ناگفته‌های اجرا نشدن قانون تعرفه‌های پرستاری

185

1400/9/19

14:23


ناگفته‌های اجرا نشدن قانون تعرفه‌های پرستاری

سلامت نیوز: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که تابستان سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده است، همچنان خاک می‌خورد و پرستاران باید کم کم از آن یک خاطره بسازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، روز پرستار باز هم از راه رسید و حسرت پرستاران تازه شد. جامعه پرستاری سال‌های سال است که از متولیان امور می‌پرسند چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تابستان سال ۱۳۸۶ با آرای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بر اساس این قانون، قرار شد در قبال خدماتی که پرستاران در مراکز درمانی به بیماران ارائه می‌دهند، تعرفه بگیرند. زیرا، خیلی از خدماتی که هنوز توسط پرستاران ارائه می‌شود، تعرفه آن به جیب پزشکان می‌رود.

بر همین اساس، اگر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، دریافتی پرستاران افرایش قابل قبولی خواهد یافت و در عین حال، همین مقدار از پرداختی به پزشکان کسر می‌شود. شاید همین نکته محل بایکوت این قانون شده است.

در همان سال‌های ابتدایی که این قانون به تصویب رسید، مشخص بود که تفکر پزشک سالار حاکم بر وزارت بهداشت، اجازه نخواهد داد چنین قانونی اجرایی شود و تا کنون نیز در بایگانی وزارت بهداشت خاک می‌خورد.

شاید همین طولانی شدن انتظار یک قشر مهم و کثیر جامعه برای اجرای یک قانون، شک و شبهه‌ها را دوچندان ساخته است و همین ابهام، تقریباً از چند سال قبل، دلزدگی جامعه پرستاری را موجب شده است.

جامعه پرستاری کشور که از سال ۸۶، با روحیه بیشتری مشغول خدمت به مردم و بیماران بوده است، وقتی دید که چند سال گذشت و خبری از اجرایی شدن قانون نشد، تا اندازه‌ای روحیه خود را از دست دادند و این موضوع در اذهان پرستاران جا خوش کرده که این قانون اجرایی نخواهد شد.

متأسفانه از همان سال ۸۶ تا امروز، بهانه‌های مختلفی برای اجرا نشدن قانون تعرفه‌های پرستاری بیان شده است. یک سال گفتند که آئین نامه اجرایی قانون آماده نیست، یک سال گفتند که مجلس باید بودجه اجرای آن را پیشنهاد بدهد، سال بعد موضوع برعکس شد و گفتند وزارت بهداشت باید به دولت پیشنهاد بودجه اجرای قانون را بدهد و…، تا امروز که ۱۵ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و هنوز اندر خم بهانه‌ها قرار دارد.

جامعه پرستاری از وعده‌ها خسته شده و نسبت به تصمیم گیری های پشت پرده که مانع از اجرایی شدن این قانون می‌شود، به شدت گلایه دارند.

پرستاران برای ۱۴۰۱ هم منتظر اجرای قانون نباشند

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پرستاران برای سال آینده هم منتظر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نباشند، چون وزارت بهداشت اعتبار مورد نظر برای اجرایی شدن قانون را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود اجرای این قانون نیازمند تأمین اعتبار از سوی دولت نیست، تاکید کرد: اتفاقاً در قانون برنامه ششم توسعه آمده که دولت مکلف است از محل بودجه عمومی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تأمین کند.

شریفی مقدم که از پیشکسوتان حرفه پرستاری است، به بیان خاطره‌ای از مخالفت نماینده وزارت بهداشت با اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۹۵ پرداخت و گفت: جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی دولت با موضوع اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برگزار شد که معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز حضور داشت. در آن جلسه بنده به تشریح مزیت‌های اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پرداختم و حاضران در جلسه که از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی بودند، تقریباً قانع شده بودند که این قانون از سال ۹۶ اجرایی شود. اما، به یکباره نماینده وزارت بهداشت، مخالفت خودش با اجرای قانون را مطرح کرد و اصولاً وقتی مجری قانون که وزارت بهداشت است، با آن مخالفت کند، عملاً از دستور کار خارج می‌شود.

بازگویی این خاطره تلخ، حکایت از این واقعیت دارد که عده‌ای مخالف اجرایی شدن قانون هستند و می‌خواهند به هر نحوی که شده مانع از اجرای آن شوند.

دبیرکل خانه پرستار با بیان این موضوع که طرح تحول سلامت در عرض چند هفته تصویب و اجرا می‌شود، گفت: طرح تحول سلامت هیچ پیش زمینه قانونی نداشت، اما برای اجرای آن چند هزار میلیارد تومان بودجه دیده شد و سپس اجرایی شد. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد، هنوز با گذشت ۱۵ سال از تصویب آن، اجرایی نشده است.

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود خبر خوشی برای پرستاران در راه است، افزود: بنده معتقدم اگر قرار است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۵ سال، به شکل بد اجرا شود، بهتر است اصلاً اجرا نشود.

وی توضیح داد: قرار است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها و کارانه پرستاران اجرایی شود.

شریفی مقدم تاکید کرد: این شیوه اجرای قانون مورد تأیید قاطبه جامعه پرستاری نیست. زیرا، قرار است منابع آن از بیمه‌ها واریز شود که همین نکته باعث خواهد شد اجرای قانون آن هم بعد از ۱۵ سال، بد اجرا شود. زیرا، همه ما خوب می‌دانیم که بیمه‌ها چگونه پرداخت‌ها را انجام می‌دهند.

وی افزود: جامعه پرستاری نیازمند چندرغاز پولی نیست که قرار است به این شکل پرداخت شود.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به سرانه سلامت که شامل درآمد مستقیم و غیر مستقیم می‌شود و بخش زیادی از این سرانه به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود، گفت: قانون به صراحت گفته است که محل تأمین اعتبار تعرفه‌های پرستاری از محل بودجه عمومی است و اگر قرار است به شکل دیگری این قانون اجرا شود، جامعه پرستاری زیان خواهد کرد.

در همین حال، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گفته می‌شود وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۱ نیز بودجه‌ای برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به دولت پیشنهاد نداده است، هیچ جواب روشن و شفافی نداد.

جامعه پرستاری کشور همواره در کنار جامعه پزشکی، نقش حیاتی در مراقبت از بیماران دارد و این واقعیت در دوران پاندمی کرونا، بیش از پیش نمایان شد. شهادت ۱۵۰ نفر از نیروهای پرستاری در مقابله با کرونا، درگیر شدن چند ده هزار پرستار با بیماری کووید ۱۹ و…، نشان می‌دهد که پرستاران همواره در خط مقدم خدمت به مردم و بیماران قرار دارند و شایسته تقدیر ارزشمند هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو