اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت که حادثه ناو فرماندهی نیروی دریایی اوکراین موسوم به «دونباس» در تنگه کرچ، بار دیگر آسیب و خطر احتمالی چنین اقدامات تحریک آمیزی را نشان داده است. هرگونه تحریک جزئی می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «آنچه اتفاق افتاد یک بار دیگر آسیب و خطر بالقوه‌ای را نشان می‌دهد که می‌تواند از چنین اقدامات تحریک آمیزی ناشی شود. هر تحریک ناچیز می‌تواند منجر به عواقب بسیار بسیار جدی شود.»

اواخر روز گذشته ناو فرماندهی نیروی دریایی اوکراین موسوم به «دونباس» به سمت تنگه کرچ حرکت کرد و درخواست‌ها برای تغییر مسیر را نادیده گرفت. این ناو اوکراینی کمی بعد به عقب برگشت، اما کماکان به درخواست‌های روسیه مبنی بر تغییر مسیر بی اعتنایی کرد.

ناو فرماندهی دونباس نیروی دریایی اوکراین در ساعت ۰۹:۱۲ روز گذشته از بندر ماریوپل خارج شد و به سمت تنگه کرچ حرکت کرد. ساعت ۱۳:۴۵، یک کشتی گارد ساحلی سرویس امنیت فدرال روسیه به این کشتی اوکراینی در خصوص لزوم رعایت قوانین روسیه هشدار داد.

سرویس امنیت فدرال روسیه گفت که اقدامات خدمه این کشتی تحریک آمیز بوده و ایمنی ناوبری را به خطر می‌اندازد. در مقابل، ستاد عملیات نیرو‌های مشترک در دونباس تاکید کرد که این کشتی وارد «مناطق حساس» نشده و وظایف خود را منحصراً در آب‌های سرزمینی خود انجام می‌دهد و در حال بازگشت به پایگاه است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز مدعی شد که کشتی اوکراینی به طور قانونی در دریای آزوف حرکت می‌کند زیرا این منطقه آبی مشترک است.

وزیر دفاع اوکراین گفت: «این یک کشتی جستجو و نجات بدون سلاح بود که در آب‌های بی طرف کار خود را انجام می‌داد. به عبارت دیگر، به طور قانونی در آنجا فعالیت می‌کرد. می‌خواهم به همه بگویم که هیچ تهدیدی وجود نداشته و هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.»

پیش از این، رئیس‌ جمهور روسیه تنش‌های کنونی در شرق اوکراین را به نسل‌کشی تشبیه کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز ضمن انتقاد از مداخله کشور‌های غربی در مسئله اوکراین از تلاش غرب برای مقصر نشان دادن مسکو و مخدوش کردن چهره این کشور صحبت کرده بود.