کدام واکسن های فعلی با امیکرون مقابله می کنند؟

40

1400/9/16

16:45


همزمان با تلاش پژوهشگران جهان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گونه جدید کووید-۱۹ که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) «اومیکرون» نامیده شده است، سازندگان واکسن در حال ارائه دستورالعمل‌هایی در مورد ارزیابی میزان مؤثر بودن دزهای واکسن‌های تولیدی خود در برابر این سویه جدید هستند.

کدام واکسن های فعلی با امیکرون مقابله می کنند؟

به گزارش بهداشت نیوز، این سازندگان همچنین در حال رقابت برای ساخت واکسن های جدید برای مبارزه با این سویه جدید کرونا که با نام علمی B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود، هستند.

اما اکنون سوال مطرح این است که واکسن های فعلی چقدر در برابر این سویه جدید موثر هستند و ساخت یک واکسن به روز شده چقدر طول می کشد.

در این گزارش خلاصه ای از آنچه تولیدکنندگان واکسن کرونا تاکنون گفته اند، آورده شده است.

مدرنا

شرکت داروسازی مدرنا هشدار داده است که واکسن کووید-۱۹ این شرکت با نام تجاری Spikevax، در برابر سویه جدید اومیکرون کرونا نسبت به گونه های قبلی اثربخشی کمتری دارد.

«استفان بانسل»، مدیرعامل شرکت مدرنا در گفت و گو با فایننشال تایمز گفت که تعداد زیاد جهش در سویه اومیکرون نشان می دهد در صورت غالب شدن این سویه کرونا، ممکن است نیاز باشد واکسن های فعلی کووید-۱۹ تنظیم شوند تا اثربخشی خود را در برابر این ویروس حفظ کنند.

در همین حال، بانسل دوشنبه گذشته به CNBC گفت که ممکن است «ماه‌ها» طول بکشد تا مدرنا، واکسنی را تولید و ارسال کند که به طور خاص نوع اومیکرون را هدف قرار دهد. وی گفت حداقل دو هفته طول می کشد تا مشخص شود جهش های اومیکرون چقدر بر کارایی واکسن تأثیر گذاشته است.

مدرنا و فایزر هر دو قصد دارند آزمایش کنند که آیا تزریق دز تقویتی واکسن های کرونا، سیستم ایمنی را به اندازه کافی تقویت می کنند تا از ابتلا به این سویه جدید جلوگیری کنند. مشخص شده است که دزهای تقویتی هر دوی این واکسن ها، سطح آنتی بادی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

فایزر-بایون تک

«اوگور شاهین»، مدیرعامل بایون تک به رویترز گفت که واکسن کووید-۱۹ آن احتمالاً محافظت قوی در برابر اومیکرون ارائه می دهد. احتمال دارد که مردم در برابر بیماری شدید ناشی از اومیکرون از محافظت قابل توجهی برخوردار شوند.

وی گفت: طی دو هفته آینده آزمایشات آزمایشگاهی خون افرادی که دو یا سه نوبت این واکسن را دریافت کرده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا بررسی شود آیا تولید واکسن‌های جدید ضروری است یا خیر. این شرکت در حال کار برای ارتقای واکسن است اما مطمئن نیستند که این کار لازم باشد.

میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا در برابر اومیکرون ارزیابی می‌شود

شاهین گفت که فکر نمی کند دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد. تنها چیزی که در حال حاضر من را نگران می کند این واقعیت است افرادی هستند که اصلا واکسینه نشده اند.

واکسن‌های mRNA (مدرنا و فایزر) دارای فناوری هستند که امکان اصلاح سریع را فراهم می کنند. «جریکا پیتس»، سخنگوی فایزر گفت: در صورت فرار اومیکرون از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن فایزر، محققان این شرکت می توانند واکسن فعلی را طی ۶ هفته تطبیق دهند و دسته های اولیه را طی ۱۰۰ روز ارسال کنند.

آکسفورد-آسترازنکا

دانشگاه آکسفورد که این واکسن کووید-۱۹ را با شرکت داروسازی «آسترازنکا» ساخته است، اعلام کرد: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن ها نمی توانند از ابتلا به بیماری شدید ناشی از اومیکرون جلوگیری کنند، وجود ندارد اما اعلام کرد که آماده است در صورت لزوم نسخه به روز شده ای از واکسن خود را تولید کند.

این دانشگاه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌رغم ظهور گونه های جدید کرونا در سال گذشته، واکسن‌ها همچنان سطوح بسیار بالایی از محافظت در برابر بیماری‌های شدید ارائه می دادند و تاکنون هیچ مدرکی دال بر تفاوت اومیکرون وجود ندارد.

جانسون اند جانسون 

شرکت داروسازی جانسون اند جانسون در بیانیه ای اعلام کرد که محققان این شرکت فعالیت برای ساخت واکسن اومیکرون را آغاز کرده اند. این شرکت مالک واکسن تک دزه کووید-۱۹ همچنین اعلام کرده که با دقت انواع جدید کووید-۱۹ را تحت نظر داشته و اثربخشی واکسن کووید-۱۹ خود را بر گونه های مختلف کرونا از جمله اومیکرون ارزیابی کرده است.

منبع: یورونیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو