در این نشست که روز پنج‌شنبه، هجدهم آذر، در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام آباد برگزار شده بود، گفت که پاکستان همه تلاش‌هایش برای کمک به ۴۰ میلیون افغان را به کار می‌گیرد.

نخست‌وزیر پاکستان افزود که وقت آن رسیده است تا ایالات متحده ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند و اجازه دهد که طالبان به منابع صندوق بین‌المللی پول (IMF) دسترسی داشته‌ باشند.

وی مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان توسط آمریکا را یکی از عوامل اصلی بحران اقتصادی و انسانی در این کشور خواند.

به گفته عمران خان، ایران نیز به دلیل بحران افغانستان با موج جدید پناهجویان مواجه شده است.

در همین حال، قرار است پاکستان هفته آینده میزبان نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) باشد که برای بررسی وضعیت بشردوستانه در افغانستان برگزار می‌شود.

عمران خان گفت که پاکستان از طریق پلتفرم سازمان همکاری‌های اسلامی، نقش خود را در ارتباط با مردم افغانستان که به شدت به غذا، سرپناه و دوا نیاز دارند، ایفا خواهد کرد.

نخست‌وزیر پاکستان در این نشست افزود که صلح در افغانستان نه‌تنها برای آینده پاکستان، بلکه برای کشورهای آسیای مرکزی که علاقه زیادی به تجارت و ارتباطات منطقه‌ای دارند، حیاتی است.

وی در این سخنرانی، در مورد موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله روابط پاکستان و هند، اختلافات کشمیر و تغییرات آب و هوا نیز صحبت کرد.

 عمران‌ خان ضمن تأکید بر اهمیت حل‌وفصل مناقشه کشمیر برای صلح و رفاه منطقه، گفت که این اختلاف، همه جنوب آسیا را به گروگان گرفته است.

نخست‌وزیر پاکستان در حالی از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که براساس آمار برنامه جهانی غذا ، (WFP)  حدود ۲۳ میلیون نفر تا میانه سال ۲۰۲۲ با با خطر گرسنگی روبه‌رو خواهند شد.

این در حالی است که اقتصاد افغانستان در کنار مشکلات ناشی از جنگ، کرونا و خشکسالی، با تسلط دوباره طالبان و اعمال محدودیت‌ها، آسیب‌های جدی دیده است.

عمران خان: آمریکا پول‌های بلوکه‌شده را به طالبان بدهد