چگونگی دختران خود را برای دوران بلوغ آماده کنیم؟

چگونگی دختران خود را برای دوران بلوغ آماده کنیم؟


منبع: بیتوته

118

1400/9/16

09:56


چگونگی دختران خود را برای دوران بلوغ آماده کنیم؟



روش های آماده سازی دختران برای دوران بلوغ, تغییرات روحی و روانی در دختران, بلوغ جسمی در دختران

برای آماده کردن دختران قبل از شروع بلوغ با آنها گفت و گو کنید

 

چگونگی دادن آمادگی به دختران برای دوران بلوغ

دوره ی بلوغ یکی از دوره های پر فراز و نشیب در طول زندگی افراد است که با تغییرات جسمانی و روحی- روانی همراه است. بهترین عملکرد در خصوص آماده کردن دختران برای دوران بلوغ، افزایش آگاهی آنان درباره ی تغییرات طبیعی است. 

دوران بلوغ در دختران 

یکی از مراحل حائز اهمیت در طول زندگی، دوره ی بلوغ است. دوره بلوغ، دوره ای اضطراب آور، پر فراز و نشیب، گیج کننده است. آگاهی از تغییرات دوران بلوغ قادر است تنش های این دوره را به تجربه ای معمولی مبدل سازد. 

 

نخستین نشانه های آغاز پروسه ی بلوغ در دختران با ایجاد تغییرات جسمانی آغاز می شود. آگاهی در خصوص تغییرات جسمانی کمک می کند تا دختر به سلامت از کودکی وارد مرحله جوانی شود. 

 

تحقیقات حاکی از آن دارند که اکثر دختران در رده ی سنی 10 الی 14 سال، از تغییرات جسمانی بلوغ اعم از رشد موهای زائد، قاعدگی، سلامت اندام تناسلی و تغییر سایز آن ها آگاهی ندارند. 

 

علاوه بر این، تعداد بسیاری از دختران عنوان کرده اند که اطلاعاتی که توسط خواهر و مادر در خصوص دوران بلوغ به آن ها یاد داده شده است، کافی، جامع، صحیح و در زمان مناسب نبوده است. این قبیل دختران پس از آغاز پروسه ی قاعدگی دچار احساس پریشانی و شرمندگی می شوند. 

 

در حقیقت عدم آمادگی و نا آگاهی دختران از دوره ی بلوغ سبب می شود تا با بروز تغییرات دچار نوعی احساس روان پریشی شوند. لذا ضرورت دارد تا فرایند بلوغ و نحوه ی کنار آمدن با تغییرات این دوره به دختران آموزش داده شود. 

 

آمادگی دختران برای دوران بلوغ, دوران بلوغ دختر, ویژگی های دوران بلوغ دختران

با آگاهی دادن به دختران درمورد بلوغ جسمانی آنها را برای بلوغ آماده کنید

 

روش های آماده سازی دختران برای دوران بلوغ 

گفت و گو با دختران قبل از آغاز پروسه بلوغ 

یکی از فاکتورهای مهم قبل از بلوغ، آماده سازی ذهنیت دختر درباره مسائل گوناگون بلوغ است. در کشور ایران در سن 9 سالگی، مراسمی به نام جشن تکلیف برای دختران برگزار می شود که فرد را از منظر ذهنی و مذهبی آماده ی رویارویی با تغییرات بلوغ می کنند.

 

بهتر است به مباحث آموزشی که در جشن تکلیف به فرزند تان آموزش داده می شود بسنده نکنید. زیرا در این جشن به صورت کلی درباره ابعاد مختلف زندگی گفت و گو می شود. 

خانواده اعم از مادر، خواهر، مادر بزرگ، پدر، خاله و عمه نقش چشمگیری در آگاه سازی کودک از مسائل بلوغ ایفا می کنند. خانواده می تواند با گفت و گوی صمیمانه با دختر، او را از شرایط فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی به صورت جزئی مطلع سازد. 

 

آگاهی دادن به دختران درباره ی بلوغ جسمانی و ظاهری در زمان مناسب

سن بلوغ در دختران به مرور زمان روند کاهشی پیدا کرده است. در طی این فرایند بلوغ زود رس رخ می دهد. در بلوغ زودرس فرد از پروسه ی بلوغ آگاهی ندارد و زمینه برای تجربه های منفی فراهم می شود.

 

لذا مناسب ترین زمان برای صحبت درباره بلوغ با دختران، 8 سالگی است. در واقع ضرورت دارد تا نوجوان پس از هشت سالگی بداند چه تغییراتی در بدن او به وجود می آید. 

نخستین موضوعی که می بایست در پروسه ی آگاه سازی دختران بیان شود، تغییرات جسمانی است که در بدن وی شکل می گیرند. نخستین تغییرات به صورت غیر مشهود می باشند و به هورمون های بدن اختصاص دارند. 

 

تغییرات هورمونی 

مغز در بدن نقش کنترل کننده ای دارد. تغییرات هورمونی به وسیله ی بخش کنترل کننده با عنوان هیپوتالاموس تشکیل می شود. در همین بازه ی زمانی در تخمدان دختران به موجب ترشح هورمون جنسی فرایند ترشحات واژن، دمدمی مزاجی و افزایش بوی بد از بدن آغاز می گردد.

 

رشد پستان در دختران  

یکی از نشانه های مشهود بدن در دوره بلوغ، رشد پستان است که به صورت ناگهانی با درد همراه می باشد. در اکثر مواقع روند رشد پستان زمانی آغاز می شود که در ناحیه شرمگاهی رشد موهای زائد تکمیل شده باشد. 

پستان زنان تحت تأثیر دو هورمون استروژن و پروژسترون قرار دارد. در واقع این دو هورمون با عملکرد های متعدد سبب تکمیل فرایند رشد پستان می شوند. 

 

آغاز دوره قاعدگی 

بالغ بر یک الی دو سال پس از رشد پستان، اولین چرخه قاعدگی شکل می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، متوسط سن تجربه ی اولین قاعدگی در سن 12 سال و هفت ماهگی شکل می گیرد. 

بلوغ زودرس و کم بودن سن دختر در دوره ی قاعدگی نشان دهنده تغذیه نا مناسب و برخورداری از وزن بالا می باشد. 

 

توجه داشته باشید در دوره های اول قاعدگی به مدت 14 ماه روند آزاد شدن تخمدان اختلال دارد. علاوه بر این تکرار چرخه قاعدگی می بایست در بازه ی زمانی حداکثر 28 روز صورت بگیرد و تعداد روز های خونریزی کم تر از هفت روز باشد. 

 

تغییرات روحی و روانی در دختران در دوران بلوغ

در سن بلوغ دختران براساس هیجان هایی که تجربه می کنند، رفتار های مختلفی را بروز می دهند. تداوم رفتارهای هیجانی و مخرب تحت تأثیر واکنش والدین قرار دارد. بدین ترتیب نحوه ی برخورد با نوجوان دارای خلقیات مختلف بسیار مهم است. 

به طور مثال دختران در طی تغییرات روحی و روانی به افسردگی، آرایش، گفت و گو با جنس مخالف و پرخاشگری تمایل پیدا می کنند. 

مناسب ترین برخورد والدین در هنگام مواجه با رفتار های مخرب نوجوانان مراجعه به یک مشاور مجرب است. 

 

 تغییرات روحی و روانی در دختران, بلوغ جسمی در دختران, آمادگی برای بلوغ دختران

تغییرات روحی روانی دختران یکی از نشانه های آغاز بلوغ در دختران است

 

گفت و گو با دختر نوجوان درباره مسائل جنسی

یکی از نگرانی های والدین آگاهی دختر نوجوان از مسائل جنسی و پیش گرفتن بی راهه است. بهتر است بدانید دختر خردسال شما در دوره بلوغ به یک دختر بالغ مبدل می شود. لذا اهمیت دارد تا به صورت جداگانه درباره مسائل مختلف با او به گفت و گو بپردازید. 

 

یکی از مباحث حائز اهمیت در خصوص آگاه سازی دختر، مسائل جنسی است. گفت و گو درباره مسائل جنسی خواستار اطلاع رسانی مستمر و طولانی مدت است. 

مسائل جنسی دارای ابعاد آموزشی مختلف است که در ادامه مهم ترین آن ها را شرح می دهیم. 

 

تجاوز جنسی

بر خلاف تصور عمومی اکثر تجاوز های صورت گرفته از جانب افرادی بوده است که یک آشنایی قبلی با دختران داشته اند. شما می توانید با بیان سناریوهایی که سبب رابطه جنسی ناخواسته می شوند را با ذکر مثال برای دخترتان توضیح دهید. 

همچنین می توانید با بیان راهکار های مختلف سبب نجات دادن سلامت جسمانی و روانی فرزند تان شوید. 

 

متأسفانه عده از والدین بر این باور هستند که با محدود سازی نوجوان راه را برای خطر های مختلف می بندند، این در حالی است که با محدود سازی نوجوان حس تجربه ی رابطه جنسی در وی برانگیخته می شود. 

 

گرایش جنسی در نوجوانان

در دوره نوجوانی هویت جنسی و گرایش جنسی دختران مشخص می شود. احتمال اینکه فرزند تان از نظر جنسی دختر باشد اما دارای کروموزوم و اندام های جنسی مردانه باشد، وجود دارد. همچنین ممکن است نوجوان دارای کروموزوم های دخترانه باشد اما جنسیت خود را در قالب یک مرد تشخیص دهد. این قبیل هویت جنسی، ترنس نام دارد. 

 

گرایش های جنسی نیز در دو نوع مختلف وجود دارند. عده ای از افراد همجنس گرا هستند و به جنس موافق گرایش جنسی دارند. عده ای نیز به صورت طبیعی به اشخاص دارای جنس مخالف گرایش دارند. 

با شرح مسائل جنسی مختلف برای نوجوان به او اطمینان دهید که طبق اصول اولیه انسانی والدین او تحت هر شرایطی پشتیبان و حامی هستند.

 

آماده سازی لوازم مورد نیاز برای دوران بلوغ

بی شک در طی تغییراتی که دختران در سن بلوغ تجربه می کند، برخورداری از لوازم بهداشتی و لباس های زیری ضروری است. لذا قبل از شکل گیری قاعدگی با خرید پد های مخصوص نحوه ی بهره گیری از لوازم بهداشتی را به فرزند تان آموزش دهید. 

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است اولین چرخه ی قاعدگی دختر تان زمانی شکل بگیرد که شما در کنار او نیستید. بدین ترتیب با مشاهده ی نشانه های بلوغ، وسایل لازم برای یک دختر بالغ را خریداری نمایید. 

 

اطمینان بخشی به دختران 

اکثر دختران در سن بلوغ همواره در خصوص تغییرات ظاهری نگران هستند. والدین موظف هستند دختران را از طبیعی بودن روند تغییرات جسمی در دوره ی بلوغ مطمئن کنند. 

شما می توانید به دخترتان اطمینان دهید که او در هر شرایطی زیبا است و تغییرات جسمانی افراد تحت ویژگی های مختلف اعم از ژنتیک، تغذیه، شرایط جسمانی و محیطی فرق می کند. لذا هیچ گاه با مقایسه وضعیت جسمانی خود با گروه همسالان دچار اضطراب نگردد. 

 

بلوغ جسمی در دختران, آمادگی برای بلوغ دختران, آغاز دوره قاعدگی در دختران

والدین موظف هستند برای آمادگی دخترانشان به همه ی سؤالات پاسخ دهند

 

پرهیز از بزرگ نمایی

بزرگ نمایی و اغراق در مسائل بلوغ سبب تشکیل حس ترس و اضطراب در نوجوان می شود. مهم ترین مسئله بلوغ چرخه قاعدگی است. بدین ترتیب با بزرگ نمایی درد های ناشی از گرفتگی عضلات شکمی و نوسانات خلقی نوجوان را دچار استرس نکنید. 

در مقابل به نوجوان اطمینان خاطر بدهید که چرخه قاعدگی نشان از سلامت جسمانی وی دارد و فرآیندی طبیعی می باشد. 

 

پاسخ گویی به سوالات نوجوان به صورت همه جانبه 

همان طور که بیان کردیم دختران از سن کودکی وارد مرحله ی بلوغ و در نهایت جوانی می شوند. لذا احتمال به وجود آمدن پرسش های گوناگون درباره ماهیت، علت، چگونگی و... درباره بلوغ جسمانی و روانی وجود دارد. 

 

والدین موظف هستند به سوالات نوجوانان به صورت همه جانبه و با آرامش پاسخ دهند. در صورتی که از پاسخ یک سوال مطمئن نیستید از آموزش مطالب نادرست به نوجوان پرهیز کنید. 

 

گردآوری:بخش کودکان بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو