاستگذاری سلامت که به حمدالله در کشو ر کم هم نیستند انتظار میرود به دور از جنجالهای صنفی و سیاسی و بر اساس شواهد، چراغ راه را برای سیاستگذاران در این حوزه روشن کنند تا بهترین تصمیم بر مبنای پاسخ به نیازهای سلامتی مردم گرفته شود. به جرات میتوان گفت مداخله به موقع صاحبنظران این رشته ها در این موضوعات مهم می‌تواند فلسفه وجودی و اهمیت این رشته ها را در سطح جامعه نشان دهد وگرنه اظهار نظر در مقالات و کلاسها، دردی را از کشور دوا نخواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو