آشنایی با آینده تحصیلی و شغلی رشته امور اداری

آشنایی با آینده تحصیلی و شغلی رشته امور اداری


منبع: بیتوته

133

1400/9/16

09:56


آشنایی با آینده تحصیلی و شغلی رشته امور اداری



معرفی رشته امور اداری, رشته امور اداری, کد رشته امور اداری, رشته امور اداری کار و دانش

معرفی رشته امور اداری 

 

معرفی رشته امور اداری و وظایف فارغ التحصیلان این رشته

بورس و اوراق بهادار و حسابداری مالی از جمله مهم ترین رشته هایی هستند که می توانیم به واسطه ی رشته امور اداری در آن ها ادامه تحصیل دهیم. رشته امور اداری یکی از شاخه های کار و دانش محسوب می شود.

مقدمه ای درباره رشته امور اداری

امور اداری هر سازمان و یا شرکتی، یکی از مهم ترین تاثیرگذارترین بخش های آن مجموعه به حساب می آید. در واقع راز موققیت یک مجموعه ی کاری در این است که بخش اداری آن مجموعه بتوانند به درستی، وطایف خود را انجام دهند و از عهده ی این کار برآیند.

 

همان طور که می دانید، نیروی امور اداری، نیرویی است که با تمامی اقشار فعال در مجموعه در ارتباط است و برای اینکه این ارتباط به درستی مدیریت شود، نیاز است که یک نیروی متخصص، باتجربه و کارآمدف مدیریت این بخش را بر عهده بگیرد. 

 

خودتان هم می دانید که مدیریت و کنترل تمامی کارها و وظایف و اجرای تمامی برنامه ها و همچنین برنامه ریزی های مختلف و حتی تصمیم گیری درباره ی کارمندان و اجزای دیگر شرکت، بر عهده ی واحد امور اداری می باشد.

 

انتقال و تعيين ماموریت های داخلی شرکت، بررسی سمت کارکنان جدید الاستخدام و بررسی ترفیعات و تأمین نیروهای انسانی کارآمد نظیر استخدام و طرح تعدیل، تمام انتصابات و ترفیعات، از جمله سایر وظایفی هستند که برای بخش امور اداری تعریف خواهند شد. 

 

کد رشته امور اداری, رشته امور اداری کار و دانش, رشته امور اداری و مدیریت

حسابداری مالی رشته ای است که به واسطه رشته امور اداری در آن تحصیل میکنیم

 

چرا رشته ی امور اداری را انتخاب کنیم؟

هدف رشته ی امور اداری این است که افراد با تحصیل در این رشته بتوانند در بخش های مختلف جامعه ی خود مفید واقع شوند و این مفید بودن می تواند در کالبد یک مدیر باسواد، مدبر و آگاه در اقشار مختلف جامعه ظاهر شود.

 

بله؛ هر مجموعه برای اینکه بتواند به خوبی از پس وظایف خود در زمینه ی ارائه ی خدمات مختلف برآید، به یک مدیر آگاه برای کنترل امور اداری و مسلط بر روی روال پیش رفتن کارها، نیاز دارد. رشته ی امور اداری نیز همین کار را می کند. افراد به واسطه ی حوزه ی کار و دانش، قدم اول برای ورود به این رشته را بر میدارند و نهایتا برای رشته ی دانشگاهی خود در مقاطع کاردانی و کارشناسی و ارشد، امور اداری را انتخاب می کنند. 

 

در نهایت، فارغ التحصیلان رشته ی امور اداری می توانند دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری و بازرگانی و.... را از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی به درستی مدیریت نمایند. البته این افراد به جز این مهارت، مهارت های دیگری نیز کسب می کنند که در ادامه به شرح ان ها خواهیم پرداخت. 

 

تعداد واحدهای رشته امور اداری

به طور کلی، محصلان و دانشجویانی که در رشته ی امور اداری تحصیل می کنند  ۲۹ واحد دروس مدیریتی، ۸ واحد دروس حسابداری، ۵ واحد دروس کامپیوتر،  ۷ واحد دروس پایه، ۸ واحد دروس کارپردازی، ۶ واحد دروس حقوقی، ۱۵ واحد دروس عمومی را میگذارنند. اما در این میان برخی از دروس هستند که نیازمند مهارتهای علمی هم می باشند از این رو، برخی از دروس به صورت کارگاهی به مدت 752 ساعت برگزار می شوند. 

 

دانشجویانی که در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی و یا بدون کنکور در اول هر نیمسال تحصیلی قبول شده اند و توانسته اند که از این طریق وارد دانشگاه شوند، باید تعدادی دروس جبرانی در رشته های امور اداری، امورمالی، حسابداری، حسابداری بازرگانی و همچنین سایر دیپلم های مرتبط را سپری کنند.

 

همچنین این افراد می توانند در رشته هایی همچون کارشناسی پیوسته مدیریت یا کارشناسی ناپیوسته مدیریت دولتی و دیگر گرایش های مدیریت( با گذراندن چند واحد دروس جبرانی) نیز ادامه ی تحصیل دهند. 

 

کتاب های کنکوری رشته امور اداری, واحدهای رشته امور اداری, بازار کار رشته امور اداری

هدف رشته امور اداری این است که افراد بتوانند در بخشهای مختلف جامعه مفید واقع شوند

 

آینده تحصیلی و شغلی رشته امور اداری چگونه خواهد بود؟

کسانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند، قبل از هر چیزی باید مشخص کنند که آیا تمایل دارند تا در بخش خصوصی فعالیت کنند یا در بخش دولتی!

 

خیلی از افراد تمایل دارند تا در واحد های دولتی مشغول به کار شوند. از این رو بهتر است بدانید که تمامی ارگان های دولتی که شازمان ها، شرکت ها، ادارات و مجموعه های دیگر را دربر میگیرد، یک پست به عنوان مدیر امور اداری دارند که فارغ التحصیل این رشته می تواند در این منصب به اشتغال برسد. 

 

اما اگر تصمیم بر آن شد که فرد برای اشتغال، محیط های خصوصی را انتخاب کند، باید بداند که پست مدیریت امور اداری تنها برای سازمان ها شرکت های بسیار بزرگ تعریف می شود و برای اشتغال در این رشته باید از این سازمان ها و کارخانه ها و شرکت ها پیگیر باشد. چرا که مجموعه های کوچکی که در قالب شرکت، سازمان و یا اداره عرض اندام می کنند، به چنین پستی حقیقتا نیاز نخواهند داشت.

 

با این تفاسیر شرکت ها و سازمان های دولتی، خصوصی، بیمه، کشتیرانی، گمرک، هتل ها، بانک ها، شهرداری، دفاتر خدماتی و بازرگانی و غیره، می توانند محیط های کاری خوبی برای فارغ التحصیلان رشته ی امور اداری باشند. علاوه بر این کارهایی مانند حسابداری، تایپ و نگارش انواع نامه های اداری در صورت دریافت گواهینامه ی مهارت نیز برای این افراد به شدت مناسب خواهد بود. 

 

بازار کار رشته امور اداری, وظایف فارغ التحصیلان رشته امور اداری, معرفی رشته امور اداری

آینده تحصیلی و شغلی رشته امور اداری چگونه خواهد بود؟

 

شرح وظایف فارغ التحصیلان رشته امور اداری

مواردی همچون ارتقاء شغلی کارکنان، اضافه کاری، پرداخت فوق العاده ها و کسرکار و غیره، مواردی هستند که یک فارغ التحصیل رشته امور اداری باید بر روی آن ها کنترل پیدا کند. 

تنظیم اطلاعات و مدارک پرسنلی و اداری ادارات، از جمله وظیفه ی دیگری است که به یک مدیر امور اداری داده می شود. 

 

مقررات استخدامی و طبقه بندی مشاغل، مواردی هستند که ی فارغ التحصیل رشته امور اداری باید در ان ها صاحب نظر باشد. 

هماهنگی امور مربوط به ادارات کارگزینی- دبیرخانه و اداره حفاظت فیزیکی، وظیفه ای است که برای یک مدیر امور اداری تعریف می شود. 

 

تسلط، اعمال و اجرای قوانین، آئین نامه های اداری و استخدامی صادره از مراجع ذیصلاح نیز از وظایف یک مدیر امور اداری خواهد بود. 

استخدام کارکنان جدید، تامین نیروی انسانی مورد نیاز مجموعه نیز باید تحت نظارت مدیر امور اداری انجام شود. 

 

در نهایت یک مدیر امور اداری وظیفه دارد که بخشنامه ها، آئین نامه ها و دستور العملهای لازم اداری را تهیه و تدوین کنند و آن ها را به ادارات مربوط ابلاغ نماید. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو