کامپوزیت دندان چیست و چه عواملی باعث لق شدن کامپوزیت می شود؟

کامپوزیت دندان چیست و چه عواملی باعث لق شدن کامپوزیت می شود؟


منبع: بیتوته

125

1400/9/17

10:00


کامپوزیت دندان چیست و چه عواملی باعث لق شدن کامپوزیت می شود؟



علت جدا شدن کامپوزیت دندان, لق شدن لمینت دندان, لق شدن لمینت دندان

لق شدن کامپوزیت دندان علت های متفاوتی دارد

 

چه عواملی باعث لق شدن کامپوزیت دندان می شود؟

جدا شدن و افتادن کامپوزیت دندان ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد از جمله عفونت لثه ها، وارد شدن فشار بر روی دندان ها ، نا مرغوب بودن کیفیت کامپوزیت و یا پوسیدگی دندان ها و ... در این مقاله با علت های لق شدن کامپوزیت دندان به طور مفصل آشنا خواهید شد.

لمینت و کامپوزیت دندان

 

 لق شدن لمینت دندان, لق شدن کامپوزیت دندان, کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست

 

لمینت و کامپوزیت از بهترین درمان ها برای ترمیم و زیبایی دندان است. اگر دندان های شما دچار شکستگی یا سائیدگی و یا ترک خوردگی شده باشند و یا هر نوع مشکلی که زیبایی آنها را تحت تأثیر قرار داده باشد مانند وجود فاصله بین آنها و یا ناهمواری ها و... باید با روش های ترمیمی مانند لمینت این مشکل را رفع کرد.

 

یکی از بهترین روش های زیبا سازی ظاهری دندان ها و رفع مشکلات مربوط به آنها قرار دادن روکش بر روی دندان ها و یا لمینت می باشد. برای این کار ابتدا باید آنها را با تراش دادن مینا تمیز کرد و برای روکش کاری آماده کرد سپس قالب گیری را انجام داده و در نهایت با کمک دندانپزشک بر روی دندان قرار داد.

 

برای لمینت دندان از موادی مانند مواد سرامیکی استفاده می شود که علاوه بر جلوه زیبایی که به دندان ها می دهد بسیار با دوام نیز هستند. 

علاوه بر این روش از روش کامپوزیت هم می توان استفاده کرد و به نتایج مطلوبی رسید. در روش استفاده از کامپوزیت از مواد کامپوزیتی با کیفیت استفاده می شود و دندان ها روکش می شوند. یکی از مزیت های استفاده از کامپوزیت عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان ها می باشد.

 

موارد استفاده از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روشی است که برای اصلاح طرح لبخند و رفع بد فرمی و بد رنگی و از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. در این فرایند شما نیازی به تراش مینای دندان ندارید و تنها ایجاد خراش بر روی آن به دلیل اینکه مواد به خوبی بر روی سطح آنها بچسبد لازم می باشد. 

 

ونیز کامپوزیت از لحاظ روکش گذاری بسیار مشابه لمینت می باشد. اینکه برای زیبایی از کامپوزیت و یا لمینت سرامیک و یا کامپوزیت ونیر استفاده شود به عهده خود شخص می باشد. 

به طور کلی کامپوزیت دندان با اهداف زیر انجام می شود:

• از بین بردن فاصله بین دندان ها

• ردیف کردن دندان ها 

• تغییر رنگ و اصلاح دندان ها

• درخشندگی و سفیدی دندان ها

• بهبود طرح لبخند برای داشتن لبخند های جذاب

 

عوارض استفاده نادرست از کامپوزیت 

اگر چه برای ترمیم و زیباسازی دندان ها از کامپوزیت استفاده می شود اما در صورت استفاده نادرست از این مواد ممکن است دندان ها سائیده شده و یا لق شوند. حتی در مواردی نیز ممکن است باعث تخریب دندان ها و ایجاد مشکلات فک شود.

 

از این رو باید برای این کار به یک پزشک مجرب و ماهر مراجعه کرد. درمان های زیبایی بیش از یک رشته تخصصی را در بر می گیرد و دندانپزشکانی که در زمینه زیباسازی فعالیت دارند باید به  اندازه کافی آموزش های لازم را دیده و از تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشند.

 

زیرا کارهای زیبایی در مطب های دندانپزشکی به شکل روز افزونی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی درآمد بسیاری از مطب های وابسته به این نوع خدمات است و هر چه تقاضا و خواسته های مشتری بیشتر باشد می تواند منجر به درمان ناموفق شود به خصوص اگر پزشک در این زمینه به اندازه کافی سر رشته نداشته باشد.

 

KEYWORDS

موارد استفاده از کامپوزیت 

 

کامپوزیت همیشه لازم نیست

برخی از افراد ممکن است به دلایل بسیار جزئی مانند زردی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنند و قصد آنها سفید کردن باشد اما به دلیل کم توجهی ممکن است به آنها استفاده از کامپوزیت پیشنهاد شود. استفاده بی جا از کامپوزیت سبب تشدید سائیدگی دندان ها ، لق شدن دندان و حتی تخریب آنها و مشکلات مفصل فک می شود.

 

دلایل لق شدن و کنده شدن کامپوزیت دندان ها

1- پوسیدگی دندان ها و لق شدن کامپوزیت

بعد از کامپوزیت کردن ممکن است این لایه روکش شده به دلایل مختلفی لق شده و یا کنده شود. یکی از مهم ترین دلایل این امر پوسیدگی دندان ها می باشد. اگر دندان ها پوسیده شوند پیوند میان آنها با کامپوزیت سست شده و در نهایت لق شده و از دندان جدا می شود.

دندانپزشک با معاینه و بررسی دندان ها و بسته به میزان پوسیدگی آنها ممکن است اقدام به تعویض کامپوزیت کند و در صورت پوسیدگی زیاد نیاز به تعویض تاج دندان خواهد بود.

 

2- کیفیت نامرغوب مواد کامپوزیت و لق شدن کامپوزیت

از دیگر دلایل لق شدن و کنده شدن روکش کامپوزیت می توان به کیفیت پایین مواد کامپوزیت اشاره کرد. اگر کامپوزیت در مدت کوتاهی بعد از ترمیم لق شود به احتمال زیاد به علت استفاده از رزین کامپوزیت نامرغوب می باشد. 

 

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید به یک دندانپزشک مجرب و متخصص مراجعه کنید زیرا علاوه بر اینکه استفاده از مواد با کیفیت اهمیت دارد ، میزان تخصص و تجربه پزشک نیز بسیار مؤثر است، زیرا تنها یک دندانپزشک مجرب با استفاده از تجربه و مهارت بالا می تواند به بهترین شکل قالب گیری و فرم دهی را انجام دهد و بین کامپوزیت و مینای دندان یک پیوند مناسب ایجاد کند.

 

3- عفونت لثه ها و لق شدن کامپوزیت

اما یکی دیگر از دلایل لق شدن کامپوزیت که از مهم ترین علت ها نیز می باشد عفونت لثه هاست. عفونت لثه ها به دلایل مختلفی مانند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و تجمع باکتری ها در اطراف دندان و جرم کامپوزیتی ایجاد می شود. 

عفونت دندان باعث می شود لثه ها دچار تورم و التهاب شده و به روکش کامپوزیت فشار زیادی وارد شود. فشار وارد شده باعث می شود پیوند بین کامپوزیت و دندان ضعیف شده و در نهایت باعث لق شدن و کنده شدن آن شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی باید بهداشت دهان و دندان را به شکل صحیحی رعایت کرد. 

 

4- وارد شدن فشار زیاد به دندان ها و لق شدن کامپوزیت

وارد شدن فشار زیاد به دندان ها نیز یکی از دلایلی است که ممکن است باعث لق شدن و کنده شدن کامپوزیت شود. این فشار ممکن است به علت خوردن غذاهای سخت و سفت ایجاد شود. مثلا وقتی که پوست تنقلات را با دندان ها خرد می کنید این کار باعث می شود تا فشار زیادی بر روی رزین کامپوزیت وارد شود و منجر به کنده شدن آن شود. 

گاهی اوقات نیز انجام برخی از ورزش های سنگین ممکن است باعث ایجاد فشار بر روی دندان ها شود و منجر به لق شدن و کنده شدن کامپوزیت شود.

 

چه کسانی نباید از کامپوزیت استفاده کنند؟

 

 معایب کامپوزیت دندان, افتادگی  کامپوزیت دندان, کنده شدن کامپوزیت دندان ها

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند نباید از کامپوزیت استفاده کنند

 

برای پاسخ به این سوال باید گفت که تقریبا تمام افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند دارند می توانند از این روش استفاده کنند. کامپوزیت و لمینت بر روی دندان هایی که سالم هستند کاربرد دارند. این دو روش تنها برای بر طرف کردن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی و از بین بردن فاصله بین آنها به کار می روند. 

 

افرادی که قصد کامپوزیت کردن دارند باید ابتدا مشکلات مربوط به سلامت دندان ها را رفع کنند سپس برای این کار اقدام کنند. به طور کلی افراد زیر تا زمان برطرف شدن مشکل نمی توانند از کامپوزیت استفاده کنند:

• افرادی که عادت هایی مانند دندان قروچه دارند.

• افرادی که سائیدگی شدید دندان دارند.

• افرادی که بیماری لثه دارند.

• افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو