درمان هموروئید در شفا کلینیک

منبع: فوت و فن

88

1400/9/18

13:27


درمان هموروئید در شفا کلینیک

اگر در هنگام مدفوع کردن، درد را تجربه می کنید و شاهد خون شفاف در مدفوع خون بوده اید، احتمالاً دچار هموروئید شده اید. یکی از رایج ترین علل مراجعه به جراح کولورکتال جستجوی درمان هموروئید، می باشد. همچنین، یکی دیگر از مشکلات رایج در ناحیه مقعد، شقاق می باشد که به شکل شکاف یا پارگی در مقعد نمایان می شود. این مشکل می تواند در اثر سفت یا بزرگ بودن عرض مدفوع رخ دهد.

درمان های پزشکی هموروئید

بستن نوار لاستیکی . بستن نوار لاستیکی روندی است که پزشکان شما در شفا کلینیک، جهت درمان خونریزی یا افتادگی هموروئیدهای داخلی استفاده می کنند. پزشک، یک نوار لاستیکی مخصوص را در اطراف پایه هموروئید، قرار می دهد. این نوار، ارتباط هموروئید با منبع خون را قطع می کند. بخش نوار پیچ شده هموروئید به مرور زمان، چروک شده و می افتد. این اتفاق اغلب در طول یک دوره یک هفته ای رخ می دهد. بافت اسکار در بخش باقی مانده بواسیر شکل می گیرد که اغلب آن را جمع می کند. این فرایند به دست پزشک قابل اجرا بوده و هرگز نباید آن را در منزل امتحان کنید.

اسکلروتراپی . پزشک، محلولی را در نوع داخلی تزریق کرده و باعث شکل گیری بافت اسکار می شود. بافت اسکار، منبع خون را قطع کرده و اغلب به جمع شدن هموروئید منتهی می شود.

فوتوکواگولاسیون مادون قرمز . پزشک از ابزاری که نور مادون قرمز را به سمت این عارضه هدایت می کند، استفاده می نماید. حرارت تولید شده توسط نور مادون قرمز، باعث شکل گیری بافت اسکار شده و در نتیجه منبع خون قطع شده و بیماری بهبود میابد.

انعقاد الکتریکی . پزشک از ابزاری برای ارسال جریان الکتریکی به سمت همورئید داخلی استفاده می کند. جریان الکتریکی باعث شکل گیری بافت اسکار می شود. به این ترتیب، منبع خون قطع می شود و هموروئید، کوچک می گردد.

همچنین درمان های زیر جهت درمان هموروئید در شفا کلینیک ، شامل موارد زیر می باشد:

هموروئیدکتومی : پزشک، برای برداشتن بواسیر خارجی بزرگ و افتادن هموروئید داخلی که به روش های درمان دیگر واکنش نداده است، از این روش استفاده می کند. پزشک این روند را تحت بیهوشی انجام می دهد.

استیپلینگ هموروئید : پزشک، از یک ابزار منگنه مانند برای برداشتن هموروئیدهای داخلی و کشیدن هموروئید فرو افتاده داخلی به عقب در داخل مقعد، استفاده می کند. این درمان، تحت بیهوشی انجام می شود.

درمان هموروئید در منزل

شما می توانید در بیشتر موارد، این بیماری را در منزل درمان کنید. برخی از توصیه ها جهت استفاده برای درمان هموروئید در منزل شامل موارد زیر می باشد:

خورن غذاهایی با فیبر بالا

استفاده از روانساز مدفوع یا یک مکمل فیبر

نوشیدن آب یا سایر مایعات غیر الکلی بر مبنای روزانه که توسط متخصص شما توصیه شده است.

اجتناب از وارد آوردن فشار در زمان مدفوع کردن

اجتناب از نشستن در توالت برای مدت زمان طولانی

استفاده از مسکن های بدون نسخه از قبیل استامینوفن یا ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین

نشستن در وان آب گرم چند بار در روز برای تسکین دادن درد

استفاده از کرم های همورئید یا استفاده از شیاف، دارویی برای فرو بردن در مقعد، جهت تسکین درد، تورم یا خارش نوع خارجی این بیماری. بیشتر اوقات، پزشک استفاده از دارو را برای یک دوره یک هفته ای توصیه می کند. شما باید دستورالعمل پزشک را با دقت دنبال کنید.

اگر علائم بعد از سپری شدن یک هفته بهبود پیدا نکرد، یا برخی عوارض جانبی مثل خشکی پوست در اطراف مقعد در پی مصرف دارو اتفاق افتاد، پزشک راهکار مناسب تر را برای شما پیشنهاد خواهد کرد.

بسیاری از هموروئید های داخلی فرو افتاده، حتی بدون نیاز به درمان خانگی، به طور خودبخود، بهبود می یابند. البته، بواسیر های داخلی که دچار خونریزی شدید شده و یا فروافتادگی در آنها بسیار زیاد است، به درمان پزشکی نیاز دارند.

علیرغم تفاوت های موجود بین هموروئید و شقاق ، برخی درمان ها بین این دو مشکل سلامتی، مشترک می باشند. شقاق به درمان چندانی نیاز نداشته و برخی درمان های خانگی می تواند به ارتقا یافتن روند بهبود و تسکین علائم آزار دهنده کمک کند. شما می توانید شقاق را در منزل با استفاده از موارد زیر، درمان کنید:

استفاده از روانساز مدفوع که بدون نیاز به نسخه، از داورخانه های محلی قابل تهیه می باشد.

نوشیدن مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن و کمک به بهبود یافتن گوارش

استفاده از مکمل های فیبر و گنجاندن غذاهای حاوی فیبر زیاد در رژیم غذایی

استفاده از وان آب گرم برای ریلکس کردن ماهیچه های مقعد، تسکین احساس خارش و افزایش دادن جریان خون به ناحیه

استعمال پماد نیتروگلیسیرین بمنظور ارتقا دادن میزان جریان خون به ناحیه یا استفاده از کرم هیدروکورتیزون مانند کورتیزون ۱۰

استفاده از مسکن های درد موضعی از قبیل لیدوکائین، برای تسکین درد در ناحیه مقعد

اگر علائم حتی بعد از به کار گیری درمان های خانگی، همچنان ادامه دار بودند، باید با پزشک خود جهت استفاده از درمان های دیگر، مشاوره بگیرید.

پماد مسدود کننده کانال سدیم می تواند عضلات ناحیه را ریلکس کرده و امکان بهبود شقاق را فراهم آورد.

درمان دیگر شامل تزریق بوتاکس برای جلوگیری از اسپاسم در مقعد از طریق فلج کردن موقتی ماهیچه می باشد. به این ترتیب، می توان از تشکیل شقاق جدید جلوگیری نمود.

اگر درمان های دیگر برای خلاصی از شر شقاق موثر واقع نشوند، اسفنکتروتومی مقعد توصیه می شود.

این روند جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در اسفینکتر مقعد برای ریلکس کردن ماهیچه می باشد. ریلکس شدن ماهیچه، امکان بهبود شقاق را فراهم می آورد.

هر چند دو روند شقاق و هموروئید به ظاهر خطر جدی را برای بدن ما به همراه ندارند ولی اگر نسبت به درمان آن بی تفاوت باشیم، به مرور زمان، در روند مدفوع کردن، با مشکل روبرو خواهیم شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو