امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه امروز در دوحه ریاست هفتمین نشست کمیته عالی راهبردی مشترک را برعهده گرفته و بر عزم خود برای تقویت روابط تأکید کردند.

در چارچوب هفتمین نشست کمیته عالی راهبردی قطر-ترکیه، دو طرف قطری و ترکیه نشست‌های مشترکی را برگزار کردند که با امضای ۱۵ توافق‌نامه‌ در زمینه‌های مختلف، زیر نظر سران دو کشور به پایان رسید.

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در این دیدار راه‌های تحکیم و توسعه روابط همکاری راهبردی بین قطر و ترکیه و چشم‌انداز ارتقای آن در سطوح مختلف به‌ویژه اقتصاد، سرمایه‌گذاری، صنعت، دفاع، امنیت، موقوفات، رسانه، فرهنگ و ورزش را بررسی کردند.

این خبرگزاری افزود: امیر قطر با تأکید بر اهمیت نشست‌های کمیته عالی و نشست‌های مقامات دو کشور به منظور دستیابی به اهداف خود در تحکیم مشارکت راهبردی قطر و ترکیه، خواستار دستیابی به توافقات جدید در زمینه‌های مختلف شدند.

خبرگزاری قطری همچنین اعلام کرد که تمیم و اردوغان دیداری دوجانبه داشتند و در آن درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به کشورهایشان تبادل نظر کردند.

بنا به این گزارش، دو طرف یادداشت تفاهم در زمینه اداره حوادث غیر مترقبه، پروتکل اجرای تعهدنامه مربوط با همکاری در اجرای رویدادهای مهم، بیانیه مشترک مربوط به ایجاد همکاری نهادی بین مجمع دیپلماتیک آنتالیا و مجمع دوحه، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه پروتکل‌ها و هفتمین نشست کمیته عالی استراتژیک امضا کردند.

بین دو طرف قطری و ترکیه‌ای همچنین تفاهم نامه دیگری بین مؤسسه استاندارد ترکیه و اداره استانداردهای عمومی قطر، توافقنامه برنامه‌ای برای همکاری در زمینه‌های بهداشتی و علوم پزشکی بین دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری بین ریاست امور دینی ترکیه و وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر به امضا رسید.

دو طرف همچنین در مورد دومین برنامه اجرایی در حوزه فرهنگ برای سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بین وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و وزارت فرهنگ و ورزش قطر و همچنین اولین برنامه اجرایی در حوزه ورزش و جوانان بین دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۴ به توافق رسیدند.