معرفی رشته ی بیوشیمی؛ بازار کار و گرایش

معرفی رشته ی بیوشیمی؛ بازار کار و گرایش


منبع: بیتوته

98

1400/9/18

09:56


معرفی رشته ی بیوشیمی؛ بازار کار و گرایش



رشته بیوشیمی ارشد, گرایش های رشته ی بیوشیمی, بازار کار رشته ی بیوشیمی

بیوشیمی را می توانیم ترکیب دو علم بیولوژی و شیمی معرفی کنیم

 

بیوشیمی چیست؟ آشنایی با رشته بیوشیمی و بازار کار آن

بیوشیمی را می توانیم ترکیب دو علم بیولوژی و شیمی معرفی کنیم. در واقع کسانی که در این رشته تحصیل و فعالیت می کنند، به بررسی و مطالعه واکنش های شیمیایی ارگانیسم ها می پردازند.

مقدمه ای درباره رشته ی بیوشیمی 

بیوشیمی یک علم است که از ترکیب دو علم، بیولوژی و شیمی به دست می آید. این رشته  از سال های خیلی دور به عنوان یک رشته ی مستقل شناخته شده و تمامی کسانی که از قدیم در این رشته فعالیت می کردن را یک بیوشیمیست می دانند. در علم بیوشیمی عموما مطالعه بر روی بر روی مولکول‌های بزرگی مانند پروتئین‌ ها، لیپید‌ها و کربوهیدرات ‌ها انجام می شود.

 

در واقع این مولکول های بزرگ در واکنش‌ های متابولیسمی ارگانیسم ‌های مختلف نقش بسیار مهمی را ایفا نموده و بر روی فعالیت های سلولی نیز تاثیر میگذارند. البته آنزیم ها و دی ان ای نیز جز موارد مهمی است که در بیوشیمی بر روی آن ها مطالعه می شود. 

 

«کارل نوبرگ» (Carl Neuberg)، یک شیمی دان آلمانی بود که در سال 1903، برای اولین بار عبارت بیوشیمی را به عنوان یک علم تلفیقی به کار برد. از این رو، نوبرگ را پدر علم بیوشیمی معرفی می کنند. 

 

 معرفی رشته ی بیوشیمی, مهندسی بیوشیمی, تحصیل در رشته ی بیوشیمی

نوبرگ را پدر علم بیوشیمی معرفی می کنند

 

رشته بیوشیمی در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

علم زیست و پزشکی، علومی هستند که به فعالیت ها و پژوهش های انجام شده در رشته ی بیوشیمی احتیاج زیادی دارند. چرا که محققان برای شناخت فرایند های بیولوژیکی که در سلول‌ های ارگانیسم‌ های مختلف انجام می ‌شوند، به این علم تحقیقاتی که در آن انجام می شود، نیاز دارند.

 

در کنار این موضوع، مطالعه ی ویژگی‌ های مولکو‌ل های بیولوژیکی برای اهداف مختلف زیستی و پزشکی، یکی دیگر از کاربردهای رشته بیوشیمی می باشد. مثلا یکی از فعالیت هایی که بیوشیمیست ها می توانند انجام دهند این است که تحقیقات ابتدایی مورد نیاز برای تولید و ساخت انواع شامپوهای کراتینه، انواع خمیر دندان ها و یا انواع مواد شوینده را انجام دهند. در نهایت نتایج تحقیقات آن ها است که به کمپانی های مختلف، فرمول نهایی تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی و پزشکی را اهدا می کند. 

 

مثلا، یکی از کارهایی که بیوشیمیست ها می توانند انجام دهند این است که برای مولکول های زیستی مختلف که طبیعی هم هستند، جایگزین های مصنوعی پیدا کنند. نمونه ی بارز این فعالیت آن ها را می توانیم در تولید انواع شیرین کننده ها نیز مشاهده نماییم. 

 

تحصیل در رشته ی بیوشیمی 

خیلی از دانشگاه های هستند که بیوشیمی را به عنوان یک رشته ی اصلی ارائه می دهند، از این رو دانشجویان محصل در این رشته نیاز دارند تا واحدهای زیادی را در زمینه های مختلف رشته های شیمی و بیولوژی بگذرانند.

 

البته تحصیل در رشته ی بیوشیمی تنها معطوف به کسانی نیست که دوران کارشناسی خود را نیز در همین رشته گذرانده باشند، چرا که خیلی از دانشجویان رشته های زیست و شیمی پس از اینکه مقطع کارشناسی خود را در این رشته ها تمام کردند، می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد خود، بیوشیمی را انتخاب نمایند. جدای این موارد، برای اینکه یک بیوشیمیست بتواند به خوبی فعالیت کند، نیاز دارد که مهارت ‌های ریاضی و آمار را به خوبی بلد باشد. 

 

یک دانشجوی رشته ی بیوشیمی حتما باید دوره های خاصی را در کنار گذراندن مقطع کارشناسی خود نیز بگذارند. این دوره های می تواند شامل مواردی همچون زمینه گیاه شناسی، زیست شناسی مولکولی، بیوفیزیک، علوم زیست پزشکی یا زیست شناسی ساختاری شود. او با گذراندن این دوره های می تواند به گونه ای موفقیت آمیز در این رشته ظاهر شود. 

 

معرفی رشته ی بیوشیمی, مهندسی بیوشیمی, تحصیل در رشته ی بیوشیمی

رشته بیوشیمی را میتوانیم یکی از زیر شاخه های رشته زیست شناسی معرفی کنیم

 

گرایش های رشته ی بیوشیمی 

خود رشته ی بیوشیمی را می توانیم یکی از زیر شاخه های رشته ی زیست شناسی  معرفی کنیم. اما بیوشیمی معمولا به دو گرایش تقسیم می شود که عبارت اند از بیوشیمی پایه و بیوشیمی بالینی!

 

دانشگاه‌ های تحت نظارت وزارت علوم معمولا رشته ی  بیوشیمی پایه را تدریس می کنند و کسانی که در این دانشگاه های تحصیل کرده اند نهایتا می توانند در دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند مشغول به کار شوند. اما برای رشته ی بیوشیمی بالینی، علاقه مندان حتما باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند که این داشنگاه نیز با برگزاری یک آزمون ورودی، دانشجویان این رشته ها را پذیرش می نماید. در نهایت فارغ التحصیلان رشته بیوشیمی بالینی می توانند در آزمایشگاه‌ های تشخیص پزشکی و بیمارستان ‌ها مشغول به کار شوند. 

 

برای اینکه یک بیوشیمیست خوب باشید... 

طبیعتا هر کس با توجه به علاقه ای که به هر رشته دارد، برای خوب بودن در آن رشته نیز تلاش می کند. اگر آن دسته از افرادی هستید که علاقه دارید تا یک بیوشیمیست خوب شوید، باید بدانید که تحقیقات زیست شناسی یا شیمی، در راس کار شما وجود دارند. به همین دلیل شما ابتدا باید به این تحقیقات علاقمند باشید تا بتوانید فعالیت های موثری هم در این زمینه انجام دهید.

 

فراگیری مهارت ها آزمایشگاهی، یکی دیگر از مهارت هایی است که بیوشیمیست ها باید آن را انجام دهند و بر آن ها تسلط پیدا کنند. در کنار این موضوع، ریاضیات و آمار نیز، مهارت هایی هستند که عملکرد و موفقیت یک بیوشیمیست تاثیر بسیار زیادی دارند. چرا که تجزیه و تحلیل داده‌ های حاصل از آزمایش ‌های بیوشیمیایی و پزشکی، اولین چیزهایی هستند که یک بیوشیمیست باید به ان ها بپردازد و بر اساس نتایج آن ها، نتیجه ی و طرح نهایی را اعلام کند. 

 

تحصیل در رشته ی بیوشیمی, بیوشیمی چیست, رشته دانشگاهی بیوشیمی

یک بیوشیمیست باید کنجکاو باشد و تحقیقات و نتایج آزمایش های مختلف را مطالعه کند

 

یک بیوشیمیست باید کنجکاو باشد تا بتواند خودش تحقیقات و بررسی ها و نتایج آزمایش های مختلف را مطالعه کند و علم و دانش خود را در این زمینه افزایش دهد. چرا که بیوشیمی از آن دسته رشته هایی است که اکتفا کردن به تعلیمات دانشگاهی در آن، کاری از پیش نخواهد برد.

 

در نهایت یک بیوشیمیست باید توانایی تفکر و کشف ایده‌ های جدید برای طراحی آزمایش‌ ها را داشته باشد. این کار به شدت کار سخت و زمان بری است اما اگر دوست دارید که یک بیوشیمیست موفق باشید، حتما باید با خواندن مقالات و مطالب در مجلات علمی و شرکت در کنفرانس ‌ها‌ی خارجی، اطلاعات علمی خود را به روز نگه دارید. تنها در این صورت است که از عهده ی مسئولیت هایی که بر دوشتان گذاشته می شود، بر خواهید آمد. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو