لزوم حفاظت از تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی در قالب هنجارهای فردی و اجتماعی جریان مد و لباس

134

1400/9/17

15:06


امروز در جامعه‌ای که رسانه‌ها فرمانروایی می‌کنند، برای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید در قدم نخست در پی تدوین الگوی بومی تولید رسانه‌ای بود.

لزوم حفاظت از تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی در قالب هنجارهای فردی و اجتماعی جریان مد و لباس

گروه مد و لباس هنرآنلاین: جهانی‌شدن که در بستر فناورى ارتباطات و انقلاب اطلاعات، موجب کم‌رنگ‌تر شدن مرزهاى مکانى و زمانى شده، موجد بسط ارزش‌های فردى در میان فرهنگ‌هایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزش‌ها را در جهان دارند.

امروز در جامعه‌ای که رسانه‌ها فرمانروایی می‌کنند، برای ترویج سبک زندگی اسلامی و مناسب جامعه اسلامی ایرانی، باید به دنبال تدوین الگوی بومی تولیدات رسانه‌ای باشیم؛ الگویی که برمبنای اصول دینی و فرهنگی ما باشد و ضمن در نظر گرفتن المان‌های جذاب رسانه‌ای برای مخاطب، بدون آنکه قصدی برای فریب افراد داشته باشد، مفاهیم والا و ارزشمند فرهنگی ما را همان‌گونه که هست به مخاطبان رسانه‌ عرضه کند.

این در حالی است که پوشش در تمدن عظیم اسلامی همواره به‌عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده هنجارهای فردی و اجتماعی مطرح بوده است. این امر در طول زمانه معاصر به برجسته‌ترین حالت، خود را بازنمایی کرده است و این عاملیت تعیین‌کننده بیشتر به علت برخوردهای تمدن‌های مختلف در مواجهه با یکدیگر و تعامل‌های سازنده میان ایشان بوده است.

این مطلب در پى پاسخ به این پرسش است که در دنیاى گسترده فناوری‌های ارتباطى و ماهواره‌ای، کنش شخصى و اجتماعى افراد تا چه اندازه بر اساس دریافت‌های آگاهانه یا غیرآگاهانه ارتباطى شکل می‌پذیرند حال آنکه بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد این تأثیرات بیش از آنکه منجر به بروز رفتار و کنش آشکار اجتماعى جدید شود، بر شناخت استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها تأثیر گذاشته است.

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ناگزیر از ارتباط و برخورد با دیگران هستیم. ارتباط برقرار کردن از آغاز جهان هستی، به‌عنوان نیاز طبیعی انسان در تعامل با دیگران همواره موردبحث بوده است و درواقع برآیند تعاریف مختلف گویای آن است که هرکسی از دیدگاه خود به تعریف ارتباط و ویژگی‌ها و شرایط برقراری آن می‌پردازد، اما آنچه مسلم است بی‌تردید پیام همه این نوشته‌ها، دیدن، شنیدن، درک و پذیرش روح انسان از سوی طرفین است و آنگاه یک ارتباط انسانی برقرار شده است.

در همه زمان‌ها، در همه فرهنگ‌ها، در همه ملیت‌ها و با همه شرایط اجتماعی متفاوت در جای‌جای جهان هستی، ارتباط و چگونگی و چرایی برقراری آن همواره موردبحث و مباحثه قرار گرفته است.

در شرایط اجتماعی متفاوت، قالب‌های برقراری ارتباط هم مختلف بوده است، اما هدف همه این ارتباطات همواره برقراری ارتباطی انسانی بوده است. از آغاز آفرینش جهان هستی، ابزارها، مکانیسم‌های برقراری ارتباط، گاه کلامی یا غیرکلامی؛ گاه از طریق تصویری یا سنگ‌نبشته‌ای بر روی دیوار، در داخل غارها یا بر روی قالیچه و پارچه‌ای و بعدها توسط پیک‌ها و قاصدها و سپس با توجه به پیشرفت بشر از طریق رسانه‌های نوشتاری، شنیداری و بعد دیداری صورت گرفته است.

در حقیقت قالب‌های برقراری ارتباط امروزه و در جهان معاصر بسیار پیشرفته و مترقی است، به‌طوری‌که اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای در دورترین نقطه جهان هستی رخ دهد، با مطلع شدن انسان‌ها در کمتر از چند ثانیه در سایر نقاط هستی، بلافاصله با آن واقعه ارتباط برقرارشده است و انسان به‌گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد، خوشحال بودن، ناراحت شدن، همدلی، خشمگین شدن و... و عکس‌العمل‌های مختلفی که به‌گونه‌ای نشان از دریافت پیام توسط گیرنده است، انجام می‌پذیرد.

با پیشرفت وسایل ارتباطی نوین هرلحظه و دم‌به‌دم چگونگی برقراری ارتباطات انسانی دچار تحول می‌شود، آیا ارتباطی که امروز، از طریق اینترنت با دورترین نقطه جهان میسر می‌شود، قابل قیاس با چگونگی برقراری ارتباط در صدها سال پیش است؟ به‌طورقطع جواب نه است چرا که امروز پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی نوین و توسعه روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و به‌ویژه، اینترنت، ماهواره و همچنین شبکه‌های گسترده اجتماعی که در فضای مجازی وجود دارند، تأثیر شگرفی بر برقراری ارتباطات در زندگی مردم و نیز رفتار و مناسبات اجتماعی آنان گذارده است. همین تأثیر نیز موجب شده تا رسانه‌ها نیز از این فضا متأثر شده و با بهره گرفتن از این فرصت و این فضا اخبار خود را متناسب با آنچه مخاطبان از آن انتظار دارند منتشر کنند.

شاید برای خیلی‌ها تغییر ارزش‌های فرهنگی و مؤلفه‌هایی همچون مد از طریق استفاده از ماهواره و اینترنت بسیار ساده انگارانه به نظر برسد. بسیاری از کسانی که مشتری این محصولات می‌شوند با این توجیه درهای خانه خود را به این فضا باز می‌کنند که "انسان صاحب عقل و شعور است و قدرت انتخاب دارد. ما می‌بینیم و بعد هر آنچه را که خودمان صلاح بدانیم استفاده خواهیم کرد" اما حقیقت چیز دیگری است.

باید پذیرفت که در دنیای امروز، رابطه افراد با رسانه‌ها از نوع هم‌نشینی و معاشرت است. وقتی ما یک رسانه را برای استفاده انتخاب می‌کنیم، در حقیقت گردانندگان آن رسانه را برای معاشرت و هم‌نشینی برگزیده‌ایم. هرچند که رویکرد ما به یک رسانه منتقدانه هم باشد، رفته‌رفته این معاشرت بر افکار ما تأثیرگذار خواهد بود.

افراد بسیاری، ابتدا تنها باهدف آگاهی از نحوه پوشش و مدهای امروزی و ارضای یک حس کنجکاوی، مخاطب شبکه‌های مد ماهواره و یا سایت‌های اینترنتی مربوطه شده‌اند اما مداومت در دریافت این شناخت کم‌کم مرزهای حساسیت آن‌ها را نسبت به نوع پوشش خود عقب‌تر رانده و نگرششان نسبت به مفاهیمی همچون حیا، عفاف و حجاب تغییر پیداکرده است. همین می‌شود که در بسیاری از خانواده‌ها، تنها یکی دو سال بعد از ورود ماهواره، تغییرات شگرفی در زندگی آن‌ها اتفاق افتاد که اتفاقاً تغییرات محسوس این امر مربوط به زمان پس از انقلاب است.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله، نبود خوراک مناسب داخلی برای افراد جامعه است. اگرچه تولیدات  جامعه رسانه‌ای امروز از صداوسیما گرفته تا انواع سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و مطبوعات، نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اما این خوراک وافر تولیدی یارای رقابت با خوراک تولیدی رسانه‌های غربی را ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو