نحوه کاشت و نگهداری از گل ارغوان

نحوه کاشت و نگهداری از گل ارغوان


منبع: بیتوته

185

1400/9/17

10:00


نحوه کاشت و نگهداری از گل ارغوان



عکس درخت ارغوان, درخت ارغوان, ویژگی های درخت ارغوان

ارغوان را درختی می نامند که حضرت جبرئیل در شمایل آن بر حضرت موسی وارد شد

همه چیز درباره گل ارغوان یا ارغوانی

در افسانه های دور، ارغوان را درختی می نامند که حضرت جبرئیل در شمایل آن بر حضرت موسی وارد شد. گل ارغوان، حاصل درختی پربار است که از زیبایی هیچ چیز کم ندارد.

مقدمه ای درباره گل ارغوان

cercis siliquastrum، نام علمی گل ارغوان است. ارغوان یک درخت است که آن را از تیره ی پروانه آسا می شناسند. درخت ارغوان درختی است که در بهار پربار می شود و گلهایی دارد به رنگ بنفش مایل به قرمز که این گل ها خیلی زودتر از برگ های درخت رشد می کنند و خود را نشان می دهند.

 

این درخت دارای شاخه های متقابل بسیار است و در بین افراد به لحاظ زیبایی طرفداران زیادی دارد. گل ارغوان بیشتر در سرزمین ‌های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیا رشد می کند. عموما این گیاه را به صورت درختچه می بینند اما درخت آن نیز وجود دارد و گاهی ارتفاع آن به دوازده متر هم می رسد.

 

خراسان رضوی، ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس و در پاوه استان کرمانشاه (روستای داریان)، مناطقی در ایران هستند که خاستگاه گل ارغوان نیز محسوب می شوند. این گل در این مناطق به صورت خودرو رشد می کند و بدون هیچ رسیدگی، بارور می شود. 

 

ویژگی های ظاهری درخت ارغوان 

درخت ارغوان دارای برگ و گل است که برگ های این درخت قلبی شکل هستند و کناره های این برگ کاملا صاف بوده و هیچ کرکی بر روی این برگ ها وجود ندارد. همان طور که گفتیم، گل ارغوان قبل از اینکه برگ های این درخت پدید آیند، نمایان می شوند و این گل ها به رنگ بنفش متمایل به قرمز می باشند.

 

گل ارغوان عموما به صورت سه تا شش تایی و به صورت حجمی رشد می کند و علاوه بر اینکه ساقه های این درخت میزبان خوبی برای گل هایش هستند، این گل ها بر روی تنه ی اصلی درخت نیز به خوبی رشد می کنند و نمایان می شوند.

 

گل ارغوان در اوایل بهار رخ می نماید و همان طور که اشاره کردیم، چون به صورت حجمی پدیدار می شوند، زیبایی بصری خاصی دارند. نکته ی جالب درباره ی گل ارغوان این است که این گل ها خوراکی هستند و اتفاقا مزه ی ترشی هم دارند و در انواع سالاد مورد استفاده واقع می شوند. البته که استفاده از گل ارغوان در سالاد، یک گزینه ی کاملا دلبخواهی است و تنها افراد خاصی در برخی از مناطق از این گل برای خوراک استفاده می نمایند. 

 

اردیبهشت را می توانیم ماه ارغوان بنامیم، این درخت در این ماه نهایت زیبایی خود را به رخ می کشد. با فرا رسیدن اردیبهشت، شما می توانید شاهد گل های صورتی و بنفش ارغوانی باشید که از این درخت آویزان است و حجم زیاد این گل ها، لذت بصری آن را چندین برابر می کند. در این ماه، کم کم برگ ها هم به شکل قلبی ظاهر می شوند و در ترکیب با این گل های خوشه ای به تماشایی ترین حالت خود نمایان خواهند شد. 

 

خصوصیات درخت ارغوان, گل ارغوان, عکس گل ارغوان

گل ارغوان حاصل درختی پربار است که از زیبایی هیچ چیز کم ندارد

 

شرایط مناسب برای نگهداری ارغوان 

همان طور که خدمت تان عرض کردیم، ارغوان گل سختی نیست و نیاز به نگهداری دائمی و یا دقت ندارد. این درختچه به صورت خودرو در برخی از مناطق در فصول خاص خودش رشد می کند گلدهی دارد. مثلا شهرهای شمالی استان خوزستان مانند دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان و هفت تپه، از بهترین مناطقی هستند که گل ارغوان در این مناطق به وفور یافت می شود.

 

اما با این حال باید خدمت تان عرض کنیم که باغچه ‌های بزرگ یا حاشیه کنار پیاده ‌روها، بهترین مکان برای استفاده و کاشت ارغوان می باشد. ارغوان برای اینکه کامل و سریع رشد کند نیاز دارد تا از نور زیاد آفتاب به طور کامل تغذیه نماید. بنابراین از کاشتن ارغوان در مناطقی که سایه هستند و یا نور آفتاب در آن قسمت ها کم است، جدا خودداری کنید چون به نتیجه نخواهید رسید. 

 

از طرف دیگر به هیچ وجه ارغوان را نباید در مناطق سردسیر و سرما بکارید. اصلا خود این درخت هم عموما در مناطق خشک و آفتابی به صورت خودرو رشد می کند و اصلا و به هیچ وجه، علاقه ای به سرما ندارد. او آفتاب دوست و گرما دوست است و تنها در این شرایط است که نهایت زیبایی خود را نمایان می کند.

 

خاک های آهکی پرقوت، یکی از بهترین گزینه های برای رشد سریع و کامل ارغوان است. اصلا به همین دلیل است که مناطق کویری و مرکزی ایران، بهترین مکان ها برای رشد این گونه گیاه محسوب می شوند. او به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و مکان هایی که زیر این تابش هستند، بهشت ارغوان خواهند شد. خشکی زیاد هیچ تاثیری بر رشد ارغوان نمی گذارد و در برخی مواقع حتی رشد او را نیز تسریع می بخشد.

 

ببینید، خاکی که ارغوان می تواند در آن رشد کند، باید زهکشی مناسب و قوی داشته باشد. در واقع هر چقدر زهکشی یک خاک بیشتر باشد، شرایط آن خاک برای پرورش ارغوان بهتر خواهد بود. چرا که ریشه های ارغوان به شدت قوی نفوذی است و اگر زیر کرسی یک خانه و یا در کنار یک درخت کاشته شود، قدرت ریشه هایش به حدی است که در طولانی مدت می تواند دیوار را سست نماید. 

 

عکس درخت ارغوان, درخت ارغوان, ویژگی های درخت ارغوان

ارغوان گل سختی نیست و نیاز به نگهداری دائمی و یا دقت در نگهداری ندارد

 

کاربردهای گل ارغوان 

با توجه به زیبایی بیش از اندازه گل ارغوان و اینکه تقریبا درختچه ی گل بسیار کم دردسری است، شهرداری ها برای تزیین و حاشیه شهرها و روستاها استفاده می کنند. همچنین سازمان حفظ منابع طبیعی کشور نیز پیشنهاد می کند که از این درختچه سخت جان برای زیبایی محیط های مختلف عمومی و خصوصی استفاده شود. از این رو برخی از مناطق دولتی، نهال ارغوان را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می دهند تا از آن ها برای زیباسازی فضا استفاده نمایند. 

 

نحوه کاشت و تکثیر ارغوان 

برای اینکه گل ارغوان را تکثیر کنند، کافیست که بذر این گیاه در فروردین ماه در فضای آزاد بکارید. علاوه بر این می توانید گل ارغوان را از راه های قلمه زدن و پیوند نیز زیاد کنید. البته که هر جا که خاک نامطلوب است و آب به حد کافی وجود ندارد، گل ارغوان می تواند زیبایی خود را نمایان سازد. در نهایت برای انتقال نهال ارغوان صبر کنید تا زمستان شود و گیاه در خواب زمستانه برود و در همان زمان، نهال را جابجا کنید چرا که در این زمان، کمترین آسیب ممکن به نهال وارد خواهد شد. 

 

 ویژگی های درخت ارغوان, خصوصیات درخت ارغوان, گل ارغوان

تکثیر گل ارغوان

 

گل ارغوان و ولایت پروان افغانستان 

پروان نام یک ولایت در افغانستان که می توانیم آن را معدن گل ارغوان نیز معرفی نماییم. این ولایت در اردیبهشت هر سال، به دیدنی ترین حالت خود در می آید چرا که رشد گل های ارغوان در این منطقه، زیبایی بصری منطقه را هزاران برابر می کنند. به همین دلیل هر سال در اردیبهشت ماه، جشن ارغوان که یک مراسم ادبی و فرهنگی است در این ولایت برگزار می گردد.

 

شاعران و نویسندگان و همین ‌طور مقامات دولتی و محلی منطقه پروان در این مراسم حضور پیدا می کنند و این جشن یکی از معروف ترین جشن های سنتی افغانستان نیز به حساب می آید. به همین دلیل این دولت تلاش دارد تا آن را با عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت نماید. چرا که این جشن یکی از زیباترین جشن هایی خواهد بود که هر فرد در زندگی اش خواهد دید. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو