آمادگی زیرساخت‌های ایران برای سواپ گاز

منبع: برترین ها

88

1400/9/19

09:00


مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه حبس گاز در زمستان نخواهیم داشت، گفت: زیرساخت‌های انتقال گاز ایران این ظرفیت را دارد تا سواپ گاز را به شکلی مناسب انجام دهیم.

ایرنا: مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه حبس گاز در زمستان نخواهیم داشت، گفت: زیرساخت‌های انتقال گاز ایران این ظرفیت را دارد تا سواپ گاز را به شکلی مناسب انجام دهیم.

«مهدی جمشیدی دانا» با اشاره به اینکه اکنون حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز در شبکه انتقال گاز جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: در سال جاری حداکثر انتقال گاز در آبان ماه و حدود۸۴۴ میلیون متر مکعب در روز بود.

وی تاکید کرد: البته توان انتقال گاز در شبکه بیشتر است و تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز قابلیت انتقال دارد.

جمشیدی دانا با اشاره به اینکه کل تعمیرات اساسی شبکه انتقال گاز کشور در ۶ ماهه نخست امسال انجام شده است، افزود: با حداکثر آمادگی این ظرفیت وجود دارد که گاز را از منابع تولیدی تحویل بگیریم و به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، اکنون ۲۰۰ توربوکمپرسور در ۳۷ هزار کیلومتر خط لوله در سرویس هستند.

وی ادامه داد: تمام تلاش این است با استفاده از واحدهای یدک در پیک مصرف، عملیات انتقال گاز را طوری انجام دهیم تا گازی در مبادی تولید نماند و گاز حبس نشود.

جمشیدی دانا با تاکید بر اینکه در دی و بهمن ماه با کاهش دما، مصرف و تولید گاز افزایش پیدا می‌کند، گفت: آذرماه در مقایسه با سال‌های قبل گرمتر است اما پیش‌بینی می‌کنیم در زمستان سرمای هوا بیشتر باشد.

وی افزود: حتی با کاهش دما نیز مشکلی در تامین گاز به ویژه در بخش خانگی ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، ادامه داد: زیرساخت انتقال گاز کشور بسیار بالاتر از حجم قرارداد سواپ است و نه در مرز با ترکمنستان و نه در مرز با جمهوری آذربایجان مشکلی برای تحویل گاز نداریم.

به گزارش ایرنا، امسال مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده نسبت به زمان مشابه پارسال(هفته سوم آبان) روزانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن ماه) مصرف گاز بخش خانگی به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود.

این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد تا وزیر نفت با اعلام اینکه ۵۰ درصد از گاز بخش خانگی، توسط ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف و بد مصرف سوخت می شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد.

زیرا ادامه روند کنونی مصرف گاز در کشور، باعث می شود تا در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، میزان تولید و مصرف گاز در کشور برابر شده و ناچار به واردات شویم.

شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها در بخش خانگی و اداری، معادل ۲ فاز پارس جنوبی (۱۱۲میلیون متر مکعب) اتلاف گاز اتفاق می افتد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو