15 آذر؛ روز حسابدار

منبع: بیتوته

105

1400/9/16

05:22


15 آذر؛ روز حسابدار



حسابدار,روز حسابدار در ایران,15 آذر روز حسابدار

۱۵ آذر، روز حسابدار در ایران است

 

- روز حسابدار در ایران

یک حسابدار می‌تواند دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری باشد و یا این دانش را به صورت تجربی آموخته باشد. بسیاری از سازمانها دارای بخش یا واحد مالی هستند که امور حسابداری خود را در آن انجام می‌دهند.

- روز حسابدار در ایران

۱۵ آذر هر سال روز حسابدار در ایران است. این روز در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ نهادهای حسابداری ایران شامل انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران - به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک - انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی به این عنوان نام‎گذاری شد.

 

- حساب‌دار کیست؟

حساب‌دار به فارسی دَری و تاجیکی «محاسب» شخصی است که عملیات حسابداری را در موسسات و سازمانها انجام می‌دهد. یک حسابدار می‌تواند دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری باشد و یا این دانش را به صورت تجربی آموخته باشد. بسیاری از سازمانها دارای بخش یا واحد مالی هستند که امور حسابداری خود را در آن انجام می‌دهند. امروزه اکثر حسابدارها از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند.

 

هفته جهانی حسابداری,روز حسابدار در ایران,15 آذر روز حسابدار

امروزه اکثر حسابدارها از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند

 

 تاریخچه
در ایران، این افراد سابقا عنوانشان میرزا بوده‌است. بعدها دفتردار نام گرفتند و امروزه به عنوان حسابدار فعالیت می‌کنند. البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشینهای الکترونیکی استفاده می‌کنند و سر و کارشان با رایانه است اما این پیشرفت بیشتر شامل ابزار کار می‌شود. دانش حسابداری در سالهای اخیر تغییرات چندانی نیافته‌است.

 

 

- هفته جهانی حسابداری

فدراسيون بين المللي حسابداران(IFAC) در سال 2007 و در سي امين سالروز تاسيس خود دومين يكشنبه ماه دسامبر (اواخر آذر) هرسال را به عنوان هفته جهاني حسابداري انتخاب و به تمام اعضاي خود در سراسر جهان پيشنهاد كرده كه در اين هفته با برگزاري مراسم ويژه اي از حسابداران تجليل به عمل آورند و از سوي ديگر حرفه حسابداري و نقش حسابداران را در فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي به عموم بشناسانند.

 

اين فدراسيون هرسال از دبيركل جوامع حرفه اي عضو براي گردهمايي در يكي از كشورها و به ميزباني انجمن يا جامعه آن كشور دعوت به عمل مي آورد. اين فدراسيون داراي 163 انجمن حرفه اي عضو از 125 كشور جهان است و جمعا حدود 5/2 ميليون نفر از حسابداران را نمايندگي مي كند.


گردآوری : بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

منابع :

fa.wikipedia.org

farsnews.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو