Huawei Mate X، موبایلی با نمایشگر تاشو که رقیبی لاغراندام برای گلسی فولد

Huawei Mate X، موبایلی با نمایشگر تاشو که رقیبی لاغراندام برای گلسی فولد


منبع: فوت و فن

139

1400/9/16

11:38


Huawei Mate X، موبایلی با نمایشگر تاشو که رقیبی لاغراندام برای گلسی فولد

اگرچه MWC امسال عرصه ظهور و عرض‌اندام اسمارت‌فونهای ۵G و دیگر تجهیزات مخابراتی مرتبط با این تکنولوژی است؛ اما به نظر می‌رسد که موبایل های تاشو هم قرار است وارد عصر جدیدی از تکنولوژی و ابتکار شوند. پس از عرضه Galaxy Fold در کنفرانس سانفرانسیسکو سامسونگ، اکنون نوبت به هواوی رسیده تا موبایلی با نمایشگر منعطف تاشو و بدون درز را عرضه نماید.

هواوی در کنفرانس خبری امروز خود یکی از محصولات پیشرو بازار تکنولوژی امروز را با نام Mate X رونمایی کرد. این محصول به نمایشگری ۸ اینچی از نوع OLED مجهز است و در حالت تا شده ضخامتی کمتر ۱۱ میلیمتر دارد و مشخصات فنی آن نشان می‌دهد که با پرچمداری قدرتمند روبرو هستیم که به شبکه ارتباطی ۵G، باتری غول آسای ۴۵۰۰ میلیآمپرساعتی و پردازنده Kirin ۹۸۰ ساخت هواوی مجهز است.

نمایشگر یکپارچه OLED مورد استفاده در میت ایکس در عمل سه وظیفه را بر عهده خواهد داشت. هنگامی که موبایل تا شده باشد، شما یک موبایل با دو صفحه نمایش در پشت و رو در اختیار خواهید داشت. نمایشگر دومی که به پشت تا خورده به شما اجازه می‌دهد که با دوربین اصلی موبایل به ثبت سلفی‌های‌تان بپردازید و از دوربین دوم هم در مکالمات ویدیویی برای ارائه تصویری از آنچه روبروی‌تان می‌گذرد بهره ببرید. هنگامی هم که میت ایکس را باز می‌کنید، تقریبا یک مربع در اختیار دارید که تبلت مناسبی به نظر می‌رسد.  این تبلت سه ضلع با حداقل حاشیه دارد. و ضلع چهارم هم که مقدار پهن‌تر است، محل قرارگیری دوربین‌ها و دکمه ها و محل دست گرفتن موبایل است. این موبایل در نازک‌ترین بخش خود هنگامی که نمایشگر باز است، حدود ۵.۴ میلیمتر ضخامت دارد.  این تبلت ۸ اینچی مربعی وقتی که تا می‌خورد به یک موبایل ۶.۶ اینچی قدبلند تبدیل می‌شود.

هواوی به شکل رسمی ابعاد این نمایشگر این تبلت را بدین شکل معرفی کرد:

*‌نمایشگر ۶.۶ اینچی با نسبت ۱۹:۵:۹ و رزولوشن ۲۴۸۰ در ۱۱۴۸ برای صفحه اصلی هنگامی که تبلت تا شده است.

* نمایشگر ۶.۴ اینچی با نصبت تصویر ۲۵:۹ و رزولوشن ۲۴۸۰ در ۸۹۲ پیکسل برای صفحه پشتی هنگامی که تبلت تا شده است.

* نمایشگر ۸ اینچی با نسبت تصویر ۸:۷:۱ و رزولوشن ۲۴۸۰ در ۲۲۰۰ پیکسل هنگامی که تبلت تا نشده و باز است.

البته هنوز برای این سوال که چرا هواوی عرض این نمایشگر را اندکی بزرگتر نگرفت تا هنگام باز بودن کامل، یک مربع کامل را در اختیار کاربر بگذارد، جوابی نداریم و باید منتظر اظهار نظر رسمی این شرکت بمانیم. البته ناگفته‌های فراوانی هنوز این محصول جالب هواوی را احاطه کرده است. مثلا اینکه سیستم دوربین آن هنوز به درستی معرفی نشده و نمی‌دانیم که همانند دوربین هواوی mate 20 pro است یا اینکه با آن فرق می‌کند؟ اگرچه تولید کننده این دوربین هم شرکت لایکا است، اما مشخصات فنی دقیق آن هنوز اعلام نشده است. 

در خصوص مشخصات فنی آنچه تا کنون می‌دانیم، از این قرار است: پردازنده‌ای که در قلب هواوی میت ایکس جایگذاری شده، تولید خود هواوی است. این پردازنده با نام Kirin 980، قویترین مدلیاست که تا کنون این شرکت تولید کرده است. هواوی در Mate 20 Pro و Honor View 20 هم از همین پردازنده بهره برد. این دو اسمارتفون اکنون وارد بازار شدهاند و توانایی پردازنده هواوی را با سرعت عالی و بدون تاخیرشان به رخ می‌کشند. مودم نسل پنجم این موبایل هم  Balong ۵۰۰۰ است که توسط خود هواوی تولید می‌شود. این مودم بهترین مدل موجود است که از چیپست ۷ نانومتری بهره می‌برد. 

اگرچه ۵جی هنوز تکنولوژی نیست که افراد به شکل معمول دنبال استفاده از آن باشند، زیرا هنوز اپراتورهای چندانی در سطح دنیا نمی‌توانید پیدا کنید که از این تکنولوژی پشتیبانی کنند، اما محصولاتی چون Mate X با بهره‌گیری از آن، خودشان را محصولاتی برای آینده معرفی می‌کنند. 

باتری این موبایل یک غول ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که البته با چنان نمایشگر بزرگی هم، حتما به آن نیاز داریم. اما هنوز نمی‌دانیم که در استفاده روزمره، این باتری چقدر شما را همراهی خواهد کرد. این موبایل همچنین با یک آداپتور تقویت شده ۵۵ واتی سوپرشارژ هواوی عرضه می‌شود که می‌تواند در ۳۰ دقیقه شارژ باتری میت ایکس را به ۸۵ درصد برساند. سنسور اثرانگشت هواوی میت ایکس هم روی دکمه پاور آن در گوشه ضخیم‌تر آن قرار گرفته است.

البته هنوز هیچ یک از سازندگان موبایل‌های تاشوی جدید، آن را برای تست در اختیار بازدیدکنندگان یا خبرنگاران حاضر در مراسم‌های‌شان نگذارده‌اند و تنها نیروهای آموزش دیده خودشان این ابزار را در دست دارند. خب کمی سخت است که کسی بتواند یک موبایل مربعی ۸ اینچی را که هر لحظه ممکن است تا بخورد، بدون تمرین و راحت در دست بگیرد! البته این کاربران آموزش دیده به شکل طبیعی و با سرعتی که از یک کاربر معمولی بر می‌آید این موبایل ها را تا زده و باز می‌کنند. لذا بعید است که این نمونه‌ها هنوز تجاری نباشند و شرکتهایی چون سامسونگ و هواوی آنها را فقط برای نمایش و به شکل غیرکاربردی عرضه کرده باشند.  چیزی شبیه همان کاری که اپل چند سال پیش با شارژر وایرلس ویژه‌اش کرد که هنوز وارد بازار نشده و شنیده‌های فراوانی در خصوص مشکلات تکنولوژیک و فنی تولید آن به بیرون درز پیدا کرده است.

مدیر گروه مصرف‌کنندگان هواوی می‌گوید مهندسان این شرکت بیش از سه سال است روی این طرح کار می‌کنند و نام سبک طراحی خود را Falcon Wing یا «بال شاهین» گذارده‌اند. این طراحی شامل بیش از ۱۰۰ قطعه است و پتنت آن هم ثبت شده است. به نظر می‌رسد کم‌کم عصر هدفون‌های موبایل هم به سر آمده و همانند سامسونگ گلسی فولد، روی هواوی میت ایکس هم خبری از جک هدفون نیست.

هواوی میت ایکس با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی! (چه خبره آخه) قرار است از نیمه دوم سال جاری میلادی با قیمت ۲۲۹۹ یورو روانه بازار شود. به نظر می‌رسد که خرید یک لپ‌تاپ خیلی به صرفه تر باشد!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو