شب گذشته بندر لاذقیه در سوریه مورد حمله هوایی از سوی اسرائیل قرار گرفت.

بندر در آتش

بنا بر گزارش میدل‌ایست نیوز، دولت سوریه ضمن تایید حملات هوایی اسرائیل به بندر لاذقیه در غرب سوریه،  تأکید کرده که این حمله موجب آتش‌سوزی درون بندر و خسارت مالی شده است. تلویزیون رسمی سوریه هم اعلام کرده که در پی این حمله اسرائیل به منطقه نگه‌داری کانتینرها در بندر، پنج انفجار شهر ساحلی لاذقیه را به لرزه درآورد. این رسانه اشاره‌ای به تلفات احتمالی حمله اسرائیل نکرد و تنها گزارش داده این حمله به یک آتش‌سوزی منجر شد که در نهایت ماموران آتش‌نشانی آن را مهار کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز تأکید کرد که این حمله موجب آتش گرفتن شماری از کانتینرهای تجاری شده اما خسارت انسانی در پی نداشته است. این خبرگزاری افزوده که پدافند ضد هوایی سوریه در برابر این حمله فعال شده است.

موقعیت استراتژیک بندر لاذقیه

 بندر لاذقیه در مجاورت آب‌های مدیترانه، بندر اصلی سوریه محسوب می‌شود که از طریق آن غذا و دیگر کالاهای حیاتی وارد کشور می‌شود. هم‌چنین منطقه لاذقیه پایگاهی برای نیروهای روسیه در سوریه است و پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در نزدیکی لاذقیه قرار دارد. بنا بر نوشته جروزالم پست، در سال ۲۰۱۸ و در جریان حملات هوایی منتسب به اسرائیل در نزدیکی لاذقیه، ۱۴ سرباز روسی بر اثر سرنگون شدن یک فروند هواپیمای نظامی روسیه توسط موشک پدافند هوایی سوریه کشته شدند. روسیه در آن زمان نسبت به اسرائیل ابراز خشم کرد و عمدتا اسرائیل را مسئول دانست.

12

در ماه‌های اخیر حملات اسرائیل به سوریه افزایش پیدا کرده که آخرین آن در 24 نوامبر بود که طی آن بر اساس اعلام رسمی سوریه 5 تن از جمله 3 سرباز سوریه‌ای جان باختند.

سوریه حملات را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

بمباران بندر لاذقیه در شرایطی در اولین ساعات بامداد امروز رخ داد که یک‌شنبه شب، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه وارد تهران شد و روز گذشته با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد. مقداد دیروز در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران، ضمن درباره حمله‌های مستمر اسرائیل به سوریه گفته بود:‌ این حملات علیه سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند. ما در حال پاسخ دادن به این تهاجم‌ها هستیم و تروریست‌ها و حامیان آنها دشمنان سوریه بودند. آنها تروریست‌ها را تسلیح و حمایت کردند و اسرائیل امروز در حال ادامه دادن آن راه است. اسرائیل دید که سوریه به برکت ارتش و هم پیمانان از جمله ایران و روسیه همه این تلاش‌ها را به شکست کشاند. اسرائیل بعد شکست آن پروژه به تهاجم‌های مستقیم رو آوردند. شاید نحوه پاسخ امروز با فردا متفاوت باشد.

10

او خاطرنشان کرده بود: اطمینان می‌‌دهم که سوریه به شکل‌های مختلف در حال پاسخگویی به این تجاوزات است از جمله ادامه دادن به تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی که اسرائیل حامی بسیاری از آنهاست. برخی توقع دارند پاسخ حمله با هواپیما با هواپیما باشد. اسرائیل و حامیان آن بدانند سوریه هیچ گاه اصل این مسئله را از یاد نخواهد برد. اسرائیلی‌ها باید بدانند سوریه توانایی پاسخگویی به این حملات را دارد.

امیرعبداللهیان هم در این نشست هم با ذکر این نکته که «فکر‌ می کنم منطقه ما در آینده شاهد تحولات جدیدی خواهد بود»، گفت: «بر اساس پیام ها و اظهارات مقامات آمریکایی، آنها چاره ای جز خروج از کشورهای منطقه را نمی بینند. شاید در هفته ها یا ماههای آینده شاهد بخشی از آن باشیم».