بهترین ترکیب برای مقابله با کرونا شناسایی شد

113

1400/9/18

18:18


پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ دریافتند که آنتی بادی ناشی از ابتلا به کووید۱۹ با آنتی بادی ناشی از واکسیناسیون ترکیبی از آنتی بادی های قوی را ایجاد می کند که قادر به شناسایی و از بین بردن سویه های جدید کرونا هستند.

بهترین ترکیب برای مقابله با کرونا شناسایی شد

به گزارش بهداشت نیوز،  از آنجایی که انواع کووید مانند دلتا و اومیکرون کارشناسان بهداشتی را در مورد اثربخشی واکسن‌ های کرونای فعلی زیر سوال می ‌برند، یک مطالعه جدید، ترکیبی شگفت ‌انگیز را کشف کرد که احتمالا ایمنی در برابر این جهش‌ ها ارائه دهد.

محققان دانشگاه کالیفرینا در آمریکا معتقدند تزریق واکسن کووید۱۹ و بیمار شدن با سویه های پیشین کووید با هم ترکیب شده تا آنتی بادی های قوی علیه انواع جدیدتر تولید کنند.

به گفته پژوهشگران، برای کسانی که در طول همه‌ گیری به کووید۱۹مبتلا نشده‌ اند، این امکان وجود دارد که واکسن ‌های تقویت‌ کننده واکسن با این پاسخ آنتی ‌بادی مطابقت داشته باشند. با این حال، یافته‌ های محققان نشان می ‌دهد که عفونت طبیعی و واکسن ‌ها برای ارائه «حداکثر محافظت» در برابر انواع کووید با هم متحد می‌ شوند. این تیم خاطر نشان می کند که تحقیقات آنها پیش از ظهور هر دو سویه دلتا و اومیکرون آغاز شده بود. 

دکتر اتو یانگ (Otto Yang)، استاد دانشکده پزشکی دیوید گفن دانشگاه کالیفرینا لس آنجلس و سرپرست این تحقیقات، در یک بیانیه اعلام کرد: بدن فردی که به کووید مبتلا بوده و سپس واکسینه می ‌شود، نه تنها مقدار آنتی ‌بادی را افزایش می‌ دهد، بلکه کیفیت آنتی‌ بادی را نیز بهبود می ‌بخشد که توانایی آنتی‌ بادی‌ ها را برای عمل در برابر انواع مختلف بالا می برد. این موضوع نشان می ‌دهد که قرار گرفتن مکرر در معرض پروتئین اسپایک به سیستم ایمنی اجازه می ‌دهد تا در صورت واکسینه شدن به کووید ۱۹، به بهبود آنتی ‌بادی‌ ها ادامه دهد.

به گزارش سیناپرس، پروتئین اسپایک کووید۱۹ بخشی از ویروس است که به سطح سلول های انسانی می چسبد. در انواع جهش ‌های کووید۱۹، پروتئین اسپایک تغییر شکل داده و تشخیص و توقف ویروس را برای آنتی ‌بادی‌ های طبیعی و واکسن سخت‌ تر می ‌کند.

این تیم آنتی ‌بادی‌ های موجود در خون ۱۵ فرد واکسینه ‌شده را که هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نشده بودند، با ۱۰ فرد واکسینه نشده که به این بیماری مبتلا شده بودند، مقایسه کردند. چندین ماه بعد، همه ۱۰ بیمار واکسینه نشده واکسن کووید ۱۹ فایزر یا مدرنا را دریافت کردند. این افراد مجددا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که جهش در ویروس کرونا قدرت آنتی بادی های به دست آمده از عفونت کووید قبلی را کاهش می دهد. آنها همچنین قدرت آنتی‌ بادی ‌های ناشی از واکسن‌ های کرونا را در بزرگسالان سالم تضعیف کردند.

زمانی که یک بیمار قبلاً به کووید ۱۹ مبتلا شده و سپس آنتی ‌بادی ‌های حاصل از واکسیناسیون را اضافه کرد، این ترکیب قادر بود همه انواع کووید ۱۹ که تیم محققان دانشگاه کالیفرینا لس آنجلس آزمایش کرده بود، را تشخیص دهد. اگرچه واکسن ‌های تقویت‌ کننده احتمالاً می‌ توانند این اثر را تکرار کنند، دکتر یانگ می‌گوید هنوز مشخص نیست که آیا این موضوع درست باشد یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو