گاردین، «پاتریک وینتور» خبرنگار نشریه گاردین از حضور هفته گذشته یک هیأت انگلیسی در تهران برای بررسی موضوع پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، وینتور با انتشار پیامی توئیتری به نقل از سفیر انگلیس در تهران نوشت: سفیر انگلیس در ایران فاش کرده که هیأتی از وزارت خارجه انگلیس هفته گذشته برای بررسی مکانیسم پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی پذیرفته شده از سوی لندن در تهران حضور یافته است.

وی همچنین افزود: (سفیر انگلیس) می‌گوید، مساله همچنان تحریم‌های آمریکا است.

لازم به ذکر است، «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران یک «بدهی قانونی» است و لندن در صدد پرداخت آن است.

بر اساس اعلام این روزنامه، وزیر امور خارجه انگلیس در نشستی به ابتکار اندیشکده چتم‌هاوس در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم این بدهی را پرداخت کنیم و آن را یک بدهی قانونی می‌دانیم. اما مسائل زیادی وجود دارند که اطمینان دارم همه شما به خوبی از آنها مطلع هستید!

وی با اشاره به اینکه با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در این باره حرف زده است، ادعا کرد: بنا به دلایل مختلف، مسئله ساده ای نیست!

لازم به ذکر است که بدهی مذکور مربوط به یک قرارداد نظامی در دهه ۷۰ میلادی میان تهران و لندن است که بر اساس آن، لندن موظف بود ۱۵۰۰ تانک «چیفتن» و ۲۵۰ خودرو زرهی به ایران تحویل دهد؛ قراردادی که پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران متوقف شد.

دیوان داوری بین المللی، یک شرکت انگلیسی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران ملزم کرده است. این در حالیست که دولت انگلیس مدعی است به دلیل تحریم‌های مالی علیه تهران، راهی برای انتقال این بدهی به ایران وجود نداشته و به همین بهانه، تاکنون از پرداخت این بدهی به ایران امتناع ورزیده است.