مقابله با کرونا را چگونه به کودکان آموزش دهیم؟

79

1400/9/20

09:06


روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: آموزش مقابله با کرونا در کودکان و نوجوانان مستلزم استفاده از «مهارت همدلی» برای درک عواطف و نگرش کودک است.

مقابله با کرونا را چگونه به کودکان آموزش دهیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، شبنم مقتدری افزود: مهارت همدلی به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌های اجتماعی می‌تواند در آموزش کودکان و نوجوانان برای رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا موثر باشد.

وی ادامه داد: از طریق این رویکرد می‌توان هر واقعه را از دیدگاه گروه سنی و جمعیت مورد نظر دید. به عنوان مثال، برای شرح بحران کرونا برای کودکان و نوجوانان و واداشتن این قشر به رعایت ضوابط بهداشتی، باید این بیماری را از دیدگاه یک کودک نگریست؛ عواطف و احساساتی که در لحظه تجربه می‌کند و درک مسائل و مشکلات و محدودیت‌های موردنظر این جمعیت.

مقتدری افزود: برای نمونه، اکنون شیوع کرونا شماری از علایق کودکان و نوجوانان همچون وقت گذرانی با دوستان و همسالان، حضور در مدرسه، دورهمی‌ها و... را تحت تاثیر قرار داده و هر یک از این مسائل در شرح بحران کرونا باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

این روان‌درمانگر تصریح کرد: در حقیقت رعایت ضوابط بهداشتی توسط کودکان نیازمند اقناع‌سازی صحیح در رابطه با کروناست و این اقناع‌سازی از طریق «مهارت همدلی» اتفاق می‌افتد. ضعف در رعایت این مقررات نیز ناشی از شیوه‌های غلط اقناع‌سازی است.

تهدید کردن ممنوع

مقتدری در ادامه یادآور شد: در این رابطه همچنین نباید از سرزنش و تهدید استفاده شود، روش‌های دستوری از طرف والدین و آموزگاران برای تقویت الگوهای رفتاری موثر نخواهد بود و برای افزایش انگیزه جهت رعایت قوانین و تغییر الگوهای رفتاری باید از "تقویت مثبت" استفاده شود. تقویت مثبت در حقیقت ارائه پاداش با هدف افزایش تکرار دفعات یک رفتار است.

عضو انجمن مطالعات روان‌درمانی ایران توضیح داد: به عنوان مثال، می‌توان از دانش‌آموزان برتر در زمینه رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا تقدیر کرده و از طریق پاداش و تشویق در حضور دیگر دانش‌آموزان، رعایت این ضوابط را در مدرسه ترویج کرد.

مقابله با کرونا توسط والدین و الگوبرداری فرزندان

مقتدری ادامه داد: حمایت اجتماعی هم نقشی اساسی در تکرار الگوهای رفتاری خواهد داشت، کودکان و نوجوانان از رفتار پدر و مادر، معلمان و... الگوبرداری می‌کنند. بنابراین (بر اساس اصل یادگیری مشاهده‌ای) رعایت این اصول بهداشتی توسط بزرگسالان هم نقشی اساسی در یادگیری فرزندان و مقابله این گروه جمعیتی با کرونا ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای آموزش کودکان در این زمینه می‌توان همچنین از بازی درمانی، موسیقی درمانی، کتاب‌های داستان و... نیز بهره گرفت. برای نمونه، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قالب یک بازی طراحی و تعلیم داده شود.

 ویروس کرونا که در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شیوع یافت، از طریق ایجاد عفونت دستگاه تنفسی ایجاد بیماری‌زایی می‌کند و جز با واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی (اعم از حفظ فاصله فیزیکی، شست شوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک) کنترل نخواهد شد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو