همزیستی چند دهه ای مرد آمریکایی با کرم های درون مغزش!

منبع: روزیاتو

106

1400/9/19

18:04


همزیستی چند دهه ای مرد آمریکایی با کرم های درون مغزش!

همزیستی چند دهه ای مرد آمریکایی با کرم های درون مغزش!

پزشکان معالج مردی که به دلیل داشتن رفتارهای عجیب، تشنج و سردرگمی ذهنی در بیمارستان بستری شده بود، می گویند او سال ها ندانسته با چند کرم نواری در مغزش زندگی کرده بود. شرح وضعیت این بیمار در یک مطالعه ی موردی آمده که اندکی قبل در نشریه ی پزشکی The New England Journal of Medicine منتشر شد.

این مرد ۳۸ ساله به نظر از سلامت کامل برخوردار می آمد تا یک شب که همسرش از خواب بیدار شد و او را در حالی روی زمین دید که به خود می لرزید و حرف هایی نامفهوم به زبان می آورد.

مرد در بیمارستان بستری شد و پزشکان تشنج او را درمان کردند. به گفته ی آن ها مرد واکنشی به سؤالاتی که از او می شد نداشت و به نظر می رسید بی اختیار خیره به سقف مانده است.

خانواده ی مرد به پزشکان گفتند تا پیش از این تشنج ها او هیچ سابقه ی قابل توجهی از بیماری، مصرف دارو یا مواد مخدر نداشت.

تیم پزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست در نهایت از طریق اسکن های مغزی و آزمایش خون پی بردند این مرد به سیستی‌سرکوزیس یا همان عفونت کرم نواری دچار شده است.

عفونت کرم نواری می تواند سال ها پنهان بماند و با رسیدن به مغز باعث تشنج شود

این بیمار دو دهه قبل به یک منطقه ی روستایی در گواتمالا مهاجرت کرده بود که در آنجا بیماری های انگلی شایع است.

انگل های ناشی از مصرف غذای نیم پز و گشت یا ماهی غیر بهداشتی می تواند از فردی به فردی منتقل شود، در صورتی که فرد مبتلا به عفونت بعد از رفتن به دستشویی دست های خود را نشوید. تخم های ریز انگل موجود در مدفوع فرد می توانند به دیگر سطوح یا حتی غذا منتقل شوند و توسط فرد دیگری بلعیده شوند، امری که باعث انتقال کرم ها می شود.

این عفونت با نشانه هایی همراه است، از جمله: ناراحتی گوارشی، کاهش وزن و دل درد. اما انگل لزوماً در دستگاه گوارش باقی نمی ماند و لارو این موجودات می تواند به سرتاسر بدن رود، به درون ماهیچه ها و از طریق جریان خون به مغز، امری که می تواند باعث نشانه هایی شود.

مثلاً در یک مورد دیگر از تشنج ناشی از عفونت انگلی، در سال ۲۰۱۹، شکایت یک مرد ۴۳ ساله در چین از سردردهای خود، به کشف صدها کرم نواری در مغز او انجامیده بود. نشانه ها که تشنج یکی از آن ها بود از حدود یک ماه قبل پدیدار شده بود، بعد از آنکه او غذایی با گوشت خوک خورده بود که به گفته ی خودش از سلامت آن مطمئن نبود.

در یک مورد دیگر در سال ۲۰۲۰ نیز با شکایت یک زن از گلو درد خود، پزشکان یک کرم لوله ۲/۵ سانتیمتری در لوزه ی او پیدا کردند که احتمالاً از ساشیمی ای بود که او چند روز قبل از آن خورده بود.

با این حال، بروز نشانه ها چند سال طول می کشد چون تخم های انگل می توانند سال بدون ایجاد یک پاسخ ایمنی در بدن باقی بمانند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو