حرکات جنین: وقتی احساس می کنید بچه ضربه می زند

حرکات جنین: وقتی احساس می کنید بچه ضربه می زند


منبع: بیتوته

276

1400/9/18

09:56


حرکات جنین: وقتی احساس می کنید بچه ضربه می زند



حرکات جنین دختر, تاثیر وزن مادر بر احساس حرکات جنین, اهمیت تعداد حرکات جنین

اهمیت حرکات جنین در بارداری

 

همه چیز درباره حرکات جنین

بعد از 18 هفتگی ، احساس حرکات جنین به طور منظم باعث می شود خیال مادر از بابت سلامت جنین راحت باشد ، بی تحرک شدن یا شدت گرفتن یک باره حرکات می تواند نشان دهنده ایجاد مشکلی برای جنین باشد. 

اولین باری که مادر حرکت جنین را در رحم خود احساس می کند از واژه لگد زدن استفاده می کند. اولین حرکات جنین در رحم احساس بسیار شیرین و عجیبی به مادر می دهد درست مثل پروانه کوچکی که به صورت تصادفی بال های خود را درون رحم تکان می دهد. 

 

معمولا از هفته 16- 25 بارداری شما لگد زدن های جنین را اجساس می کنید. 

اگر قبلا تجریه بارداری داشته باشید احتمال این که حرکات جنین را زودتر و در هفته های 14 - 18 احساس کنید زیاد است. 

 

نکته مهمی که باید بدانید این است که تا قبل از هفته 25 حرکات جنین همیشگی نیست و هر از گاهی می توانید ان را حس کنید ولی بعد از هفته 25 در صورتی که یک روز حرکت جنین را احساس نکردید باید حتما به پزشک مراجعه نمایید. 

 

جنین بعد از هفته 28 بارداری حداقل 6 بار در طول شبانه روز تکان می خورد  که این تکان خوردن ها ممکن است با فاصله های متفاوت باشد مثلا در فاصله ای که جنین به خواب می رود ، مسلما بدون حرکت خواهد بود بنابراین منظور ما این است که در طول 24 ساعت باید حداقل 6 حرکت مجزا در شکمتان حس کنید. 

 

بی حرکت شدن جنین در طول یک روز میتوند علامت خطر باشد مثلا ممکن است بند ناف به دور جنین پیچیده باشد یا این که مایع آمنیوتیک بیش از حد کم شده باشد که هر کدام نشان دهنده خطر جدی برای سلامت جنین است. 

 

در صورتی که با وجود گذشت چند ساعت حرکت جنین را احساس نمی کنید ، کمی آبمیوه بنوشید و یک ساعت به پهلوی چپ خود دراز بکشید و به فعالیت جنین دقت کنید در صورتی که در طول این یک ساعت 6 حرکت مشخص و مجزا یا ضربه ای احساس نکردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما بنماید. 

 

 حرکات جنین, ضعیف شدن حرکات جنین, اهمیت حرکات جنین در بارداری

احساس حرکات جنین به صورت طبیعی چگونه است

 

حرکات جنین به صورت طبیعی

معمولا حرکات جنین در مادرهای مختلف متفاوت است و به شکل ضربه ای ، ضربانی یا موجی احساس می شود. 

در هفته های اول بارداری ممکن است مادران  حرکات روده ای را با حرکات جنین اشتباه بگیرند مثلا اگر مادری در هفته 10 – 11 فکر کند که جنینش حرکت میکند ، دچار اشتباه شده است. 

 

جنین هر چه بزرگتر می شود حرکاتش برای مادر ملموس تر خواهد شد و در هفته 28 – 30 مادر می تواند به خوبی شکر ضربه ای و موجی حرکت جنین را متوجه شود. 

هر جنین ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد و زنان باردار اغلب زنانی که برای بار دوم باردار می شوند نگران هستند که چرا تکان های جنین فعلی نسبت به بارداری قبلیشان کمتر یا بیشتر است.  

 

یا این که جنین دوستشان مدام در حال تکان خوردن است در حالی که جنین خودشان فقط بعد از شام کمی تکان می خورد. این موارد معمولا جای نگرانی ندارد ، وجود یک ساعت فعال در هر روز به معنی طبیعی بودن و سلامت حرکات جنین است.

 

برخی از مادرا که جنینشان معمولا در طول شب تکان می خورده است ولی یک روز حرکاتش را در طول روز احساس می کنند  نگران می شوند و تصور می کنند که مشکلی پیش آمده است. نکته ی مهمی که این مادران باید بدانند این است که حرکات جنین در رحم مادر ، زمان بندی یا برنامه ریزی مشخصی ندارد.

 

مهم ترین نکته ای که برای سلامت حرکات جنین باید در نظر داشته باشید وجود یک ساعت فعال در طول روز یا شب است و نیاز نیست که همیشه در یک زمان مشخص تکرار شود. 

با پیشرفت بارداری و بزرگ شدن جنین ، به  دلیل تنگ شدن فضای رحم ، شدت حرکات جنین کاهش پیدا می کند و با وجودی که جنین هنوز هم فعال است ولی امکان انجام حرکات شدید قبلی را ندارد.  

 

اهمیت حرکات جنین در بارداری, حرکات جنین به صورت طبیعی, احساس حرکات جنین در رحم

تاثیر محل قرارگیری جفت بر احساس حرکات جنین

 

تاثیر محل قرار گیری جفت بر احساس حرکات جنین

یکی از مهم ترین نکاتی که روی احساس حرکات جنین در رحم تاثیر زیادی می گذارد محل قرار گیری جفت است. 

مثلا اگر جفت به قسمت جلویی رحم وصل باشد مانعی بین جنین و شکم مادر ایجاد می شود و به همین دلیل حرکات جنین را به سختی می توانید احساس کنید و تصور می کنید که جنین شما کم تحرک تر از دیگران است. 

یا این که می تواند باعث شود خیلی  دیرتر از بارداری قبلی متوجه حرکات جنین شوید. 

 

تاثیر وزن مادر بر احساس حرکات جنین

در صورتی که اضافه وزن مادر به حدی باشد که یک لایه چربی اضافه در شکم داشته باشد باعث خواهد شد که حرکات جنین را به سختی و یا کمتر از دیگران احساس کند. 

اگر علاوه بر اضافه وزن ، جفت هم جلوی رحم قرار رگفته باشد ممکن است مادر اصلا متوجه این حرکات نشود که در این صورت پزشک برای بررسی سلامت جنین باید به طور منظم ضربان قلب جنین را گوش دهد. 

 

تاثیر سکسکه بر حرکات جنین

گاهی ممکن است متوجه حرکات ریتمیک جنین در فواصل چند ثانیه شوید که موجبات نگرانی شما را فراهم کند. این حرکات ریتمیک معمولا به دلیل سکسکه جنین ایجاد می شود و بخشی از مراحل رشد طبیعی و نشان دهنده سلامت جنین است. 

 

حرکات جنین در سه ماهه سوم بارداری

در ماه های اول باردرای لگد زدن های جنین ، قدرتی ندارد و فقط حس مادرانه شیرینی در شما بیدار می کند ولی در سه ماهه سوم ممکن است برخی از لگد زدن های جنین تبدیل به ضربه های دردناکی شود که نیمه شب اشک را به چشمان شما آورده و شما را از خواب بیدار کند. 

 

به طور کلی روش خاصی به جز جا به جا شدن وضعیت برای راحت تر شدن و باز تر شدن فضا برای جنین و خودتان وجود ندارد ، سعی کنید حالت هایی که باعث ضربه های دردناک جنین به دیواره رحم می شود را شناسایی کرده و دیگر تکرار نکنید و به حالتی بنشینید یا بخوابید که جنین تحت حداقل فشار قرار بگیرد. 

 

حرکات جنین, ضعیف شدن حرکات جنین, اهمیت حرکات جنین در بارداری

اهمیت حرکات جنین در سه ماهه سوم بارداری

 

اهمیت تعداد حرکات جنین از هفته 32

قبل از هفته 32 جین به طور مداوم در حال حرکت است ولی از هفته 32 به بعد زمان حرکت ها می تواند معنی دار شود و به همین دلیل پزشک هنگام معاینات روتین در مورد حرکات جنین سوالاتی را از شما می پرسد. 

بعد از هفته 32 احتمال مشکلاتی برای جنین از جمله پیری زودرس جفت وجود دارد که احتمال بیمار بودن نوزاد در آینده را بالا خواهد برد. 

 

در صورت کند شدن حرکات نوزاد ، پزشک یک سری آزمایش برای تعیین علت مشکل برای مادر می نویسد. 

البته همان طور که در بالاتر ذکر شد احتمال این که مادر نتواند به درستی حرکات جنین را تشخیص دهد وجود دارد در این گونه موارد توصیه می شد که در وعده ناهار مقداری مواد غذایی شیرین میل نمایند و سپس به پهلوی چپ بخوابند و دستشان را روی شکم بگذارند تا بتوانند حرکات جنین را به درستی حس کنند. 

در صورتی که با وجود این کار در فاصله زمانی صبح تا عصر حرکتی حس نکردند باید فورا به پزشک مراجعه شود. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو