بهترین گیاهان خانگی براساس نور خانه شما

منبع: فوت و فن

116

1400/9/20

09:22


بهترین گیاهان خانگی براساس نور خانه شما

از مرگ گیاهان خانگی‌تان خسته شده اید؟ می‌خواهید گیاهی جدید برای خانه تهیه کنید اما نمی‌دانید کدام گیاه با شرایط نوری خانه شما سازگار است؟ از این مطلب به عنوان یک راهنما برای پیدا کردن گیاه مناسب خود استفاده کنید.

از نور به عنوان راهنمایی برای انتخاب گیاه برای خانه‌تان استفاده کنید

اگر یک گیاه خانگی نور دلخواهش را دریافت نکند، هر کار دیگری که برایش بکنید جای نور را برایش نمی‌گیرد. در واقع آبیاری، کود دهی و خاک فاکتورهای مهمی برای پرورش یک گیاه هستند، اما تا زمانی که شرایط نوری دلخواه گیاه فراهم نباشد، گیاه راضی نخواهد بود و آبیاری و کود دهی بیشتر هم دردی از آن دوا نخواهد کرد. پس زمانی که می‌خواهید برای خانه گیاه انتخاب کنید، به جای توجه به گونه‌های گیاهی که دوست دارید، به دنبال گیاهانی که با نور خانه شما سازگار هستند باشید و از میان آنها گونه‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

افرادی که گیاه خانگی دارند با اصطلاحاتی که برای نور به کار برده می‌شود آشنا هستند. اصطلاحاتی مانند آفتاب کامل، سایه، سایه نسبی، سایه لکه دار و نور لکه‌دار.

در زیر نورهای معمولی که در خانه‌های مختلف پیدا می‌شود، به همراه گیاهان محبوب‌تری که برای پرورش در این نورها مناسب هستند، لیست شده است:

گیاهانی که نور کم می‌خواهند

نور کم به معنی بدون نور و تاریک نیست. همه گیاهان، به غیر از قارچ‌ها، حداقل به مقدار کمی نور نیاز دارند. گیاهانی که در ادامه این بخش به شما معرفی می‌کنیم نور کمی می‌خواهند اما معمولا مقدار این نور باید بیشتر از چیزی که شما فکر می‌کنید باشد. نور کم نوری است که بتوان در آن کتاب خواند. این نوع نور معمولا در فاصله چند سانتی متری (مثلا ۶۰ سانتی متری) از یک پنجره شمالی بدون پرده و یا در فاصله تقریبا ۲ متری از یک پنجره جنوبی بدون پرده یافت می‌شود. در نظر داشته باشید که هر گونه پرده، کرکره، درختان بلند و یا ساختمان‌های بلند بیرون از ساختمان می‌توانند جلوی نور را بگیرند و میزان نور ار کاهش دهند.

گیاهانی که برای زندگی در این شرایط مناسبند:

– دراسنا کامپکت

– آگلونما

– اسپاتی فیلوم

– فیلودندرون

– بامبو

– برگ عبایی

– دراسنا بلالی

– دراسنا پرچمی

– زاموفیلیا (زامیوکالکاس)

– سانسوریا

– نخل شامادورا

خب این لیست طولانی نیست چرا که اکثر گیاهان نور بیشتر را ترجیح می‌دهند. در هنگام خرید گیاه توجه کنید، ممکن است فروشنده گیاهان دیگری را به عنوان گیاهان نور کم به شما بفروشد.

گیاهانی که با نور مصنوعی زندگی می‌کنند

اگر مکانی که برای پرورش گیاهان‌تان در نظر گرفته اید اصلا نور طبیعی ندارد، باز هم می‌توانید گیاهانی را که نام‌شان در بالا آمده بود را در این مکان پرورش دهید. البته این به نوع نور مصنوعی که شما در این محیط فراهم خواهید کرد بستگی دارد. لامپ‌های رشته‌ای و چراغ‌های هالوژنی نور مناسبی برای گیاهان فراهم نمی‌کنند. نوری که این لامپ‌ها تولید می‌کنند نمی‌تواند به مصرف گیاه رسد. به همین دلیل استفاده از آنها چه به عنوان نور مکمل و چه به عنوان نور اصلی فکر خوبی نیست. لامپ‌های رشته‌ای که مخصوصا برای رشد گیاه به فروش می‌رسند هم گزینه‌های خوبی نیستند چرا که انرژی زیادی هدر می‌دهند.

نور فلورسنت برای گیاهان بخش بالا که به نور کمی نیاز دارند کاملا مناسب است. این لامپ‌ها در خیلی از مکان‌ها مانند شرکت‌ها، دفاتر و غیره استفاده می‌شوند. لامپ‌ای مارپیچی و کم مصرفی که در خانه‌ها موجود هستند لامپ‌های مناسبی برای پرورش گیاهان هستند. البته به شرطی که فاصله گیاه از لامپ خیلی زیاد نباشد (کمتر از ۱ متر).  لامپ‌های LED هم نوری عالی برای گیاهانی که به نور کم علاقه دارند فراهم می‌کنند. می‌توان از این لامپ‌ها به عنوان نور مکمل برای گیاهانی که نور زیاد می‌خواهند هم استفاده کرد.

گیاهانی که مکانی روشن با نور غیر مستقیم می‌خواهند

این نور درست در محوطه خارج از تابش نور مستقیم خورشید یافت می‌شود. این نور همان نوری است که در یک روز ابری از هر پنجره آفتاب گیری به داخل خانه می‌تابد. با یک فاصله چند سانتی متری از یک پنجره با نور مستقیم، این نور غیر مستقیم و روشن را خواهید داشت. تمام گیاهانی که در بالا به عنوان گیاهان نور کم آورده شده بودند، در این نور عملکردی حتی بهتر خواهند داشت. اما در نظر داشته باشید گیاهانی که نور کمی می‌خواهند حتی اگر تنها چند ساعت در معرض نور مستقیم باشند خراب خواهند شد.

این گیاهان در نور زیاد و غیر مستقیم رشد می‌کنند:

– نخل کنتیا

– نخل راپیس

– نخل بامبو

– درخت پول (پاچیرا)

– دراسنا مارگیناتا

– ارکیده فالانوپسیس

– بنفشه آفریقایی

– پرنده بهشتی سفید

– نخل اریکا

– پاپیتال

– شفلرا

– فیکوس الاستیکا

– سیکاس

– پپرومیا

– کالاتیا

– مارانتا (گیا دعا خوان)

– دیفن باخیا

– آنتوریوم

– آلوکازیا (بابا آدم)

– گونه‌ها بروملیاد

– اکثر گونه‌های سرخس‌ها

گیاهانی که نور مستقیم کمی می‌خواهند

گیاهانی که نور مستقیم کمی می‌خواهند باید در جایی قرار داده شوند که روزانه ۲ تا ۴ ساعت آفتاب مستقیم به برگ‌هاشان برسد، نه بیشتر از این مقدار.

– فیکوس بنجامین

– فیکوس لیراتا

– فیکوس آمستل (بنجامین آمستل)

– کاج مطبق

– مینگ آرالیا

– لیندا

– هویا (۷یچ شمعی، پیچ مومی)

– گندمی

– درخت اژدها (Dracaena arborea)

– گیاه یشم، کراسولا

– اکثر ساکولنت‌ها

– یوکا

– گیاه شویدی (سرخس مارچوبه زینتی، سرخس مارچوبه)

– کالادیوم

– آلوکازیا (بابا آدم)

– آلوئه ورا

– گینورا (جینورا، شب تاب)

– نخل خرما

– کاکتوس کریسمس

– سینگونیوم (برگ خرگوشی)

– نخل اریکا

– درخت زمرد

– کروتون

ممکن است بعضی از گیاهانی که در این لیست قرار دارند در نور غیر مستقیم هم رشد کنند، اما بهترین و قوی‌ترین رشد را زمانی خواهند داشت که چند ساعتی از روز را در آفتاب مستقیم باشند.

گیاهانی که در آفتاب مستقیم کامل رشد می‌کنند

خانه‌ها و شرکت‌های کمی هستند که دارای این نور نوع هستند. این نور در مکانی بسیار نزدیک به یک پنجره جنوبی یا غربی وجود دارد، پنجره‌ای که در طول روز و زمانی که آفتاب مستقیم می‌تابد هیچ گونه پرده و پوششی نداشته باشد و در بیرون از خانه هم هیچ درخت، ساختمان یا سد دیگری مانع ورود نور مستقیم از میان این پنجره نشود. این مقدار نور برای همه گیاهانی که در بخش‌های بالا نام‌شان را ذکر کردیم بسیار زیاد است و در صورتی که در معرض این نور قرار بگیرند شاخسارشان می‌سوزد.

نکته: بعضی از گیاهانی که در پایین به شما معرفی خواهیم کرد در مکانی که تنها نصف روز آفتاب مستقیم دارد هم به خوبی رشد خواهند کرد.

– موز

– درختان مرکبات

– افوربیا

– حسن یوسف

– داتوره

– رز صحرایی

– شمعدانی

– بگونیا

– کالانکوا

– نخل ماداگاسکار

– چای ترش

– ماندویلا

– برگ بیدی

– قلب ارغوانی (برگ بیدی قلب ارغوانی)

– دانه مروارید (رشته تسبیحی، غوره‌ای)

– Sweet potato vine

– اکثر سبزیجات

– ساکولنت‌ها

البته که تعدادی بسیار بیشتری از گیاهان هستند که در این لیست نامی از آنها نیامده. این به آن خاطر است که در اینجا سعی کردیم گیاهانی خانگی محبوب تر را دسته بندی کنیم. گیاهانی که به راحتی در همه جا گیر می‌آیند. خیلی از گیاهانی که در این لیست نیامده اند شرایط خاصی را می‌طلبند و نگهداری از آنها اغلب برای پرورش دهنده ها مشکل است. این شرایط خاص شامل رطوبت بسیار زیاد، دماهای خنک و دوره کمون. اگر در نظر دارید چنین گیاهانی برای پرورش انتخاب کنید، متوجه نیازهای خاص گیاه و زحمتی که دارد باشید تا گیاه تان بعد از مدت کوتاهی نمیرد. برای اطلاع دقیق از شرایط مناسب این گیاهان هم از فروشنده سوال کنید و هم در اینترنت جستجو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو