نقد سریال (مسابقه) ایرانی جوکر

کسی در سریال حضور دارد که من بشناسم؟

در هر قسمت از برنامه «جوکر» بازیگران مطرحی حضور دارند که با یکدیگر بر سر نخندیدن رقابت می کنند. در این میان سیامک انصاری چهره ثابت مسابقه است.

داستان این برنامه درباره چیست؟

این برنامه با الهام از یک اثر کمدی ژاپنی که هیتوشی ماتسوموتو (Hitoshi Matsumoto) آن را اجرا می کند ساخته شده است. به طور خلاصه، در این مسابقه 8 شرکت کننده حضور دارند که باید بدون اینکه خودشان بخندند، دیگران را بخندانند و در صورتی که هریک از شرکت کنندگان بخندند از مسابقه حذف شده و جایزه بزرگ مسابقه که مبلغ صد میلیون تومان است را از دست می دهند.

در این بین، سیامک انصاری که مجری مسابقه است به همراه چهل دوربین کوچک و بزرگ در محیط برگزاری مسابقه تمام شرکت کنندگان را زیر نظر می گیرند تا اگر نشانه هایی از خنده آن ها مشخص شد، بلافاصله به او در مرحله اول کارت زرد و سپس کارت قرمز نشان دهد تا از مسابقه حذف شود.

نکته جالب اینکه در طول مسابقه نیز شرکت کنندگانی تحت عنوان «زامبی» با کیفی که در آن مبلغ 50 میلیون تومان قرار داده شده وارد مسابقه می شوند تا بتوانند دیگران را بخندانند با این تفاوت که آن ها خودشان می توانند بخندند و همین موضوع کار را برای شرکت کنندگان دیگر سخت می کند. در نهایت نیز برنده مبلغ 150 میلیون تومان کسب می کند.

خالق برنامه «جوکر» کیست؟

حامد میرفتاحی که مهم ترین فعالیتش در عرصه برنامه سازی به ساخت برنامه «ماه عسل» در سال 1397 برای تلویزیون باز می گردد.

نقد سریال (مسابقه) ایرانی جوکر

نکات مثبت برنامه «جوکر» چیست و چرا باید آن را دید؟

مهمترین ویژگی که باعث محبوبیت این مسابقه شده این است که بازیگران در آن به صورت بداهه و براساس خلاقیت های فردی تلاش می کنند تا دیگران را بخندانند. این تلاش برنامه ریزی نشده اغلب با واکنش های ناخودآگاه همراه است که تماشای آن می تواند برای تماشاگران جذاب باشد.

ترکیب چهره های سینما و تلویزیون و فضای مجازی می تواند بر جذابیت های این مسابقه بیفزاید.

نکات منفی برنامه «جوکر» چیست و چرا باید آن را ندید؟

مانند اغلب ساخته های این روزهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، «جوکر» هم یک کپی تمام عیار از برنامه های خارجی است که جذابیت های نافذ آن گرفته شده و صرفاً شوخی ها در فضایی ایزوله به مخاطب عرضه شده است؛ هرچند که برخی از آن ها ناخودآگاه باشند و بتوانند مخاطب را بخندانند

واکنش های اغراق شده شرکت کنندگان در مسابقه به برخی اتفاقات مسابقه بیش از حد معمول است و صرفاً برای اضافه کردن هیجان کاذب به مسابقه برنامه ریزی شده است.

برنامه «جوکر» از کدام شبکه پخش می شود؟

فیلیمو

نقد سریال (مسابقه) ایرانی جوکر

عامل تأثیرگذار برای تماشای برنامه «جوکر»؟

ستاره های سینما و فضای مجازی که در آن حضور دارند و با یکدیگر رقابت می کنند.

حرف آخر:

همانطور که اشاره شد مسابقه «جوکر»از یک ایده خارجی کپی برداری شده و به دلیل محدودیت های ساخت برنامه در ایران نیز بسیاری از ویژگی های جذاب آن حذف یا تغییر نموده است. با این حال، هنوز هم هسته سرگرم کننده این ایده در نسخه ایرانی نیز وجود دارد که به نظر می رسد توانسته رضایت تماشاگران ایرانی را به همراه داشته باشد. برنامه «جوکر» عالی نیست اما در مقایسه با دیگر تولیدات سطحی این روزهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وضعیت بهتری دارد.

 

منتقد: پویا اقبالی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

 

 

نام سریال: جوکر

http://bia2safa.net/goto/web/url/2812901

کارگردان: حامد میرفتاحی

بازیگران:

سیامک انصاری

حامد لک پوریان

ایرج ملکی

بیژن بنفشه خواه

ژانر: رئالیتی شو

شبکه نمایش‌دهنده: فیلیمو

کشور: ایران

زبان: فارسی

مدت‌زمان هر اپیزود: 60 دقیقه

تاریخ آغاز پخش سریال: آذر 1400