پیگیری تکلیف موزه ایران درودی و آثارش در چهلمین روز درگذشت بانوی نقاش

منبع: ایران آرت

109

1400/9/19

08:36


ایران آرت: همانطور که بارها خود خانم درودی نیز به آن اشاره کرده بود، یکی از بزرگترین آرزوهایش راه‌اندازی موزه ای بود تا در آن بتواند آثارش را به نمایش بگذارد. او که برای این کار اموالش در فرانسه را فروخته بود اما تا پایان عمر به دلیل موانع قانونی از انجام این کار بازماند.

حالا اما یکی از پرسش‌های مهمی که در آستانه چهلمین روز از درگذشت این هنرمند جای طرح دارد، این است که سرنوشت آرزوی این هنرمند نقاش به کجا خواهد رسید؟

برای یافتن پاسخ این سوال ها، با مدیر برنامه های زنده‌یاد درودی، تکتم نعیمی که ریاست بنیاد این هنرمند را نیز برعهده دارد، تماس گرفتیم. وی که برای نظارت بر نصب سنگ قبر این هنرمند بر سر مزار او حضور داشت، درباره اینکه آیا مراسمی برای بزرگداشت این هنرمند برگزار خواهد شد یا خیر، به ایسنا گفت: «بخاطر اینکه تاریخ خیلی سریع بود و ما می‌خواستیم کتاب را به چاپ برسانیم و رونمایی کنیم و چون می‌خواستیم این کار را در مراسمی که در شأن خانم درودی باشد، انجام دهیم فعلا مراسمی به‌صورت عمومی برگزار نخواهیم کرد. چهلم را به‌صورت خصوصی خانواده و بنیاد برگزار خواهند کرد.»

مدیر برنامه‌های زنده‌یاد ایران درودی همچنین در پاسخ به این سوال که ساخت موزه شخصی این هنرمند در چه مرحله‌ای است و اینکه آیا بالاخره این آرزو محقق خواهد شد؟ اظهار کرد: «ما در پی این هستیم که این آرزو محقق شود و وظیفه بنیاد نیز همین است، ولی این گزارش مفصلی می‌خواهد که من الان در این شرایط نمی‌توانم به شما ارائه بدهم. این مسئله قرار است که از طرف بنیاد درودی پیگیری شود.»

سرنوشت آثار هنرمندان شناخته‌ای مثل ایران درودی پس از درگذشت، مسئله مهمی است؛ اینکه چه کسی و چگونه قرار است در آینده از این آثار محافظت کند؟

نعیمی گفت: «خانم درودی سال ۱۳۹۰ موسسه‌ای را ایجاد کردند که هیأت امنای آن از بزرگترین و شاخص‌ترین افراد فرهنگ و هنر این مملکت و از دوستان نزدیک این هنرمند هستند. وظیفه این موسسه پاسداری از آثار خانم درودی، ساخت موزه‌اش و تحقق اهداف ایشان و تمام مسائلی است که ایشان به‌صورت امانت به این موسسه سپرده‌اند. بنابراین آثار خانم درودی به‌صورت رسمی و محضری جهت نمایش در موزه شخصی‌شان به این موسسه سپرده شده‌اند و هیچ‌کدام از اعضای موسسه هیچ حق مالکانه‌ای نسبت به آثار ندارند و فقط برای تحقق آرزوی این هنرمند امانت دارند.»

مدیر بنیاد ایران درودی همچنین درباره تبدیل شدن خانه این هنرمند به موزه پاسخ داد: «این بحث جدا است. این مسئله را سال ۱۳۹۷ هم خانم درودی زمانی که در صحت و سلامت کامل بودند از وزارت میراث فرهنگی درخواست کردند و وزارت میراث فرهنگی نیز از خانه بازدید کرد. البته درحال حاضر این مکان دفتر بنیاد است و سند رسمی دارد. از طرفی این خانه شرایط تبدیل شدن به موزه را دارد.»

ایران درودی هنرمند نقاش متولد سال ۱۳۱۵ بود که پس از جشن گرفتن تولد ۸۵ سالگی‌اش به کرونا مبتلا شد. این هنرمند درحالی که به نظر می‌رسید این ویروس را شکست داده و از بیمارستان به منزل منتقل شده بود، دار فانی را وداع گفت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو