دومین برج بلند جهان در کوالالامپور مالزی سر به آسمان سایید

منبع: روزیاتو

124

1400/9/15

15:05


دومین برج بلند جهان در کوالالامپور مالزی سر به آسمان سایید

دومین برج بلند جهان در کوالالامپور مالزی سر به آسمان سایید

آسمانخراشی ۱۱۸ طبقه ای و ۶۷۹ متری در کوالالامپور، پایتخت مالزی سر به آسمان ساییده است. به گزارش CNN، «مِردکا ۱۱۸» که پس از تکمیلش در سال بعد قرار است دومین ساختمان بلند جهان شود، حالا از برج شانگهای ۶۳۲ متری چین پیشی گرفته است. تنها بنای بلندتر از مردکا برج خلیفه در دبی است که ۸۲۸ متر ارتفاع دارد.

در روز سه شنبه طی مراسمی، اسماعیل صبری یعقوب، نخست وزیر مالزی، این پروژه را «برجی نمادین برای آینده» توصیف کرد. «این نه تنها دستاوردی شگرف در حوزه ی مهندسی است، بلکه این امر باعث تقویت جایگاه مالزی به عنوان کشوری مدرن و توسعه یافته خواهد شد.»

وسعت کف این بنا ۲۸.۸ هکتار است که بیش از نیمی از آن به اداره‌جات تخصیص داده خواهد شد. این برج همچنین شامل یک مرکز خرید، یک مسجد، یک هتل پارک حیات و مرتفع ترین سکوی بازدید در آسیای جنوب شرقی خواهد بود.

کوالالامپور

این آسمانخراش که در بخش تاریخی کوالالامپور واقع شده، به استادیوم مردکا، جایی که تونکو عبدالرحمن، رهبر سابق مالزی، در سال ۱۹۵۷ استقلال مالزی را اعلام کرد، مشرف است.

اسماعیل صبری که در ماه اوت نخست وزیر مالزی شد در روز سه شنبه گفت که طراحی این برج «بازتاب دهنده ی تصویر» زمانی است که بیش از ۶ دهه پیش، عبدالرحمن دستش را بالا برد و فریاد زد «مردکا» (که در زبان مالایی یعنی “مستقل”).

Fender Katsalidis، شرکت معماری استرالیایی که اجرای این پروژه را به عهده داشته گفت که سطوح شیشه مثلثی در نمای ساختمان از هنر مالزیایی الهام گرفته است.

کوالالامپور

ساخت این پروژه که در سال ۲۰۱۰ اعلام عمومی شد، ۵ سال پیش آغاز گردید، هرچند که برخی از فعالان میراث محلی نگرانی هایی در مورد تاثیر سوء این بنا بر این محله تاریخی داشتند. اگرچه قرار بود این بنا امسال افتتاح شود، اما کار بر روی آن در ماه مارس ۲۰۲۰ به خاطر محدودیت های سختگیرانه ی کرونایی دولت مالزی متوقف شد.

خط افق کوالالامپور به واسطه ی آسمانخراش های متعدد در دهه های اخیر تغییر کرده است و پایتخت مالزی حالا ۱۳اُمین شهر مرتفع جهان است. برج های ۴۵۲ متری «پتروناس» در فاصله ی سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ و قبل از آن که برج «تایپه ۱۰۱» تایوان جای آن ها را بگیرد، عنوان مرتفع ترین بناهای جهان را در اختیار داشتند.

در سال ۲۰۱۹ نیز برج ۱۰۶ طبقه ایِ «اکسچنج ۱۰۶» تبدیل به بلندترین آسمانخراش آن زمانِ کوالالامپور و آسیای جنوب شرقی شد.

بیشتر بخوانید:

مروری بر خاص ترین و پر هزینه ترین آسمانخراش هایی که در طول ۲۰ سال اخیر ساخته شده اند

برج کج ابوظبی؛ شاهکار معماری که قواعد طبیعی را به سخره گرفته

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو