در سفر به قشم، غذاهای سنتی قشم را امتحان کنید

در سفر به قشم، غذاهای سنتی قشم را امتحان کنید


منبع: بیتوته

102

1400/9/16

09:56


در سفر به قشم، غذاهای سنتی قشم را امتحان کنید



خوشمزه ترین غذاهای سنتی قشم, غذای سنتی و محلی قشم, مهیاوه غذای سنتی قشم

معرفی غذاهای سنتی قشم

 

غذاهای سنتی قشم که باید امتحان کرد

غذاهای سنتی قشم را می توانیم یکی از جذابیت های سفر به قشم، این جزیره ی زیبا، معرفی کنیم. در ادامه برایتان از خوشمزه ترین غذاهای سنتی قشم خواهیم گفت :

مقدمه ای درباره غذاهای سنتی قشم 

خودتان هم می دانید که یکی از مهم ترین اتفاقاتی که باید در یک سفر بیفتد تا حجت یک سفر بر ما تمام و کمال اجرا شود، خوردن غذاهای سنتی و محلی منطقه ای است که به آن جا سفر کرده ایم. قشم یکی از شهرهای و بنادر بسیار زیبای ایرانی است که در طول سال، پذیرای توریست ها و مسافران زیاد از سراسر دنیا می باشد.

 

شما می توانید به جذابیت های قشم، طعم لذیذ غذاهای سنتی اش را نیز اضافه کنید. البته چون قشم یک شهر ساحلی است، این مورد که اکثر غذاهای سنتی قشم، از ماهی و میگو و انواع ترکیبات دریایی تهیه شوند، موضوع خارج از انتظاری نخواهد بود. 

 

غذای هواری از معروف ترین غذاهای سنتی قشم

این غذا را میتوانیم یکی از معروف ترین غذاهای قشم معرفی نماییم. هواری یک نوع پلوی مخلوطی است که عموما با ماهی هور درست می شود. البته تجربه ها حاکی از این است که این غذا را با ماهی های دیگر و یا با میگو نیز می توان درست کرد ولی بومی های قشم، هواری را با ماهی هور درست می کنند.

 

برای طبخ این پلو مخلوطی خوشمزه، کافیست که ماهی هور را با پیاز و انواع سبزیجات تفت دهیم و سپس بعد از اینکه برنج اماده ی آب کشی شد، مواد درست شده را لابه لای برنج بگذاریم و اجازه دهید تا دم بکشد.

 

این غذا یکی از لذیذترین غذاهای قشم محسوب می شود. اکثر رستوران های قشم این غذا را طبخ می کنند و این پلو یکی از اعضای ثابت منوی رستوران ها در قشم به حساب می آید. البته خیلی از رستوران ها، هواری را با میگو طبخ می کنند که آن هم مزه ی خاص خودش را داراست.

 

زیبون از غذاهای سنتی قشم

این غذا یکی دیگر از غذاهای سنتی قشم است که بسیار طرفدار دارد. در واقع زیبون را می توانیم نوعی ته چین معرفی کنیم. برای درست کردن این غذا ابتدا ماهی را با پیاز سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات معطر و مخصوص و ادویه در ته قابلمه قرار دهید، این کار را میتوانید به دو صورت انجام دهید، یکی اینکه ابتدا نان را کف قابلمه بگذارید و سپس ماهی و ملات را و یا اینکه اصلا نان نگذارید، فقط ماهی را قرار دهید و ملات را روی آن بگذارید. بعد از اینکه ماهی و ملات را ته قابلمه گذاشتید، برنج را اماده ی دم کشیدن کنید و با انواع سبزیها ترکیب کنید و روی ماهی قرار دهید و اجازه دهید برنج دم بکشد و مواد پخته شده و به خورد یکدیگر بروند.

 

غذای کلمبا از غذاهای سنتی قشم

کلمبا یک غذای چرب و خوشمزه است، چرا که معمولا در طبخ ان از روغن های حیوانی استفاده میشود. برای درست کردن این غذا ابتدا جوی پرک شده را در اب جوش قرار دهید تا کامل بپزد. سپس ماهی مورد نظرتان را میز داخل اب بگذارید تا بوزد و به حدی پخته شود که تیغ های ماهی از آن جدا کرد.

 

یادتان باشد که برای پخت ماهی زردچوبه و نمک  و فلفل را فراموش نکنید. حالا ماهی پخته شده و جدا شده از تیغ را به گندم پخته یا همان جو اضافه می کنیم و با سبزیجات معطر ترکیب می نماییم. در اخر نیز از روغن حیوانی برای طعم بهتر غذا استفاده کنید.

 

غذاهای سنتی قشم, غذای قشم, غذاهای محلی قشم

عنکاس یکی از غذاهای سنتی قشم است

 

عنکاس از غذاهای سنتی قشم

این غذا حتما باید با ماهی مرکب یا همان ماهی عنکاس تهیه شود. این غذا یکی از غذاهای اصیل قشم است که اصلا با برنج سرو نمی شود و نهایتا با انواع سبزیجات، سیب زمینی و گوجه و غیره سرو میگردد. برای اینکه عنکاس را میل کنید ابتدا ببینید که اصلا طعم شیرین را برای ماهی میپسندید یا خیر!

 

چرا که برای اماده کردن و طبخ عنکاس نیاز است که ماهی را ابتدا با کمی شیره ی خرمای اصل و کمی اب بپزند، این روش باعث می شود تا طبع سرد ماهی به کمک شیره ی خرما گرفته شده و شیرینی این شهد به خورد ماهی برود و در نهایت ماهی پخته شده در شیره ی خرما را با انواع سبزیجات و سیب زمینی و دورچین های دیگر سرو می کنند

 

مهیاوه از غذاهای سنتی قشم

این مورد یک نوع چاشنی غذا ویا سس تلقی می شود که ان را در کنار انواع غذاهای مختلف قشم سرو می نمایند. برای اماده کردن مهیاوه شما به ماهی ساردین نیاز دارید. ماهی ساردین باید کاملا شسته شده و تمیز شده باشد.

 

پس از اینکه از تمیزی ماهی اطمینان حاصل شد، باید آن را کامل خشک کنید و این خشک کردن باید به حدی باشد که نهایتا ماهی خرد و کوبیده شود. پس از کوبیدن ماهی ساردین خشک شده، باید ان را با رازیانه، گشنیز و ادویه های مخصوص ترکیب کنید، این مواد به صورت اماده با نان هم قابل خوردن است. اما در رستوران ها در کنار غذای اصلی به عنوان چاشنی و بغل غذا سرو می شود

 

غذاهای محلی قشم, معرفی غذاهای سنتی قشم, عکس غذاهای سنتی قشم

برنج دیشو یکی از غذاهای سنتی قشم است

 

برنج دیشو از غذاهای سنتی قشم

این غذا نیز یکی از غذاهای سنتی قشم محسوب می شود. برای طبخ برنج دیشو نیاز است که برنج را داخلی کمی شیره ی خرما بپزید و اماده ی خوردن کنید. سپس می توانید در کنار این برنج شیرین از انواع ماهی سرخ کرده هم استفاده نمایید.

 

خرما یکی از مواردی است که در جزیره ی قشم به وفور پیدا می شود. هم نشینی خرما با ماهی در یک غذا باعث می شود تا طبع گرم خرما و طبع سرد ماهی با یکدیگر خنثی شوند. از این رو قدیمی ها عادت داشتند که بعد از وعده ی ماهی شان،حتما یک دانه خرما میل نمایند. از این رو برنج دیشو یک ترکیب جدید و مقوی از ماهی و شیره ی خرماست، البته خیلی از افراد با خوردن این مدل غذا موافق نیستند و مزاج شان به این مدل غذاها سازگار نیست.

 

غذاهای سنتی قشم, غذای قشم, غذاهای محلی قشم

پودینی یکی از غذاهای سنتی قشم است

 

پودینی از غذاهای سنتی قشم 

این غذا را می توانید در اکثر منوهای رستوران های قشم پیدا کنید. پودینی هم با کوسه و هم با سفره ماهی درست می شود. برای درست کردن پودینی نیاز است که ابتدا، گوشت سفره ماهی و یا کوسه را کامل بپزید، تیغ های آن را جدا کنید و دوباره با انواع ادویه، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی ، لیمو عمانی و غیره تفت دهید. این غذا به همین صورت سرو می شود.

 

گردآوری : بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو