فوت و فن کاشت گل جعفری

منبع: فوت و فن

110

1400/9/18

08:50


گل جعفری یکی از اصیل‌ترین گل‌هایی است که می‌توان در باغچه پرورش داد. این گیاه حالا حالاها باغچه‌تان را بی‌گل نمی‌گذارد!

این گیاه باغچه پاییزی‌تان را پر از گل می‌کند! گل جعفری ظاهر خاصی دارد که شبیه بقیه گل‌ها نیست. اگر چه این گیاه بومی مکزیک است، می‌توان آن را در خیلی از جاهای دنیا پرورش داد چون انطباق پذیری عالی دارد. گل جعفری نگهداری زیادی نمی‌طلبد و سخت گیر نیست. از این گیاه ۳ گونه عمده وجود دارد که می‌توانید بسته به سلیقه‌تان یکی از آنها را بکارید: گل جعفری آفریقایی، گل جعفری فرانسوی و گل جعفری طلایی.

این گیاه انواع بلند و کوتاه دارد. نوع کوتاه آن تنها ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر رشد کرده، در حالی که انواع بلند تا ۴۵ سانتی متر هم بزرگ می‌شوند.

شرایط نگهداری

– نور

برای اینکه گیاه بیشتر گل بدهد و سالم‌تر بماند آن را در آفتاب کامل بکارید.

– آبیاری

بعد از کاشت گیاه در باغچه به خوبی آن را آبیاری کنید. اگر هوا گرم و خشک است گیاه را هر روز آبیاری کنید. بیشتر از چند روز گیاه را خشک نگه ندارید. بعد از اینکه گیاه در خاکش مستقر شد و چند هفته از کاشتش گذشت، بیشتر می‌تواند به خشکی مقاومت کند. اما باز هم اگر به صورت هفتگی آبیاری شود بیشتر گل می‌دهد.

– خاک

گل جعفری سخت گیر نیست. خاک معمولی که در باغچه‌ها پیدا می‌شود و مقداری آب گیاه را راضی و خوشحال نگه می‌دارد. البته تا زمانی که خاک خیلی اسیدی نباشد. بهتر است پی اچ خاک بالای ۶ باشد.

گیاه جعفری به خاکی پر از مواد ارگانیک نیاز ندارد. در حقیقت به نظر می‌رسد گیاه در خاکی ضعیف رشد بهتری دارد.

– کود دهی

تنها در صورتی که خاک‌تان خیلی ضعیف است به گیاه کود بدهید. بهترین کاری که می‌توان برای گلدهی بیشتر گل جعفری انجام داد، زدن سر شاخه‌ها است.

دوره گل دهی

این گیاه بدون توقف در تمام تابستان گل می‌دهد تا زمانی که اولین موج سرما آن را از پای درآورد. اگر در مناطق گرم‌تر زندگی می‌کنید احتمالا تا اواسط (یا حتی اواخر) پاییز هم گل خواهید داشت.

کاشت

پرورش گیاه از دانه بسیار آسان است. می‌توانید دانه‌های گیاه را در درون خانه بکارید و بعد به بیرون منتقل‌شان کنید. کاشت دانه را از ۶ تا ۸ هفته قبل از گذشتن آخرین موج سرما بکارید. اما می‌توانید گیاه را در زمین اصلی‌ هم بکارید. زمانی که گیاه در خاکش مستقر شود و کمی از آب و گل درآید، نگهداری زیادی نیاز ندارد.

چه گیاه را درون خانه کاشته اید و حالا به باغچه منتقلش می‌کنید و چه آن را از گلفروشی تهیه کرده اید و حالا می‌خواهید در باغچه بکارید، بعد از کاشت گیاه در باغچه به خوبی آن را آبیاری کنید.

آفات و مشکلات

گل جعفری بسیار به آفات مقاوم است و آفات زیادی به آن حمله نمی‌کنند. در حقیقت از این بیشتر برای فراری دادن آفت گیاهان دیگر استفاده می‌شود! اگر هوا در فصل تابستان گرفته و مرطوب باشد، ممکن است گیاه به سفیدک پودری مبتلا شود. کاشت گیاه در آفتاب مستقیم و در جایی که هوا گردش خوبی داشته باشد مشکل را برطرف می‌کند. اگر حمله بیماری به گیاه شدید بود از قارچ کش استفاده کنید.

ایده برای دیزاین

چون گل جعفری گل‌هایی به رنگ‌های گرم دارد در ترکیب با دیگر گل‌ها عالی می‌شوند. این گل در ترکیب با چمن هم خوب خود را نشان می‌دهد. این گل را در مرزبندی هم به کار می‌برند چون رنگ تندی دارد. ترکیب آن با دیگر گل‌هایی که رنگ‌هایی تند مثلا نارنجی، قرمز یا زرد دارند خوب است. البته می‌توان گل جعفری را با گل‌هایی به رنگ بنفش هم کاشت.

چون این گیاه عمر کوتاهی دارد به عنوان گیاهی برای مرزبندی استفاده می‌شود و یا در گلدان کاشته می‌شود.

گفته می‌شود گل جعفری فرانسوی در دفع آفات دیگر گیاهان تاثیر به سزایی دارد. اما شواهد نشان می‌دهد بیشتر در دفع نماتدها موثرند. گل جعفری را برای دوری خرگوش از باغچه سبزیجات در حاشیه باغچه می‌کارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو