برنامه‌ریزی یک ناهار مجلسی به سبک پذیرایی ایرانی!

برنامه‌ریزی یک ناهار مجلسی به سبک پذیرایی ایرانی!


منبع: روزیاتو

183

1400/9/16

18:35


برنامه‌ریزی یک ناهار مجلسی به سبک پذیرایی ایرانی!

برنامه‌ریزی یک ناهار مجلسی به سبک پذیرایی ایرانی!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مهمانی رفتن و مهمانی دادن از عادات ما ایرانی‌هاست. اصلاً مادرها و مادربزرگ‌هایمان لطف پختن بعضی غذاها را تنها به حضور مهمان در خانه و دسته‌جمعی بودن دور سفره می‌دانند. مثلاً آش، قورمه‌سبزی، چلو گوشت یا کباب آن هم از نوع خانگی در لیست غذاهایی قرار می‌گیرند که باید دست جمعی دور سفره نوش جان کرد. حتماً برای شما هم پیش آمده که میزبان جمعی از اهالی خانواده یا دوستانتان باشید و تصمیم بگیرید برای پذیرایی سنگ تمام بگذارید! در چنین شرایطی پلوخورشت‌های مجلسی ایرانی و کباب گوشت گزینه‌های مناسبی هستند.

اما خیلی اوقات پیش آمده که در جمعی از ذائقه غذایی مهمان‌ها خبر نداریم، خیلی‌ها تمایلی به خوردن گوشت ندارند و باید به فکر دو نوع غذا برای پذیرایی از مهمان‌ها باشیم. در این شرایط پیشنهاد ما پختن یک غذای مجلسی ایرانی به همراه یک پلو مخلوط بدون گوشت است که رنگ و لعاب خوبی هم به سفره غذا می‌بخشد. اگر می‌خواهید از پذیرایی سربلند بیرون بیایید در ادامه این مقاله با برنامه‌ریزی یک ناهار مجلسی به سبک ایرانی همراه ما باشید.

چلو گوشت غذای اصلی روز مهمانی مناسب ذائقه ایرانی

اگر مهمانان شما گیاهخوار نباشند به ندرت ممکن است که از سرو چلو گوشت اصیل ایرانی‌ بر روی میز پذیرایی لذت نبرند. این یک غذای مجلسی خاص است که فقط برای مهمان‌های ویژه سرو می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای ناهار روز مهمانی طرز تهیه چلو گوشت را در اولویت دیگر دستورهای آشپزی‌تان قرار دهید. طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و درست کردن آن وقت زیادی از شما نمی‌گیرد؛ با این حساب فرصت کافی برای آماده کردن یک میز کامل پذیرایی را خواهید داشت.

چلو گوشت معمولاً با گوشت گردن گوسفندی و یا ماهیچه گوسفندی درست می‌شود. البته که می‌توان آن را با فیله گوساله هم آماده کرد. در پخت پلو هم دستتان باز است شما می‌توانید در کنار چلو گوشت انواع پلو ایرانی مانند پلو ساده، پلو زعفرانی، زرشک‌پلو یا شوید پلو را برای مهمانانتان آماده کنید؛ اما خوب است که در هر صورت برای پخت پلو از برنج خوش عطر ایرانی استفاده شود.

مواد لازم

  •         گوشت گردن گوسفندی یا گوشت ماهیچه ۸۰۰ گرم
  •         آب ۴ پیمانه
  •         پیاز ۱ عدد متوسط
  •         زعفران دم‌کرده ۵ قاشق غذاخوری
  •         دارچین یک قاشق چای‌خوری
  •         برگ‌بو ۴ عدد
  •         نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  •         زرشک و خلال پسته برای تزیین
  •         روغن به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. برای پخت چلو گوشت ابتدا کف قابلمه موردنظرتان مقداری روغن بریزد و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود. پیاز را شسته و نگینی خورد کنید. حالا پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید سبک و طلایی شوند. هر از چند گاهی پیاز را هم بزنید تا اطراف آن نسوزد و به صورت یکدست طلایی و سرخ شود.
  2. بعد از طلایی شدن پیازها گوشت را اضافه کنید. البته حتماً پیش از اضافه کردن گوشت به قابلمه آن را بشویید. همان‌طور که در ابتدا توضیح دادیم بهتر است از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید اما ماهیچه گوساله هم انتخاب بدی نیست. تا زمان تغییر رنگ گوشت به تفت دادن ادامه دهید.
  3. وقتی گوشت به خوبی تغییر رنگ داد نوبت اضافه کردن ادویه‌هاست. فلفل و زردچوبه را اضافه کنید اما از اضافه کردن نمک در این مرحله خودداری کنید چراکه باعث سفت شدن و دیرپز شدن گوشت می‌شود. ترکیب گوشت، پیاز و ادویه‌ها را به خوبی هم بزنید.
  4. برگ‌بو و آب را اضافه کنید و پس از به جوش آمدن آب درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم به مدت ۳ تا ۴ ساعت بپزد.
  5. وقتی دو ساعت از زمان پخت گذشت و به اصطلاح گوشت نیم‌پز شد نمک را اضافه کنید.
  6. نیم ساعت آخر پخت نصف زعفران را به همراه دارچین به گوشت اضافه کنید.

طرز تهیه پلو ساده برای سرو چلو گوشت

شما باید حداقل یک ساعت مانده به اتمام زمان پخت گوشت برای درست کردن پلو اقدام کنید. از آنجایی که قرار است برای پذیرایی از مهمان غذا بپزید دور پلوی دمی را خط بکشید. شما باید برنج را به روش آبکشی آماده کنید. پس برای شروع یک قابلمه مناسب با تعداد پیمانه‌های برنج انتخاب کرده و آب برنج را به جوش بیاورید.

برای هر نفر یک پیمانه برنج کافیست، می‌توانید دو الی سه پیمانه هم اضافه‌تر از تعداد به عنوان سرریز در نظر بگیرید. بهتر است برنج را برای چند ساعتی به همراه نمک خیس کنید تا پخت بهتری صورت گیرد اما اگر هم فرصت کافی برای خیساندن برنج نداشتید و یا فراموش کردید برنج را از پیش خیس کنید حواستان باشد که در این صورت زمان جوشاندن برنج کمی طولانی‌تر می‌شود.

وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد برنج را اضافه کنید. بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برنج آماده آبکش کردن است. برنج را آبکش کنید، ته قابلمه ته‌دیگ موردعلاقه خود را بگذارید و روی آن برنج بریزید. حالا اجازه دهید برنج با حرارت کم به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد. در آخر مقداری از برنج را برای تزیین با باقی‌مانده زعفران مخلوط کنید. این در صورتی است که بخواهید برنج را با دیس بر سر سفره بیاورید.

اگر تعدادتان کمتر است می‌توانید به جای آوردن دیس برنج برای هر کس یک برنج قالبی سرو کنید. برای این کار کف یک قابلمه کوچک مقداری برنج زعفرانی بریزید، قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و بعد روی آن برنج سفید بریزید. اجازه دهید ته‌دیگ کمی ترد شود، حالا قابلمه تک‌نفره را داخل بشقاب سرو برگردانید. این کار را به تعداد مهمان‌ها تکرار کنید. البته سرعت عمل در این روش بسیار اهمیت دارد و بهتر است از چند قابلمه به برای انجام این کار استفاده کنید تا پلو قالبی تمام مهمان‌ها هم‌زمان آماده سرو باشد.

این روش پخت برنج برای سرو هر نوع غذایی در روز مهمانی به کارتان می‌آید از خورش مرغ گرفته تا چلو گوشت و کباب سلطانی، در هر صورت می‌توانید به کمک این دستور یک پلو رستورانی ساده اما خوش عطر و خوش قیافه برای مهمانانتان آماده کنید.

مرصع پلو، یک پلو مخلوط ایرانی با رنگ و لعابی دلپذیر

اگر از ذائقه مهمانان خود مطمئن نیستید خوب است که غذای دوم را مناسب با رژیم گیاهخواری انتخاب کنید. مرصع ‌پلو یکی از خوش عطروطعم‌ترین پلوهای اصیل و مجلسی ایرانی است که می‌توانید به عنوان غذای دوم بدون هیچ نوع گوشتی بر سر میز پذیرایی بیاورید. البته که می‌توان آن را به همراه چلو گوشتی که در ابتدا به شما آموزش دادیم هم سرو کنید.

برخلاف باور عموم که تصور می‌کنند مرصع پلو طرز تهیه سختی دارد این غذا به سادگی آماده می‌شود اما ناگفته نماند که آماده کردنش به صرف وقت و حوصله‌ی زیادی احتیاج دارد. شما برای پخت این غذا باید یک برنج سفید آماده کرده و بعد روی آن را با مخلفاتی مانند خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست پرتقال، مرغ ریش ریش و … تزئین کنید. دستور پلو ساده رستورانی را که برایتان نوشتیم فقط مانده تا با مخلفات مرصع پلو آشنا شوید تا این غذای مجلسی ایرانی را بر سر میز پذیرایی برای مهمانان خود سرو کنید.

مواد لازم

برنج ۵ پیمانه (برای ۵ نفر)

پیاز ۲ عدد متوسط

زعفران دم‌کرده سه قاشق سوپ‌خوری

مغز گردو یک‌سوم پیمانه

خلال پسته یک‌سوم پیمانه

خلال بادام یک‌سوم پیمانه

خلال پوست پرتقال یا نارنج یک‌سوم پیمانه

کشمش دوسوم پیمانه

زرشک دوسوم پیمانه

زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری

شکر یک قاشق غذاخوری

کره ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

  1. برای تهیه مرصع‌پلو زرشک و کشمش را با آب خنک خیس کنید و کنار بگذارید.
  2. حالا باید به سراغ آماده‌سازی خلال‌ها بروید، خلال پسته و بادام را به همراه مقداری گلاب داخل یک کاسه خیس کنید.
  3. در مرحله بعد به سراغ آماده‌سازی خلال پوست پرتقال بروید. برای این کار خلال پوست پرتقال را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه آبکش کرده و این کار را دو بار دیگر تکرار کنید. بعد از آخرین مرحله خلال‌ها را با آب سرد بشویید و با یک قاشق شکر برای دو دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید این کار برای گرفتن تلخی خلال پرتقال ضروری است.
  4. در مرحله بعد باید برنج را به همان شیوه‌ای که در بالا توضیح دادیم آماده کنید. اجازه دهید پلو برای چهل دقیقه دم بکشد. برای تهیه مرصع‌پلو برنج را به شکل پلو ساده درست می‌کنیم و هنگام سرو آن را با مخلفات تزئین می‌کنیم. برنج شما باید به مدت ۴۰ دقیقه با شعله ملایم دم بکشد.
  5. تا برنج شما دم می‌کشد پیازداغ مجلسی را آماده کنید، پیازها باید ترد و طلایی باشند.
  6. در مرحله بعد زرشک و کشمش را با مقداری کره تفت دهید. خلال‌ها را جداگانه با مقداری پودر هل تفت دهید تا کمی نرم شوند. بعد از دم کشیدن برنج کمی از پلو را با زعفران مخلوط ‌کنید و از تمامی این مخلفات برای تزئین مرصع‌پلو استفاده کنید. فراموش نکنید که تزئین مرصع پلو مهم‌ترین قسمت پخت آن است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً پیش از سرو غذا چندین عکس از تزئین مرصع ‌پلوی مجلسی ببینید تا بهترین دیس مرصع‌پلو را بر سر میز بیاورید.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو