ماه عسل دولت و مجلس رو به پایان است، از یک سو نمایندگان از دولتی ها گلایه دارند و از سوی دیگر دولتمردان خواستار واقع گرا بودن مجلسی ها هستند.

اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم که از حامیان جدی ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات بودند و حتی بیانیه حمایتی شان برای دعوت از او به کاندیداتوری حسابی سر و صدا به راه انداخته بود، در بیش از 100 روزی که از آغاز کار دولت سیزدهم گذشته است، بارها و بارها میکروفن خود را به گلایه و انتقاد از دولت روشن کردند، و البته گاه و بیگاه نیز ردپای این گلایه ها به فضای مجازی کشیده شد، انتقاداتی که حالا به نظر می رسد کم و بیش با دلخوری پاستورنشینان همراه شده است.

هشدارهای مجلس به دولتمردان

پیش بینی می شد با یکدست شدن قدرت در نظام سیاسی کشور، مجلس و دولت هماهنگی و همکاری بیشتری برای حل مشکلات و معضلات کشور داشته باشند اما گویی روزهای خوش بهارستان و پاستور خیلی زود درحال کمرنگ شدن است. انتصابات فامیلی در دولت، در دسترس نبودن وزرا و دیگر دولتمردان، بی‌توجهی به انتقادات و پیشنهادات و گرانی های اخیر از عمده انتقادات نمایندگان بود که در طول عمر چند ماهه دولت سیزدهم بارها چه از پشت تریبون صحن علنی و چه در فضای مجازی و رسانه ای مطرح شده است.

آنچنان که در یک مورد فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان با انتقاد از دولت گفته بود:« خبرهای خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، برخی اختلاف‌نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و همگرایی دعوت کنید. او همچنین ضمن هشدار درباره سرد شدن روابط دولت و مجلس از پاسخگو نبودن وزرا به نمایندگان ادامه داد: گلایه از نوع مراودات و تعاملات دولتمردان با مجلس در حالی است که تنها چند ماه از روی‌کار آمدن وزرای جدید می‌گذرد و گویا در همین ابتدای کار افتاد مشکل‌ها.»

سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مردم اردبیل هم در تذکر شفاهی خطاب به دولت بیان کرده بود:« وزرا توجهی به رفتار و گفتار نمایندگان ندارند این در حالی است که آنها ۲۵۰ رأی از نمایندگان مردم اخذ کردند و رفتند که اگر امروز انتخاباتی برگزار شود پنجاه تا هفتاد رأی هم نمی‌آورند.»

دست رد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

از سوی دیگر زمانی که ابراهیم رئیسی برای دفاع از مسعود فیاضی، دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان رفته بود، با موجی از انتقادات تند نمایندگان رو به رو شد؛ تا جایی که ابراهیم رئیسی، وعده برگزاری جلسات مستمر در صبح روزهای پنجشنبه میان قوای مجریه و مقننه خبر داد تا شاید آتش انتقادات را خاموش کند اما، دست آخر نیز پارلمان نشین ها با عدم رای اعتماد به فیاضی  این سیگنال را به دولت دادند که قرار نیست بی‌چون‌ و چرا حامی تصمیمات رئیس‌جمهور و دولتمردان باشند.

کاظم دلخوش در اظهاراتی صریح خطاب به ابراهیم رئیسی گفته بود:« از رئیس‌جمهور و هیئت دولت تشکر می‌کنم و مجلس هم همیشه با دولت همراهی کرده است؛ اما، نصف وزرای شما از مدرسه امام صادق هستند. از روزهای قبل انتخابات نماینده‌ها از شما حمایت کردند، در دادن رأی به وزرا مجلس همراهی کرد. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نماینده‌ها با شما همراهی کردند. ما دلمان می‌سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند.»

دلخوری دولت از بهارستان نشینان

اما سوی دیگر چه خبر است؟ آیا پاستورنشینان از تعامل مجلس با دولت راضی هستند؟ اظهارنظرها حکایت از آغاز گلایه های دولتمردان از بهارستان نشینان دارد.

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور روز گذشته زبان به انتقاد از خانه ملتی ها گشود. او در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به تذکرات نمایندگان درباره انتصابات فامیلی گفت:« ۶ نماینده درباره جلوگیری از انتصابات فامیلی تذکر دادند، ما خواستیم مصادیق ارائه شود تا پیگیری کنیم، برخی گفتند نگاه ما ناظر به آینده بوده و خواستیم بعدا چنین انتصاباتی صورت نگیرد، برخی هم گفتند از رسانه‌ها شنیدیم، لذا ما توقع داریم این مسائل قبل از رسانه ای شدن و مطرح شدن در تریبون سوالات خود را از ما بپرسند و اگر جواب قانع کننده ای نبود می‌توانند اعلام کنند.»

حسینی همچنین به طرح ها و لوایح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و البته تلاش کرد با انداختن توپ در زمین دولت قبل از شدت نقد خود بکاهد، او گفت:«تاکنون ۵۵۷ طرح از سوی مجلس ارائه شده ولی ما باید بیشتر به سمت ارائه لایحه از سمت دولت برویم،  چون دولت می‌تواند کار کارشناسی بیشتری انجام دهد،ضمن اینکه بار مالی آن هم در نظر گرفته می‌شود. البته نمایندگان هم حق دارند چون در دولت گذشته کم کاری‌هایی از سوی دولت وجود داشته و نمایندگان مجبور می‌شدند خودشان وارد عمل شوند.»

معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد:« انتظار داریم نمایندگان محدودیت‌های دولت را در نظر بگیرند چرا که گاهی نمایندگان در دیدار با رییس جمهور لیست بلندی از مسائل حوزه انتخابیه را ارائه می‌کنند که باید این اقدامات براساس واقع بینی صورت گیرد. در حال حاضر ۳۹ سوال از وزیر نیرو در مورد کم آبی مطرح شده، اما وزرای دولت تازه از راه رسیده اند و ما توقع داریم نمایندگان یک مقدار به وزرا فرصت دهند و عملکرد آنها را ببینند چرا که قطعا وزرای جدید نقشی در بروز مشکلات فعلی نداشته اند. البته وزرا در تعامل با مجلس هستند.»

به نظر می رسد مطالبات سنگین نمایندگان از دولت برای حوزه های انتخابیه و بازار شلوغ طرح ها که در مجلس به راه افتاده است کم کم صدای گلایه دولتمردان را بلند کرده است. گلایه هایی که البته دولتمردان قبلی هم داشتند اما توجهی به آنها نمی شد و حالا دامنگیر دولتمردان جدید شده است.