متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یک تا دو وعده ماهی در هفته میل شود که شناخت فواید آن می‌تواند عامل ترغیب ذائقه و گنجاندن آن در رژیم غذایی باشد.

در ادامه این مطلب به ۸ مورد از فواید عادت به خوردن ماهی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

۱. منبع سرشار از ویتامینE
ویتامین E به خنثی ‌شدن عملکرد رادیکال‌های آزاد و پیری زودرس سلول‌ها کمک می‌کند. تاثیر آنتی‌اکسیدانی این ویتامین از بدن در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا مانند التهابات، رشد سلول‌های سرطانی و... اثبات شده ‌است.  

2. منبع غنی امگا3
امگا۳ اسیدهای چرب ضروری و مفید برای حفظ عملکرد صحیح سیستم قلبی‌عروقی هستند. این اسیدهای چرب همچنین به بهبود عملکرد شناختی، تقویت ایمنی و تعادل مطلوب اندام‌های بدن کمک می‌کند.

۳. حاوی پروتئین‌های باکیفیت
پروتئین‌های موجود در ماهی از نوع پروتئین‌های باکیفیت است. این پروتئین‌ها احساس سیری طولانی ایجاد می‌کنند و مانع از احساس ضعف بین وعده‌های غذایی می شود. از این نظر ماهی جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است و نیاز عضلات را تامین می‌کند.

4. فاقد چربی زیاد
حتی ماهی‌های چرب نیز نسبت به گوشت قرمز چربی کمتری دارند که البته از نوع چربی مفید است. اما میزان چربی در ماهی‌های کم‌چرب بسیار پایین‌تر است. به‌طور کلی، این سطح چربی‌های مفید برای بدن لازم است و حتما باید در رژیم غذایی گنجانده‌ شوند.

۵. سرشار از ویتامینD
ویتامینD به جذب کلسیم کمک می‌کند و از همین‌رو برای استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است. گرچه این ویتامین تحت‌تاثیر نور خورشید در بدن سنتز می‌شود اما مصرف خوراکی‌‌های غنی از این ویتامین مانند ماهی نیز مفید خواهد بود.

6. سرشار از ید
ید ماده معدنی برای عملکرد مطلوب و متعادل هورمون‌های تیروئید است. ترشح کافی این هورمون‌ها در دوران جنینی برای شکل‌گیری و رشد سیستم عصبی ضروری است. همچنین کمبود ید در سنین مختلف نیز زمینه‌ساز اختلالات تیروئیدی و پیامدهای آن است.

۷. منبع عالی فسفر
فسفر به حفظ استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و مانع از بروز شکستگی‌های استخوانی می‌شود. البته فسفر در سلامت دندان‌ها نیز موثر است زیرا مینای دندان‌ها را تقویت می‌کند. 

8. غذایی کم‌‌کالری
ماهی جزء غذاهای کم‌کالری محسوب می‌شود و انتخاب خوبی در دوران رژیم لاغری است. البته باید مراقب بود که ماهی با روغن فراوان سرخ نشود یا در کنار آن سس‌های چرب نباشد.